hmm.hva skal man gjøre med gavmilde mennesker når man går på kur?
sitter på jobb og der har vi felles måltider...kan for det meste ikke spise det de har siden jeg går på ketolysen og de har mye "halvferdig " mat(hamburger, supper ol)
de skjønner det ikke når jeg ikke "kan " ha maten..har prøvd å forklare det,men det går ikke .
ikke nok med det ,men det er stadige "gaver". PEZ sukker, sjokolade,chips...spiser det ikke ,men gjemmer det unna i vesken lomma eller lignende...nå sitter jeg på jobb igjen og nå fikk jeg min ynglings sjokolade After Eight .Og det frister altså SÅ mye..
men jeg har jå vært så flink...1 .mnd uten bars eller sprekk av noen slag....
Du må si fra helt tydelig at det er viktig for deg å kun spise det du skal under kuren, at dette er viktig for helsa og vekta di og at du derfor må be de om den tjenesten det er å ikke tilby deg noe som helst.
Huff... føler med deg her, men stå på ditt!... Og som du sier Du har jo vært så flink!... fortsett den flinke veien du:)
Jeghar gitt litt opp å forklare... de som ikke kan noe om lavkarbo forstår det bare ikke.... har "stått til rette for" dette kostholdet i rundt 4 år jeg nå :confused:
Hvis det er fellesmåltider, så må du jo be dem bestille inn som du kan spise. Men hva slags jobb er det der du får sjokolader da? Egentlig, så kan du jo bare takke pent for dem og gi dem videre. Men maten er viktig at du får det du trenger av mat når det er felles. Det spørs jo litt hvordan det er organisert. Evt. kan du jo bestille inn eller ha med din egen mat.
er helt enig med lise... har fått sjokolader og kaker i gave faktisk.. takket veldig fint for de og ga de til mamma, bestemor, svigers.... ikke noe problem... de sjekker jo ikke magen din om du har spist gaven :o
kan ikke bestille mat til meg og heller ikke sitte og spise min mat sammen med dem.kan føre til sjalusi og div og føre igjen til at de ikke vil spise sin mat.
VANSKELIG
føre til sjalusi? trodde det var mat en spiste i pausen liksom... eller spiser dere sjokolade og godterier hele tiden? ingen som bestemmer over deg hva du skal spise og ikke spise... nå er jeg kanskje litt frekk... men ble litt ulogisk for meg dette her...
Vel, psykiatrien kan vel ikke akkurat beskyldes for å være hverken logisk eller forståelig. :stuart: Dersom man spiser sammen med brukerne, så skjønner jeg at det er et dilemma. Men likevel, så er vel også grensesetting en del av jobben? Eller? Jeg tenker som så at dersom du har cøliaki, så kan du ikke spise det samme som de andre, og nå har du oppdaget at du har endel ting du ikke tåler som gjør at du legger på deg og føler deg uvel og må stå over dette. Så om du kjører "jeg tåler ikke"- argumentet, så vil du vel klare deg fint, vil du ikke?
Jeg sier bare at jeg ikke tåler sukker, mel og stivelse, eller i det hele tatt alt som blir til sukker i kroppen.
Ingen kan argumentere mot allergi/intoleranse!!
Dette er jo en klassisk problemstilling. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå den. Skulle det innebære at jeg som ikke spiser sjokolade f.eks skulle nekte andre å gjøre det i lunsjen? Skulle hele kollegiet bli berørt av mine endrede spisevaner?
Jeg synes dette spørsmålet blir helt galt:
" hmm.hva skal man gjøre med gavmilde mennesker når man går på kur?"
For meg er svaret helt selvsagt. Man skal ikke gjørenoen ting! Det å være gavmild og snill er ikke vondt ment. Ergo må man heller stille seg spørsmålet: Hva kan JEG gjøre for å ikke ta imot, eller ihvertfall ikke putte i munnen.
Problemet er jo ikke at folk er gavmilde. Problemet er jo vår egen svake dømmekraft, ikke andres gavmildhet. Er man del av en gruppe må man godta at alle er forskjellige, og ikke forlange at alle skal innrette seg etter en selv.
En annen ting er at de aller aller fleste vil andre vel, og vil etter hvert prøve å ikke friste oss for mye. Opplysning er viktig, og når folk forstår situasjonen vil de legge godviljen til. Det er ihvertfall mitt inntrykk.
Jeg synes det er helt feil fokus å tenke på hva man kan gjøre med andre, når det er oss selv vi må gjøre noe med.
Et eks: Hvis en kollega har satt ei eske med After Eight på pulten din for å berømme deg og innsatsen din. Er det da kollegaens feil at du stapper inn hele sjokoladepakka?
Det er ikke dumt å være snill. Det er dumt å spise for å være snill.
Si tusen takk og spør pent om du kan få legge det i en fellesskål. Så du kan spise når du eller andre "blir litt sulten". Skjønner det er vanskelig. Skåla kan du by av når det kommer noen. Hvis du klarer å la vær å spise det da.
Hvis ikke må du si pent i fra at du dessverre ikke tåler "godis". Si du har diabetes, og må være veldig nøye med både kost og godis. Det er det mange her inne som hatr gjort før deg.Da slipper du å forklare så mye, for det skjønner de fleste.:)
jeg forventer ikke at noen skal innrette seg etter meg.det håper jeg heller ikke...
men etter å ha jobbet der i 3 år så kan jeg ikke plutselig ikke forandre meg tvert rundt.de har problemer nok med at jeg ikke spiser med dem i fellesmåltidene.
takker for gavene og sier jeg vil spare dem til senere. legger dem i lommen eller vesken og tar dem med ned på kontoret der arbeidskolleger får "godene"
men det er sant som du sier :det er dumt å spise for å være snill
har ikke pause ,men fellesmåltider...sniker meg unna noen ganger pr dag og får i meg litt av min mat...ja den som ikke har jobbet i psyk. forstår kanskje ikke hvor ulogisk alt kan være ? ha-ha
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.