Sienna si mamma sa for siden:
www.dinside.no/php/art.php?id=351002 :confused::(:eek:
www.dinside.no/php/art.php?id=351002 :confused::(:eek:
lokkebiff sa for siden:
NEI!!!
Det har vært en diskusjon på akkurat dette tidligere, finner den ikke nå...
Men bare i første setning finner vi en usannhet:
Du havner ikke i ketoacidose som følge av lavkarbokosthold, men du kan det dersom du har diabetes.
Ketose og ketoacidose er to vidt forskjellige ting!!!
Ok, takk for svar! :)
Distrea sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11512&highlight=ketoacidose
En tråd om emnet, hvis du søker på "ketoacidose" får du opp flere opplysene tråder :)
Nille sa for siden:
Nå er dette jo "gammelt nytt" - som flere har påpekt her.
Damen det siktes til hadde dessuten diabetes og spiste for ordens skyld heller IKKE etter Atkins. Det bør være helt klinkende klart. Hun spiste noe hun "trodde" var Atkins. men viste seg å være tilnærmet 0 karbohydrater med kun fett og proteiner. (Stort sett egg, bacon og kjøtt). Torkil har svart med leserbrev i flere aviser som trykket denne skremselspopagandaen.
Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Men det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Som Lokkebiff sier, så er det ingen friske mennesker som kommer i en slik situasjon av ketogent lavkarbo kosthold.
Det dreier seg om syreforgiftning av blodet som skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma).
Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken.
Når det er sagt, - diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt. Jeg kjenner flere som har gjort dette uten problem.
[font=Comic Sans MS][/font]
Resten av artikkelen som refererer til forsknings resultatet etc er tilbakevist flere ganger i flere legetidskrift. de har tatt resultater og feiltolket dem til de grader.
[font=Comic Sans MS][/font]
Men om du ikke føler deg trygg eller stoler på at det du gjør er riktig eller bra for kroppen dins kal du heller ikke gjøre det !
nettan sa for siden:
leste artikelen.. blir sinna jeg...hvordan kan såkalte eksperter utale seg og fraråde, og hause dette opp slik når det har hjulpet så mange.
Virker som at man må spise korn for og overleve! Blir så sinna :mad:.
rart at ikke forskninge har kommet lengre, alle forstår vel at man må ha fett??
Viss det er slik at vi ikke trenger så mye av det og kroppen ikke klare og bruke det... Hvorfor lagrer kroppen da overskuddet i fett????? er no fulstendig bortkastet da? nei jeg tror nok kroppen er veldig smart jeg :).
Vi har aldri spist så lite fett i norge.. aldri vert feitere heller.. Hvordan forklarer de såkalte ekspertene det??? Det burde no vært bevis nok.
Skulle vært forbudt med lett produkter.
De burde heller fokusert på hvor farlig sukker er..
Bell sa for siden:
Jeg er selv diabetiker,type 1,godt regulert. Siden jeg startet på ketolyse har det vært enda lettere å holde blodsukkeret stabilt,og jeg har heller ikke hatt følinger(for lavt blodsukker)å snakke om.
Selv blir jeg ikke fulgt opp av lege,men spurte hva han syntes før jeg satte i gang,siden det blir sagt av vi type 1ere ikke skal gå på ketolyse.
Han stoler på meg,og sa jeg måtte prøve meg frem og gjøre som vanlig(altså følge med på blodsukkeret og passe på generelt.)
Går superdupert,og jeg er veldig klar for å fortsette til jeg er der jeg ønsker,for så å gå over til Lindberg.
Gleder meg til neste HBa1c måling i januar,da jeg også skal ta masse andre prøver(som gjøre annethvert år). Har alltid hatt fine resultater,og lurer på om det går an å få de enda finere denne gang :)
Veggpryd sa for siden:
Æsj, jeg blir så provosert av sånt vås! Grrr. :mad:
Er det rart folk blir forvirret når det gjelder helse?
Nille sa for siden:
Nå er artikkelen 1,5 år gammel (mars 2006) og det ble heldigvis skrevet en del "motartikler" da den kom ut. Men allikevel, - det føles så håløst og nytteløst å måtte forsvare et kosthold en selv vet at en blir friskere av !
Jeg har oppnådd en enorm helsegevinst på lavkarbo - og ejg har ikke sluttet å spise slik selv om vekta står stille (og faktisk har gått opp pga østrogen-tilskud).
Flott å høre at det funker så fint for deg Bell. Kan du ikke komme innom og rapportere når du har tatt nye prøver ? Hadde flott å ha noe slikt å vise til !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.