geysirland sa for siden:
Nå er det 3 dagen jeg ikke er kommet i ketose enda..men aldri har vel vekta rast så fort ned...siden i går har jeg gått ned 400 g...
hvordan kan det ha seg når man ikke brenner fett?
geysirland sa for siden:
Nå er det 3 dagen jeg ikke er kommet i ketose enda..men aldri har vel vekta rast så fort ned...siden i går har jeg gått ned 400 g...
hvordan kan det ha seg når man ikke brenner fett?
Sugarpill sa for siden:
Du har kanskje spist mindre enn vanlig? Kaloriunderskudd gir vekttap. Eller er det dine første dager på ketolyse? Da har du mistet mye vann.
Og kroppen forbrenner fett selv om man ikke er i ketose. Den brenner bare mer fett når man er i ketose.
geysirland sa for siden:
Takk for svar.
Nei dette er min 8 uke på ketolyse...men pga av en liten sprekk tidligere i uka falt jeg ut av ketose... men har valgt å fortsette, men tar tid før jeg er i ketose igjen.
Var ute å trilla nå og merket med en gang at jeg ikke er i ketose...bakken opp hjen gikk som en røyk.:D
Kanutten sa for siden:
Hadde også en sprekk denne uka. Første på laaang tid :o. Men også her begynte vekta å gå kjappere nedover når jeg kom UT av ketosen..
Jeg vet ikke om jeg er ketose igjen, men bryr meg heller ikke så mye om det så lenge vekta ikke stopper opp :D
Sugarpill sa for siden:
Veier du mindre enn før sprekken? Veide du deg etter sprekken? Er det etter den du gikk ned så mye? I så fall er det vann.:)
Kanutten sa for siden:
Også jeg har fått merkbar stor forskjell i energi ETTER utramlinga.
Nå skal det sies at jeg spiser lavkarbomat fremdeles ETTER glippen, men for mange karber til at jeg kommer i ketose igjen. Jeg ligger vel på rundt 60-70.
Nille sa for siden:
Om man har energi eller ikke kommer ikke an på om man er i ketose eller ikke. Det kommer an på hvor mye karber kroppen vil ha/venner seg til.
Når kroppen etter lengre tid i ketose har vennet seg til ketosen, bruker den på en måte ketonene bedre, slik at det ikke gir utslag på stix. Det betyr IKKE at du ikke er i ketose. Dette viser seg spesielt på de som går ut/inn av ketose. De sliter med å "komme i ketose" igjen - også er de der allerede.
Spiser dere mindre enn 40-50 karber pr dag ER dere i ketose, den er bare ikke målbar på stix. Kroppen forbrenner fett/ketoner fordi kroppen trenger MER enn 40-50 karber pr dag for å brenne karbohydrater. Det går ikke en magisk grense på 15 eller 20, selv om mange må så langt ned for å komme i ketose i første omgang..
Stix er en indukator og kan være et hjelpemiddel for folk som er "nye" i ketose, dvs. som ikke har vært i ketose før. Å henge seg opp i stix når man har holdt på i månedsvis kan være frustrerende, og stressende. For stixen viser IKKE hva som skjer i kroppen, den viser hva som skjer i urinen.
Legg bort stixen og lytt til egen kropp. Som mange av dere har oppdaget så vil kroppen som regel ha bittlitt mere karber når den står stille. Ikke for lite. Det viktigste er å lære hva akkurat DIN kropp tåler av matvarer og karbenivå - IKKE om stixen er hvit, rosa eller lilla
:)
Kanutten sa for siden:
Enig med Nille der :D
Jeg bruker ikke sticks. Jeg tok det bare for gitt at jeg ikke er i ketose siden jeg spiser såpass mange karber som jeg gjør nå. Men kanskje kroppen min krever såpass for å fungere optimalt; dette "tunellsynet" er borte og jeg kan gå fort igjen uten å hive etter pusten. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.