< Tilbake til oversikten

Strekkmerker! (av medisiner!)

Lotusia sa for siden:

For noen uker siden begynte jeg på en urteblanding jeg fikk av naturopaten min. Hun har gitt meg disse tidligere, mest for å få opp imunforsvaret mitt, men denne gangen hadde hun lagt til en urte som var generelt soppdrepende. Urtene har hjulpet meg kjempe masse! Jeg begynte snart å føle meg mye bedre, selv om jeg fikk veldig streke reaksjoner og ikke kunne ta så mye av dem av gangen.

Så dukker pluttselig strekkmerker opp! Det virker som om de dehydrerer meg helt, og huden min blir veldig tørr! Har fått masse merker på hoftene, magen, men også i annsiktet og på beina!! Det skjer gjerne mens jeg sover, og ikke har mulighet til å helle i meg masse vann hele tiden.

Jeg stoppa med urtene da jeg skjønte at de hadde den virkninga, men begynte igjen fordi de hjelper så utrolig bra, og det er ikke noe jeg vil mer enn å bli frisk. Naturopaten min sier det ikke er mulig at de kan ha denne effekten, og at jeg skal spise masse omega3, sink og c vitaminer (noe jeg gjør..)
Det er ingen tvil om at strekkmerkene komme av urtene! mye mulig at bivirkningene gjør meg svakere, og at jeg får tilbakefall på symptomer jeg allerede hadde bare i sterkere grad.

Jeg begynner å se helt forferdelig ut, så nå tar jeg en pause.. det er trist, siden jeg føler jeg kanskje har mulighet til å bli frisk, men utrolig skremmende og depprimerende å våkne opp hver morgen til nye strekkmerker man veit ikke kommer til å gå vekk igjen.

Er det noen som har noe råd til meg?

Jeg begynte på min MCT olje igjen idag, som også hjelper masse.. huden blir futig og fin av den, men lurer på om jeg har fått nye strekkmerker av den også!
:confused: Kan det være at jeg kjører for hardt med medisiner?

klem fra Lotusia

ps. om noen har råd mot strekkmerker eller hvordan man kan få de bort (det er lov å håpe?) hadde det blitt godt tatt imot :)

Nille sa for siden:

Strekkmerker kommer når huden blir strukket over tid. Det høres nesten ut som det du har er tørr hud/utslett som ser ut som strekkmerker. Vanlige strekkmerker dukker ikke opp "over natten" - i følge en hudpleier jeg har snakket med - og iallefall ikke i ansiktet.
[font=Comic Sans MS][/font]
Om huden din er tørr bør du smøre den godt med en god fuktighetskrem og i tillegg få i deg mye fett i kostholdet. I tillegg til at du drikker mye vann.
Men jeg ville absolutt ha kontaktet naturopaten for å høre om hun kunne forklare hva det er og hvorfor.
Om hun ikke vet det bør du kontakte en hudlege - for dette hørtes veldig rart ut.

Lotusia sa for siden:

merkelig ligvat folk sier det ikke går ann.. tydeligvis skjer det, etter alt jeg kan forstå.

Jeg har fortsatt arr fra strekkmerkene jeg fikk for lenge siden. Det samme skjedde for 4-5 månder siden da jeg gikk på noen andre urtemedisiner.

Huden kan vel sprekke opp av flere grunner? Så hvorfor skulle de ikke kunne komme på andre steder? Nå er huden min EKSTREMT ømfintlig også.. jeg kan ikke bruke vanlige kremer uten å reagere. Jeg bruker kokosnøttolje (butter) blanda med olivenolje. Det virker også som medisin for meg siden kokos er soppdrepende...

Prøver å ringe naturopaten min, men noe kontakt får jeg ikke... prøver igjen imorgen når hun er på jobb.

takk for svar.

edit: og jeg håper virkelig du har rett! ;)

Nille sa for siden:

Du bruker iallefall riktig krem ! Ringte og spurte hudpleieren og hun aldri hadde hørt om strekk merker pga naturmedisin. Hun heviste meg til pasienthåndboka:
Fant litt info om strekkmerker der:

Hva forårsaker stressmerker:

Og

Ring Hudpedagogisk senter om ikke naturopaten kan gi deg et vettugt svar. Sjekk denne siden: avd.rikshospitalet.no/hps/index.asp

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.