< Tilbake til oversikten

Hva er best å gjøre når man "skeier litt ut" med karbo?

Lollypop! sa for siden:

Jeg reiser til frankrike med mannen på onsdag.
Dette er vår bryllupsreise, og vi skal kose oss etter alle kunstens regler.
Dette kombinert med at vi ikke kan språket skikkelig ser jeg for meg kan by på problemer. Vi kommer jo ikke til å klare å spørre om jeg kan få disse og disse grønnsakene istedet for potet, og å be de droppe sausen.
Vi har vært dær før, så vi VET at engelsk ikke er et problem.
Det fins jo mye kan kan velge i, men skjelden at man finner noe som er helt ketosevennlig. Spesielt siden vi ikke skjønner helt 100% hva som står på menyen. Få av restaurantene i området har engelsk meny (dette er ikke et turistområde).

Hva er best å gjøre om jeg spiser litt for mye karbo i ferien?
Kutte ned på fettet og leve lavkarbo generelt? Og så gå tilbake til Ketolyse når jeg kommer hjem?

NB: Her er det ikke snakk om å ta for seg i store mengder altså.
Bare å ta en liten potet til middagen, og være ekstra forsiktig med karbene resten av dagen. Kanskje jeg kommer opp i 25-30 g karber???
Alkohol klarer jeg fint å komme utenom, så det er ikke noe problem.
Jeg ofrer rødvinen, selv på egen bryllupsreise! (skandaløst, hehe.) :D

KrissiFontaine sa for siden:

Du har svaret selv. :) Jeg hadde kjørt lavkarbo etter beste evne, og kjørt videre med Ketolyse når du kommer hjem.

Lykke til med bryllupsreisen og kos dere!!! :)

Krissi

Nille sa for siden:

Fransk mat er jo som regel flott lavkarbo/ketosemat. Mye kjøtt/fisk og grønnsaker og lite potet/ris/pasta. Og du er jo ikke NØDT til å spise poteten eller det de serverer til da ? På mange restauranter er det jo slik at du må bestille poteter og tilbehør ved siden av. Dvs. at det er proteindelen (kjøttet, kyllingen, fisken eller skalldyrene) som står med store bokstaver og så er det tillegg ved siden av. Da er det iallefall ikke noe problem. Men OM det er full meny, så betaler du jo for maten og velger selv hva du vil spise av det som finnes på tallerkenen. Det finnes ingen regel i Frankrike at du skal spise om maten din ! Snarere tvert i mot. De fleste franskemenn lar alltid noe ligge igjen. Sauser er heller ikke noe problem. De fleste franske sauser er naturlig lavkarbo vennlige. Det er vel heller dessertene som er problemer. Og de MÅ du jo heller ikke spise. Vin er OK - et glass nå og da er ikke problem - og du har vel ikke tenkt å drikke deg drita hver dag ;)
[font=Comic Sans MS][/font]
De dagene du spiser mye karbo (les desserter) ville jeg vært forsiktig med fettet. Det er fett og karber i kombinasjon som er uheldig med tanke på fettlagring ! Og det er veldig viktig å drikke mye vann så du får skylt ut så mye som mulig.
En venninde av meg som IKKE spiser lavkarbo var på 3 ukers ferie til Frabkrike i sommer. Hun spiste stort sett det hun fikk servert og etter hva hun fortalte spise hun masse god mat - det meste viste seg å være lavkarbo. Hun hadde tatt av 4 kilo opå 3 uker. Og det har aldri hendt henne på ferie før. Da har hun som regel lagt på seg !
Tror ikke det blir noe problem jeg. Vi har ofte lett for å komplisere matstellet vårt når vi er på tur, - og det er faktisk ikke vanskelig eller ille i det hele tatt.
Det eneste er som sagt at vi sammenligner det å "kose oss" som å drikke masse og spise dessert hver dag.
Kos deg du ! Se det an - spis det du har lyst på og nyt bryllupsreisen !
:klem:

Lollypop! sa for siden:

Hehe. Jeg tenker litt motsatt i noen tilfeller.
Desserten er jo det enkle! Det er jo "alltid" en osteplatter eller to på dessertmenyen. :-)
Det vanskeligste ser jeg for meg er frokostene. De lever jo på bagyetter og slikt nedi dær. Frokostbuffetene er ofte loff og bagyetter med søte pålegg og ost.
Litt kjøttpålegg, og MASSE frisk frukt.

Så dersom det ikke er for ille så kommer jeg til å spise frukt og ellers ketolysemat minus de store mengdene fett. Resten forsøker jeg å holde meg til ketolyse mest mulig, men med frukt så blir det vel ikke ketolyse lenger.
Kan jeg gjøre det?
Altså lavkarbo, men med frukt?
Så ketolyse når jeg kommer hjem?
Jeg har ikke så mye erfaring med lavkarbo generelt, så jeg vet ikke om frukt er veldig feil liksom. :-)

Nille sa for siden:

Det høres veldig bra ut dette syns jeg. Spis masse pålegg og frukt til frokost. Ikke spis for mye frukt, da kan magen din protestere - men om den reagerer merker du det snart på luft + løs mage. Dessuten kan du oppleve at du blir mer sulten (få søtsug) av å spise frukt fordi den skaper ubalanse i blodsukkeret ditt.
lavkarbo med frukt og litt mindre fett høres ut som en godt plan ! :)
Og husk masse vann !

Lollypop! sa for siden:

Takk for svar. Dette gjør hverdagen i frankrike litt enklere ja.
Da blir det fiken, moreller, druer, melon... Nam nam.
Men jeg skal fylle opp med mest mulig pålegg og ost (ost er jo enkelt i frankrike ja).
Best mulig til middagene. Det blir sikkert en herlig ferie.
Klarer jeg å unngå å gå opp noe serlig så blir jeg kjempefornøyd.
Et par kilo overlever jeg, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.
Bryllupsreise har man bare en gang liksom (forhåpentligvis). :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.