< Tilbake til oversikten

spørsmål om fett i maten...

cilemora sa for siden:

når fett bærer imot, hva gjør man da??
noen daga klare eg bare 1skikkelig "fett måltid"
eller 2....
som i dag... spiste 3opphakka eg med krydder,
litt majones og en go dæsj me smør...
så litt rein salat som mellamål..
te middag ha eg no hatt ca 150g strimla svinekjøtt
stekt i MASSE meierismør åsså laga eg ca 200g
blomkål og brokkoli mos med ca 50g meierismør og
noe krydder...
om eg da får i meg litt smør te kvelds, holder det
da?? eller har noen noen gode idea om åssn eg ska
få i meg resterende når eg nesten brekker meg av
tanken på fett?? rein olje eller olje på salat klare
eg bare ikke uansett....

Veggpryd sa for siden:

Kjenner til den der, ja! :D

Hadde den sånn i begynnelsen på lavkarbo-mat, men man venner seg til det. Man er jo i utgangspunktet hjernevasket på at fett er ekkelt og forferdelig usunt, så det er ikke rart vi reagerer sånn.

Du får jo i deg mye smør, og det er bra. Kanskje du også skulle spist litt egg & bacon? Hvis du liker koteletter, men klarer ikke fettranden, kan du spise nakkekoteletter istedenfor. Den har fettet mer blandet inn i kjøttet, og da er det lettere å få i seg fettet. Hvis du liker biff, spiser du en godt marmorert mørbrad i stedet for rene kjøttstykker. Og spis masse smør og bernaisesaus til! Å dynke grønnsakene med smør er også en lur måte å få i seg nok fett på.

Hvis du laster ned Mat på Data, kan du lett finne ut om du får i deg nok fett.

Kanutten sa for siden:

Anbefaler stekt sopp hvis du liker det.
Kjøp ferske sjampiser på coopen, og stek dem i myyyyyyyye smør. Soppen suger omtrent til seg alt. Dermed for du mye mat som inneholder mye fett :D

Jippi sa for siden:

Snakker du vanlig pose-bernaisesaus, eller den fra boka? Ikke funnet bernaise-essens jeg, pleier de å selge dette i vanlige matbutikker?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.