< Tilbake til oversikten

Jeg sliter litt for tiden

Murmeline sa for siden:

Jeg sliter litt med å få i meg nok mat. Matlysten er helt borte og jeg må tvinge maten i meg. Hvordan får jeg økt matlysten igjen? Jeg vet jeg spiser for lite noe som igjen fører til at vekttapet stagnerer.
Og så ett annet spørsmål. Jeg har gått på ketolysekuren i 5 uker nå, og skal øke karbantallet litt. Kan jeg da tilføre litt gulrot og kålrot i kostholdet? Er så lei av de andre grønnsakene, noe som også er en årsak til min dårlige matlyst.

Nille sa for siden:

Hva mener du egentlig med "de andre grønnsakene" ? Du blir ikke mindre lei av gulrot og kålrot. Lite variasjon, uansett grønnsakstype, gjør at en blir lei.

Så hva kan du spise ? IKKE gulrot - men litt kålrot. Det har ikke bare med karbtallet å gjøre, men på GI - hvordan grønnsaken påvirker blodsukkeret ditt.

Her er noen andre grønnsaker du kan spise:

• alfalfaspirer
  • japansk nepe
  • sopp
  • arugula
  • endive
  • persille
  • kinakål
  • escarole
  • paprika
  • selleri
  • fennikel
  • radicchio
  • sikori
  • jicama
  • redikker
  • gressløk
  • Salat
  • romaine salat
  • Agurk
  • vårsalat
  • gaukesyre [font=Comic Sans MS][/font]
  • artisjokk
  • sellerirot
  • gresskar
  • artisjokkhjerter
  • rabarbra
  • asparges
  • mangold
  • surkål
  • bambusskudd
  • grønnkål
  • sjalottløk
  • løvetann
  • sukkererter
  • bønnespirer
  • løvetann blader
  • spagetti squash
  • rødbetens blader
  • eggplante
  • spinat
  • brokkoli
  • palmehjerter
  • snittebønner
  • brokkoli blad
  • grønn squash
  • rosenkål
  • kålrot
  • tomat
  • bønnespirer
  • purre
  • turnips
  • kål
  • okra
  • vannkastanjer
  • blomkål
  • løk
  • små squash (buskgresskar)

Murmeline sa for siden:

Takk Nille.
Jeg sliter litt med de grønnsakene. Jeg har aldri vært noe grønnsaksmenneske, og kan ikke fordra hverken blomkål eller brokkoli. Det er jo de grønnsakene Torkild skriver mest om i boka si. Savner poteten og gulroten masse desverre, og har låst meg litt i det jeg ikke kan spise.
Jeg skal prøve ett utvalg fra lista de som jeg aldri har prøvd før, og håper at det faller i smak. Håper det får opp apetitten min også, sånn at vekttapet øker litt igjen. Gubben har gått ned dobbelt så mange kg som jeg har og han spiser mye mere enn meg, så jeg antar at årsaken ligger i hvor mye jeg spiser.

JenJen sa for siden:

Jeg skjønner deg så veldig godt, har akkurat hatt en sånn periode jeg og :o
Ikke blir jeg mett av salat heller.
Jeg bruker agurk og cherrytomat til alt jeg spiser, og da får jeg i meg det jeg trenger :D
Bor i en liten by, så utvalget her er dårlig, dessuten får ikke vi her i nord like "bra" frukt og grønt som ellers i landet(sånn kvalitetsmessig) :rolleyes:

lokkebiff sa for siden:

Menn går som regel fortere ned enn oss jenter, desverre...:(
Ikke mist motet av den grunnen iallefall!!!

Hva spiser du iløpet av en typisk dag da?

lokkebiff sa for siden:

:confused:

...hvor bor du??

sjokoman sa for siden:

klag i butikken viss dere ikke får fin frukt. Det bør kunne være likt over hele landet nå i 2007. Transport tar jo ikke så mye lengre tid, dessuten er det jo kjølebiler de bruker.(regner jeg med)

JenJen sa for siden:

Jeg jobber i matbutikk, og vi har til tider problemer med å få inn fin og frisk frukt og grønt. Fryktelig irriterende når all blomkålen vi får inn har brune flekker, og brokkolien er ikke bedre. Bor sånn cirka midt i landet, så vi får alt sånt fra trøndelag. Vi klager jo såklart, men det nytter lite når neste "ladning" ser likedan ut :rolleyes: Nå sies det jo at grønnsakene i år er dårlige pga dårlig vær, men det får da være måte på.. Ikke får vi alt vi har sendt ordre på heller, og da må jeg takle kunder som er til tider fryktelig utidige og ikke skjønner at det ikke er min feil :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.