< Tilbake til oversikten

Vitaminer?

elle sa for siden:

Hvilke vitaminer er viktige å ta, når man lever lav-karbo?

tnutt sa for siden:

På lavkarbo får man mindre behov for vitamintilskudd ettersom karbohydrater stjeler vitaminer/mineraler fra kroppen, og lavkarbo blir da som en vitaminpille i seg selv

Kanutten sa for siden:

Hallo!!! Har aldri knaksa så mange pillerter som det jeg gjør nå!!
I allefall hvis du er i ketose...

tnutt sa for siden:

Og hva er det så som befinner seg i de pillertene?

Kanutten sa for siden:

omtrent dagsverdier av
selen, sink, krom kalium, magnesium pluss pluss

Kanutten sa for siden:

Korrigerer meg selv
alle overnevnte er IKKE vitaminer, men nødvendige mineraler!!!

Vitaminer kommer i tillegg....

Summer sa for siden:

Det kommer jo an på hvordan en spiser. På et vanlig lavkarbokosthold så vil jeg si at behovet for vitaminer ikke er større enn om man spiser vanlig kost (men som tnutt skriver, så får vi mer i oss gjennom kosten fordi vi spiser mer vitaminrik mat og ikke bare tomme kalorier), men på en ketogen diett, så er det vel noe med noen salter vi trenger og sånn, og da synes jeg ketolysetablettene til Torkil er en grei pekepinn å gå etter siden han tross alt er spesialist på ketogen diett. :)

Kanutten sa for siden:

Overgangen mellom ketogen diett og vanlig lavkarbo er jo meget flytende da..
Er det bedre med føre var?? Eller etter snar?

Summer sa for siden:

Ja, jeg synes at et multivitamintilskudd bare er bra å ta. :)

tnutt sa for siden:

Mineraler der altså.

10 paranøtter dekker dagsbehovet for selen, og det er lett å få i seg.

Disse paranøttene gir også 82 g magnesium, og hvis man da trenger 200 g magnesium til så kan man drikke 40 g kakaopulver.

Sink-behovet begynner å bli oppfylt av nevnte paranøtter og kakaopulver, men om man vil dekke dagsbehov for sink så er det nok med en østers. Østers er altså en sink-tablett fra naturen.

Er det ikke like greitt å ta mineralene fra naturen i stedetfor fabrikken?

Kanutten sa for siden:

Vet det :D Men det var jo IKKE det det var snakk om da :o

Da må man jo gå inn å se hva hver enkelt spiser... (JEG spiser IKKE østers hver dag...)

Av og til er tilskudd like greitt :p

tnutt sa for siden:

Javisst, og det kan vel tenkes at karbofrie mineraltabletter er sunnere enn nøtter som det faktisk er litt karbohydrater i.

Men jeg synes at kunnskap om mineraler i naturen er viktig å ha for å kunne vurdere det opp mot tabletter.
Jeg irriterer meg enda over magnesium-tablettene jeg kjøpte for et halvt år siden fordi jeg ikke visste om at kakao var en magnesium-bombe.

tnutt sa for siden:

Her var mitt poeng at sukker belaster vitamin- og mineralreservene i kroppen, slik at en da trenger mindre inntak av vitaminer og mineraler uten sukker enn med sukker.

Dette i tillegg til at lavkarbo mat er mer næringsrik.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.