< Tilbake til oversikten

Kanskje Nilling kunne vært noe for meg ...?

Lindabtn sa for siden:

Hei alle sammen :)

Det går forferdelig dårlig med vektnedgangen min for tiden så jeg tenkte jeg kanskje skulle prøve meg litt på Nilling, som dere så fint kaller det. Har lest at mange av dere har hatt suksess med det. Har prøvd å søke litt på det, "nilling", men føler meg egentlig ikke VELDIG klok. Kunne trengt en innføring i grunnprinsippene. Fikk med meg at det er noe atkins by the book (så de to linkene Nille hadde skrevet tidligere). Man skal rett og slett kutte ut masse greier..... Hvis noen hadde villet ta seg 2 min å si litt og gi meg noen råd hadde jeg blitt veldig glad :D Fordeler\ulemper osv. Men skal prøve å søke litt mer (skal se litt mer på den "mat for oss som niller" tråden)

wander sa for siden:

Tenkte jeg skulle gjøre det selv, for nå begynner jeg å føle på at jeg ikke går noe særlig ned også...

Så etter at jeg søkte litt på det også, så fant jeg dette som jeg tenkte å følge i hvert fall:

Reglene for induksjon
Tillatte matvarer på Atkins induksjon

Hvis du skal gjøre dette, så er det ok å være flere sammen, eller? For å støtte og dele erfaringer vi som er helt nye på dette?

Lindabtn sa for siden:

Jepp. det er nok lurt å være fler sammen. hjelper å få litt inspirasjon og tips fra andre. Vet det er en nille-link for de som niller allerede, men de er vel så godt i gang allerede. kan jo lage en ny en for oss som er ferske. jeg begynner til mandag for fult, NÅ SKAL DET VIRKELIG SKJE NOE HER ASSÅ......

wander sa for siden:

Jeg har mest problemer med å kutte osten, tror jeg...

...og få trent... der må jeg skikkelig skjerpe meg...

Veldig greit med en fersk nille-tråd, ja...

Nille sa for siden:

Helt OK med ost & fløte, men i begrensede mengder ! :)
Det er jo kjente partystoppere ...........

wander sa for siden:

Ja, jeg har skjønt det at det kan hende fløte og ost stopper vektnedgang, så jeg skal se på det hvis jeg etter en nille-uke ikke går noe ned. :)

Lindabtn sa for siden:

jeg skal helt kutte ut fløte. men skal prøve å ha litt ost på kjøttdeigennår jeg lager tacosalat. merker jeg at det ikke funker, kutter jeg helt med det også. men hva med minimais?? ser folk er litt uenige når det gjelder de??

Lindabtn sa for siden:

og hva er klibrød?? er det noe man kan spise på induksjon(nilleukene)??

Nille sa for siden:

Max 1 stk. klibrød pr dag. Fiber rik med solsikke f.eks.

Nille sa for siden:

Minimais er OK

Lindabtn sa for siden:

Det er fint, det er så godt med minimais i wok. Lager mye av det og da lurer jeg på hvordan wok saus jeg kan bruke?? går det bra med litt soyasaus over, eller har dere noen andre tips??

Nille sa for siden:

Ville ikke ha brukt så mye soyasaus. Den er ganske høy i karber. Man bittelitt skader vel ikke. Ellers kan jeg anbefale å blande f.eks. 2 ss sambal oelek chili paste med olivenolje og et par knuste hvitløksfedd. God til marinade (la kjøtt/fisk etc marinere et par timer), og som wok saus.
[font=Comic Sans MS][/font]
Torsdag kveld la jeg frosne scampi i ovennevne marinade. Fredag da jeg kom hjem fra jobb stekte jeg opp squash, paprika, løk, sukkererter og brokkoli (i bitesize biter). Blandet inn scampi med marinaden, lot det surre til scampiene var gjennomvarme og serverte. Skikkelig godt !

Lindabtn sa for siden:

Ja det hørtes skikkeli godt ut. liker ikke scampi, men kan jo gjøre det samme med kjøtt regner jeg med.
Mange spm fra meg i dag, vil gjerne gjøre det så korrekt som mulig, men leste man kunne lage kakao av kokosmelk med litt kakao i. Hvilken kakao er best å bruke?? kan man feks bruke soya melk i stede?? (blir litt heftig med all den kokosen)

Nille sa for siden:

Hva slags melk du skal bruke må du velge selv ut fra hvor mange karber du skal ha. Selv spiser/drikker jeg ikke soya så jeg har ingen oversikt hvor mye karber det er i den.
Når det gjelder kakao kan du bruke hvilken som helst kakao UTEN SUKKER. Les på pakka. Jeg bruker Valrhona 99% kakao. Men Freia har en sukkerfri en som også er god.

Lindabtn sa for siden:

Da mener du den o'boyen?? hmm, da skal jeg kjøpe den i dag :) tenkte det kanskje gikk an å blande soya og kokosmelk for å "vanne ut" kokossmaken og konsistensen litt. er veldig glad i kokos, men den blir litt tykk. mm, det blir kveldskosen i dag

Tuppen sa for siden:

nei... ikke oboyen! den er stappfull av karboer.... men freia har egen kakaopulver uten sukker.... og minimalt med karboer... jeg bruker den sjeldent.. mer når jeg har invitert folk til meg på kakao og sånt.... men ellers holder jeg meg unna.... men Oboyen uten sukker inneholder mye karboer.. jeg har ikke kjøpt pakken så jeg kan ikke si hvor mye... men husker da jeg såg den i butikken og jublet for det.. men det stemmer ikke .....

Lindabtn sa for siden:

det var godt å få oppklart det da.hadde vært krise om jeg hadde kommet hjem med en sånn pakke. Vet noen om det kan være en partystopper??

Nille sa for siden:

NEI !! O'boy er det sukker i !!
Freia Drikkekakao eller Freia ren kakao skal du ha. Se på pakka !

Lindabtn sa for siden:

Ble ikke noe kakao på meg på butikken i dag.
Men siden jeg skal starte nille uke til mandag får jeg vel bare sette meg ned å pugge matvarer som er lov på Atkins induksjon, for det er jo de jeg skal forholde meg til. Men har lest litt på disse linkene til folk som har nille uke at de spiser 2 fiberrik. Man skal vel fortsette å tenke 15 karbs om dagen og ikke tenke kalori??
Er det ingen som har noen tips å komme med da :D

Nille sa for siden:

Atkins eller "nilling" er max 1 fiberrik pr dag.
Det er 20 karber pr dag og mesteparten av disse skal bestå av grønnsaker.
Atkins lista skal følges til punkt og prikke - står det ikke på lista skal du ikke spise det, - med unntak av max 1 fiberrik pr dag. (IKKE 2) Det er det eneste unntaket og har kommet til fordi de ikek hadde fiberrik i USA da boka ble skrevet. Jeg kontaktet "Atkins Support" og fikk "godkjent" 1 pr dag.
Du skal ikke tenke kalori

Lindabtn sa for siden:

ja de sidene har jeg lest, og jeg skal pugge dem, det er bare sammensetningen av alle varene jeg har litt vanskeligheter med, men det er jo bare å bruke fantasien. :D
Står ikke noe om hermetisk mat da som feks hakka tomater, men det kan vi vel bruke for det er mange som spiser tomatsuppe under induksjon

Distrea sa for siden:

som Nille sier: Atkins lista skal følges til punkt og prikke - står det ikke på lista skal du ikke spise det, - med unntak av max 1 fiberrik pr dag. (IKKE 2)

Lindabtn sa for siden:

ok :p skal følges til punkt å prikke.... vil gjerne ned de siste 4 kg

Mørkemannen sa for siden:

må jeg starte på nytt viss jeg har tatt to til kvelds?:o

Lindabtn sa for siden:

Mener du fiberrik??
Nei du må nok ikke begynne på nytt asså. Det går nok helt greit denne gangen. Men kanksje du skulle prøve deg helt uten fiberrik :p Så blir det HELT riktig!!!
Hvis du vil ha masse inspirasjon er vi en stor gjeng i bloggen som holder på å nille (induksjon). :klem:

Alven sa for siden:

Hei!
Jeg er ny her og med Nilling, men ganske gammel i ketolyse-gamet...
Tenkte jeg skulle begynne å nille i morgen tidlig... (eller sikkert idag for dere som leser dette, jeg er ganske sent oppe... Mandag morgen værtfall! :))

Et lite spørsmål, bare... Jeg pleier å få i meg en ekstra dose proteiner og fett med å drikke min egen lille frokost-smoothie. Den består av proteinpulver, vann, Cocosa og ca, 60 gram frosne jordbær eller bringebær.

Men bær er forbudt på nilling eller???

Beklager hvis jeg spør om noe som alle vet... Er som sagt ny her...

Lindabtn sa for siden:

du kan nok ikke fortsette med denne fantastiske super-protein-bomben din på nilling nei :nei:

Lykke til :klem:

Miri sa for siden:

halloo!
spiste desverre et beger vaniljekesam og en kopp bjørnebær igår:s dette er 2.gangen på 5 uker jeg "skeier" ut med denne nyyyydelige desserten:p
ellers følger jeg ketolyse (denne uka nilling) nøyaktig. Vil dette sann teoretisk sett slå meg rett ut?:s

Lindabtn sa for siden:

Altså, du har nok gjort noe som IKKE har med nilling å gjøre i det hele tatt. Men kanskje du skal spise deg lei av all mat og virkelig gå inn for en uke med induksjon (nilling)?! Man må lissom ville det 100% for å gjennomføre det. Tro meg, har prøvd hundre vis av ganger og bare kommet hvalveis :p OG så er det veldig motiverende å ha en partner som man gjør det sammen med. Da er det mye lettere. :suss:

Kanutten sa for siden:

Ja, kanskje nilling kunne ha vært noe?? :meditere:

Kanutten sa for siden:

Tillatte matvarer på Atkins Induksjon!

Kanutten sa for siden:

Da har jeg regnet ut... etter min vekt sånn ca:

145 gram fett, 115 gram proteiner og 20 gram karber hver dag.

5 egg gir ca 35 prottiser, 1.5 karber og 30 fettiser.
1 fiberrik gir ca 2 prottiser, 3 karber og 2 fettiser.
500 g salat (regner med snitt på 3 karber) gir 2 prottiser og 15 karbiser.

Da er jeg hittil kommet til:

39 prottiser, 19.5 prottiser og 32 fettiser.. Dvs at jeg må pøse på med mer kjøtt/fisk og fett. Et par tre fire kottiser/lakseskiver burde gjøre susen. Samt smør til stekinga.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.