Jeg har ikke trent ordentlig på lenge (bare gåturer i rask gange), og skal begynne denne uken. Jeg lurer på om dere som trener opplevde at dere gikk opp i vekt i begynnelsen? Det er jo vanlig å legge på seg noen kilo vann når man begynner å trene, men jeg lurer på om det er slik på et lavkarbo-kosthold?
hvis man legger på seg noe ,så er jo det muskler....man legger jo ikke på seg av vann...vann går jo igjennom systemet..hvis man da ikke har spist mye salt og man da lagrer vannet...
.selvfølgelig hvis man drikker 1 liter vann etter trening og går på vekten så har man jo gått opp i vekt....men dette forsvinner jo ut gjennom div porer, urin osv....
Det er feil. For det første tar det laaang tid å legge på seg selv en kg muskler, spesielt for damer. For det andre er det et faktum (dette har jeg fått bekreftet av både artikler og en personlig trener) at musklene samler 1-2 kg vann i begynnelsen når man begynner å trene.
Stemmer nok det. Spesielt ved styrketrening vil musklene "hovne" noe opp og fylles med væske (les blod), og du vil merke det med en vektøkning på i alt fra en halv kilo til halvannen, pluss minus. Jeg er ingen ekspert så snakker kun ut fra egen erfaring:)
Dette var interessant!
Begynte å trene litt styrke for noen uker siden, og vekta stoppa helt opp. Trudde det var muskler, men hvis det er vann, er det jo noe annet...
Gikk fra 105 til 100,8 på ca 3-4 uker, og etter at jeg begynte å trene, har vekta ligget på rundt 101 i flere uker. Har nok forbrent litt fett på denne tida også tenker jeg
Har ikke vært under 100 siden forrige årtusen, så jeg kan jo prøve å vente med trening til jeg bar bikka under 0,1 tonn ;-)
jeg la på meg faktisk litt under trening- men cm gikk inn.. etter en stund så gikk vekten ned... så jeg har også samme erfaring med at kroppen min samlet vann...
Vekta mi har stått stille på 80kg nesten 1 uke nå, jeg trener aerobic og styrke 3 ganger i uken.
Men jeg blitt mindre rundt magen og lårene. Betyr det at jeg har muskler med mye vann i. Skal man kanskje ikke trene så hardt da?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.