< Tilbake til oversikten

Kan noen hjelpe min bror?

Iset sa for siden:

Altså, min bror går på ketolysekuren, og har gjort det nå i 4-5 uker vel, men med opphold på lørdagene (ja han vet det er dumt, men han er ung og er vant med å feste på lørdager, får han ikke til å slutte med det).

Problemet er altså at han helt siden han begynte har hatt enorme mageproblemer. Han spiser maks 15 gram karbo daglig, som regel 10, og mye fett, men det går rett gjennom. Det har ikke blitt bedre på disse ukene heller, og han sliter med motivasjonen nå siden han har en travel jobb og ikke orker dette lenger. Han springer på do hele tiden, og maten går faktisk rett ut igjen nesten med en gang han har spist.

Er det pga. at han går ut og inn av ketose pga. lørdagene? Eller kan det være noe annet? Jeg sa til ham at jeg skulle spørre dere før han sluttet med ketolysekuren.

Kanutten sa for siden:

Kan ikke så mye om dette jeg. Men hvis han ofte spiser bare 10 gram karber og mye fett så kanskje det rett og slett blir for lite karber i forhold til fettet?? Det bare sklir rett igjennom liksom??

Gerd sa for siden:

Jeg tror i vertfall ikke at lørdags"sprekkene" hjelper magen hans. Det er jo vanlig å bli gæærn i magan etter mye karbo. Tror at det villa hjelpt på om han hadde holdt seg til kuren fast, uten avbrudd. Spørsmålet er jo om det føles for mye å ofre for han.
Og han burde hatt i seg i vertfall 20 karbo om dagen. 10-15 er for lite for han
:)

Iset sa for siden:

Takk, da skal jeg fortelle ham det (har ham på msn nå) og så skal jeg be ham om å velge å enten gå på full ketolysekur eller finne en linje ala Lindberg, eller kanskje Lutz.

Gerd sa for siden:

Hilse og ønsk han lykke til med valg, og si fra meg at viss han prøver kuren skikkelig, så kan han få en såååå mye bedre hverdag i tillegg til å gå ned i vekt. :)

Kanutten sa for siden:

Sier meg fullstendig enig :D MEN noe MÅ man forsake...

SkinnyToBe sa for siden:

Hmm. Kan det ha noe med at han "avslutter kuren" hver lørdan å gjøre da?
Jeg fikk i hvertfall veldig uggen mage i flere uker etter at jeg avsluttet min forrige runde på ketolyse. Da hadde jeg holdt på i 5 mnd, og det gikk lang tid før jeg var i lage igjenn.

*Mette* sa for siden:

5mnd??? Er ikke dette en 3mnd kur da? Altså 3mnd og så må man ha et opphold før man begynner påann igjen.... !?

Gerd sa for siden:

Nei kan gå på i 6 mnd. men da anbefales pause i 3 mnd... :)

SkinnyToBe sa for siden:

Boka sier 6 mnd går bra. Jeg tok pause etter 5 mnd. Har nå hatt opphold i 4 mnd (og gått oppbare 2 kilo, som kom med en gang!).
Nå starter jeg opp for runde to.

Eliram sa for siden:

hei, min samboer har fulgt kuren like lenge som meg (snart 8 uker) og har skeiet ut konsekvent hver lørdag men allikevel gått ned 8 kilo og magen er helt fin. (han har tidligere hatt trøbbel, men ble mye bedre på ketolyse).
synes heller det virker som at han spiser for lite karbo (10-15 er jo alt for lite), kanskje også for lite grønnsaker? lykke til, håper han får det til!

*Mette* sa for siden:

Ahhhh... håper jeg slipper å gå så lenge for jeg savner litt brød å sånn...
Og så den ånden da yeark (men den går vekk etter en stund har jeg forstått...

Eliram sa for siden:

VIKTIG! må tilføye at dette ikke fungerer for meg og mange andre (altså å skeie ut en gang i uken) ikke pga magen, men fordi vekten stagnerer. men ville gjerne fortelle at det fungerer for noen og at det ikke trenger være årsaken til magetrøbbelet. det er jo bedre hvis han fortsetter på kuren og allikevel skeier ut innimellom enn å slutte og ikke gjøre noen ting eller? det var sånn jeg tenkte...

Iset sa for siden:

Takk for alle gode råd. :)

Vi har kommet frem til at han skal øke på med karber. Han trener nemlig svært mye (styrke) og har følt seg slapp i hele perioden nå, nesten ikke orket å verken trene eller gå på jobb. Så nå skal han spise litt grove knekkebrød og mer grønnsaker og se hvordan det går. Selv trives min kropp best på ca. 50 gram karbo, da føler jeg meg fantastisk. Så det er jo individuelt. Spesielt han som trener så mye styrke (5-6 ganger i uka) bør nok ha litt mer.

Nille sa for siden:

En liten tilleggskommentar. Uansett hva problemer han har, så går han IKKE på Ketolysekuren om han skeier ut hver lørdag. Enten så følger han kuren eller så gjør han det ikke.
[font=Comic Sans MS][/font]
Tror det er lurt at han spiser mer fiber og grønnsaker og øker karbene. Kan hende ketolysekuren ikke er riktig for ham.
Om dette ikke hjelper OG han ønsker å gå ned i vekt, bør han absolutt tenke seg om ang. lørdagene. Det er jo et prioriteringsspørsmål da. Ned i vekt - eller fest ? Hva ønsker han mest ?
Hadde skrevet et lagt svar i går kveld, men så gikk strømmen hos oss og den kom ikke tilbake før etter at jeg hadde lagt meg !

geysirland sa for siden:

Signerer Nille...går man ikke ut av ketose når man skeier ut slik ??? Og da tar det jo en 2-3 dager før man er i ketose igjen??

kristweh sa for siden:

min mann startet på kuren samtidig som meg og hadde samme plagene som din bror...det han spiste kom rett ut og han ble kjempeslapp..ble så dårlig at han faktisk ble hjemme en dag fra jobb...sluttet på kuren og magen ko m til hektene igjen litt etter litt...kuren er vel ikke for alle kanskje?

Kula sa for siden:

Hvor lenge holdt han på før han ga opp?

Det er ikke uvanlig at magen/fordøyelsen må venne seg seg til å motta fett i såpass store mengder. Det kan ta flere uker.

Det er også helt normalt å bli slapp og kraftløs til kroppen har vennet seg til å være i ketose. Vanligvis blir det merkbart bedre i løpet av noen uker.

Jeg tror at noen dessverre gir opp litt raskt og konkluderer feilaktig med at ketogent kosthold "ikke passer for meg".

Iset sa for siden:

Takk for flere gode svar. :)

Det stemmer at han egentlig ikke kan si at han følger ketolysekuren når han skeier ut på lørdagene, men jeg tror nok egentlig han bør spise litt mer karbo når han trener såpass mye så han skal gi det en sjanse, altså spise mellom 30 og 40 gram daglig kanskje? Han har iallfall verken helse eller mulighet (pga. jobben) til å ha så dårlig mage, så det er helt uaktuelt nå fremover.
Jeg vet ikke helt ang. lørdagene. Han trenger ikke å gå særlig ned i vekt (tror egentlig han er litt ortorektisk, bare en smule) men han mener han har litt magefett han vil bli kvitt. Og han er jo ung (23 år) og singel og jobber på et utested i helgene i tillegg til heltidsjobben utenom, og elsker å ta en fest. Tviler på at han vil gi slipp på det, så han må nok heller finne en kombinasjon.

Nille sa for siden:

Om han egentlig ikke trenger å gå ned er det jo tull å gå på ketolysekuren. Man bør iallefall vaære 10 kilo overvektig i utgangspunktet for å ha noen nytte av ketose/Ketolyse.
Pek ham i retning Fedon du - det høres ut til å være det beste på alle måter !

Iset sa for siden:

Jepp, jeg sa det til ham i går, og han var egentlig enig. Så det blir nok Fedon'ish fremover ja. :)

kristweh sa for siden:

gav opp etter 1 uke..urolig mage til vanlig og så er han jo mann(sier han selv-tåler ikke smerte)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.