< Tilbake til oversikten

Vafler/Wraps (uten søtstoff)

elco sa for siden:

Her er min variant av Monix sin vaffeloppskrift. Ville prøve en uten søtstoff og bakemix/soyaprotein, for å se hvordan det ble. Godt, synes jeg selv:D

3 egg
2 dl rømme/CF
70 g smelta smør
2 ss sesamfrø
2 ss solsikkekjerner
1,5 ts bakepulver
2 ts JBK
Krydret med kanel, kardemomme, koriander og oregano

Sesamfrø og solsikkekjerner kjøres til ”mel” før de has i røra (jeg brukte stavmikseren min til det). Røra ble passe tykk, og jeg fikk 6 vaffelplater à 5 hjerter som smakte deilig (men ikke søtt). Gode med vanlig pålegg – for eksempel Snøfrisk med paprika på, leverpostei med purreløk, gulost og salami… Kan fryses. Og kan sikkert brukes som en slags wraps og fylles med salat, rømme, stekt kylling/kjøttdeig osv. I ettertid fikk jeg høre at sesamfrøene kan ristes lett i tørr panne før bruk, da smaker de visstnok mer. Skal prøve det neste gang.

vimsen85 sa for siden:

Hei.
Er ny og bare lurte på hva JBK står for?
Det så godt ut :D Hadde lyst å prøve.

Orkide sa for siden:

JBK er Johannesbrødkjernemel, og fås kjøpt på helsekost

vimsen85 sa for siden:

Tusen takk :)
Da skal eg gå til innkjøp av det i morra når helsekosten åpna igjen :p

kakemonsterr sa for siden:

Har JBK mye å si? For jeg hadde ikke det og brukte soyaprotein isteden, men det var en fiasko. Hva annet kan være grunnen?
De ble bare crispy og hjertene brakk fra hverandre når jeg tok de ut av vaffeljernet. Og mistet sin hensikt, siden vi skulle prøve ut wraps-versjonen.
Og etterhvert var det til og med umulig å ta de ut av jernet, de bare smuldret..

Hva gjorde jeg feil?

Ferskenbeinet sa for siden:

jbk er det som binder det sammen, så det har nok MYE å si! ;)

pcogirl sa for siden:

er det kjerner og frø som tilsvarer melet?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.