< Tilbake til oversikten

Kaloriinntak vs vekttap

sea4me sa for siden:

Hei,

Jeg er ny i dette gamet (Atkins i 3 uker) og har et aldri så lite spørsmål.

Hva skjer med alle kaloriene som inntas når man går på en tilnærmet 0 karbo diett. Barnelæren min sier at kaloriinntak - forbrent avgjør om du legger på eller tar av. Etter hva jeg har lest ser det ut som dette bare er tull. Er det ene og alene karbohydratene som bestemmer dette ? og hva skjer i såfall med et eventuelt overskudd av inntatte kalorier ?? :confused:

Ser jo at det i praksis ikke er så helt enkelt å dytte i seg masse kalorier når man likevel spiser en haug med kaninfor.:D

Kula sa for siden:

Kaloritabellene for mat forteller hvor mye energi som avgis når maten brennes i en ovn (et såkalt bombekalorimeter). Man har antatt at denne magasinerte energien i maten frigjøres i samme mengde i kroppen som når den brennes.

Dette er feil.

For at kroppen skal lagre fett må insulin være til stede i en viss mengde. Hvis man spiser lite karbohydrater vil man ikke få noe særlig blodsukkerstigning, og dermed vil heller ikke bukspyttkjertelen sette i gang med å produsere store mengder insulin.

Fett inneholder mye energi (kcal), men hvis du spiser for mye av det på et lavkarbo-kosthold vil det komme raskt ut igjen fordi kroppen ikke har mulighet til å lagre det fordi insulinnivået er lavt.

Denner forklaringen er nok svært lite detaljert og forenklet, men i praksis stemmer det godt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.