< Tilbake til oversikten

Ketolyse, hormoner og bulimi

Kanutten sa for siden:

Fant denne linken på nettet. Les den!!

Kanskje mine erfaringer med at bulemien forsvant med ketosen og lavkarbo ikke er helt bak mål likavel??

Ketose og lavkarbo fikser jo opp i et rotete hormonsystem :D

www.woman24.no/kropp_og_helse/article59183.ece

Sugarpill sa for siden:

Interessant. Jeg merker jo selv at bulimien min blir bedre når jeg er flink til å spise lavkarbo.

Jeg skal be legen om p-piller neste gang jeg er der. Ingenting skal være uprøvd!

Kanutten sa for siden:

Jeg linket denne setningen direkte til ketolyse :

"Bare etter tre måneders behandling, ble sultfølelsen og søtsuget dempet betraktelig hos halvparten av testpersonene."

I ketose er jo både sultfølelsen og sukkersuget borte.... :D

safran sa for siden:

Ja, det virker jo ganske logisk. Når man er i ketose så får man ikke lenger det suget etter tøysemat, og man orker ikke så mye i magen heller.

Sugarpill sa for siden:

Jeg får fortsatt sug etter junk av og til, selv i ketose- og sprekker jevnlig. Derfor vil jeg prøve p-piller.

Valeriana sa for siden:

Jeg har hatt peroider med overspising i mange år, og blir mye bedre hvis jeg lever på lavkarbokosthold. Hvis jeg er nøye med hva jeg spiser forsvinner suget helt, for meg er det den sterkeste motivasjonen til å fortsette med lavkarbo.

Jeg har også hørt teorien om at kvinner med bulimi/overspising kan ha for høye nivåer av mannlige hormoner, blant annet har det vært et innslag i Schrødingers katt om dette emnet.

Desverre tror jeg ikke p-piller vil fungere på alle med overspisingsproblemer.
Mine erfariner med p-piller i forhold til spiseforstyrrelsen er faktisk er svært negative. Jeg har ikke hatt behov for prevensjon, men på grunn av menstruasjonsforstyrrelser ble jeg for fem år siden satt på p-piller av gynekologen. Disse tålte jeg dårlig og jeg ble fryktelig kvalm. Jeg prøvde å bytte merke, og jeg prøvde å smøre meg med tålmodighet og vente på kvamen ville gi seg ettervert, men ingenting hjalp.

Denne kvalmen satt i kroppen hele tiden og jeg hadde konstant lyst til å kaste opp. Fra å ha vært en overspiser som hadde vanskelig for å kaste opp ble jeg er fullbefaren bulimiker som kunne kaste opp når jeg ville. Kvalmen gjorde også at jeg fikk lyst på saltsnacks. For å dempe kvalmen gumlet jeg peanøtter og chips hele dagen. I tillegg tenkte jeg at det ikke var så farlig hva jeg spiste for jeg spydde mye av det opp likevel. Jeg gikk ned i vekt denne tiden, og fikk kommentarer fra kolleger at jeg var blitt slankere, men det var en høy pris å betale for tapte kilo.

Etter nesten et år med p-piller orket jeg ikke mer, så jeg ba gynekologen om alternativer. Jeg begynte på Provera, som er hormontabletter men ikke p-piller, og i løpet av få dager var kvalmen borte. Men en varig endring hadde skjedd med kroppen. Evnen til å kaste opp når jeg ville var der fortsatt selv om kvalmen forsvant. Så selv om den konstante kvalmen var over forsvant ikke bulimien. Evnen til å kaste opp på kommando har jeg fortsatt, men så lenge jeg lever på lavkarbokosthold har jeg ikke behov for å overspise.

Det er mulig at min historie er en unntak, men likevel vil jeg advare mot å tro at p-piller kan hjelpe alle med overspisingsproblemer.

Sesti sa for siden:

Denne er gammel, men viktig likevel:)

Ville bare si at jeg har slitt med overspising og bulimi i flere år..
Jeg gikk ned 15 kg fra august 07-desember 07, da på en lavkaloridiett med få karbohydrater og ekstremt mye trening. Det var ikke få ganger der jeg overspiste og spydde, det skjedde ukentlig..

Nå har jeg begynt på ketolyse, etter 4 mnd på generell lavkarbo. Jeg har hverken overspist eller spydd siden jeg begynte med dette, og det er en kjemperar og fin følelse..:)

P-piller har jeg også begynt med. Har brukt det 2 ganger før, hver gang i 3 mnd. Og hver ENESTE gang ender det opp med at jeg føler meg ikke bra, har mye vondt, og gråter for det meste.. Går på dem pga PCOS, men skal tilbake til legen i Mai, da skulle vi se på andre ting.. bare synd det er så lenge til..:S

Kanutten sa for siden:

Jeg har heller ikke spydd en eneste gang på over ett år!! Og det takket være lavkarbo! Jeg trenger ikke være i ketolyse, det holder at jeg spiser ca 40 karber. Og det er deilig!

trinema sa for siden:

Dette var veldig interessant! Er det noen av dere som vet om det er et spesielt merke p-piller dette gjelder for, eller er det generelt? Jeg ble depressiv av p-piller, så jeg har ikke brukt det på 10 år.. Men kanskje på tide å prøve igjen..? Noen som har erfaringer..?

Sesti sa for siden:

Jeg ble satt på p-piller pga PCOSen, erfaring tilsier at kroppen min ikke fungerer på p-piller og det sa jeg med legen, men han mente at dette var kjempegreier.. Og selv om pillene ville gjøre det vanskelig å gå ned i vekt, var vektnedgang viktigst i verden...

Resultatet etter 7 uker med piller og ketolyse: vekta vipper opp og ned, maks ned 2 kg, humøret er på bunn, jeg gråter for alt mulig, det lille jeg hadde av sexlyst har forduftet, alt suger..

Hurra for p-piller...

Zincite sa for siden:

Gjentar meg selv litt jeg :) har skrevet om dette før :o
Vet det ikke er løsningen for alle, men tror mange hadde hatt godt av tilskudd med bioidentisk progesteron. Vi er mange som har opplevd ubalanse i hormonene. Legger med et utdrag fra en artikkel skrevet av Ims, en lege som er relativt alternativ :)
Lavkarbo vil jo hjelpe hormonbalansen også :ja:
Sitatene er hentet fra forlaget futhark sin hjemmeside futhark.no

Har selv tenkt å lese boken Slukk lyset som han har oversatt - men tror jeg tar den på engelsk. Ser spennende ut med innholdsfortegnelsen:

trinema sa for siden:

Ja, her var det også en del kjente symptomer :) Men det virker som det går litt i perioder her.. Og jeg tror også at en del av de symtomene der er lenge siden jeg hadde. Men det der med for mye mannlige kjønnshormoner grubler jeg på, ettersom jeg sliter med ekstrem sult-ofte, og hvis jeg ikke er forsiktig med karbohydratene eksploderer både sult og karbosug! Og jeg har unormalt mye muskler for å være kvinne.. Selv uten å trene :) Hvis jeg trener har jeg like mye vekter som en gjennomsnittlig mann.. Det er jo selvfølgelig positivt med mye muskler altså, ikke det.. Men det er denne sulten da! Skulle gjerne blitt kvitt den :)
Takk for mye god informasjon forresten! :)

trinema sa for siden:

Er det noen som har den artikkelen som det er linket til i første innlegget? Den virker ikke lenger. Eller er det noen som husker hva som stod der :)

Anne sa for siden:

Og hvordan sjekker vi dette?Om vi har Østrogendominans,mener jeg. Blodprøver hos lege?

Takk for nyttig og flott innlegg, Zincite :klem:

Zincite sa for siden:

:klem:

Siterer igjen jeg - latskapen lenge leve :D

Det er ikke alle leger som kan så mye om dette. De lærer mer om kunstig progesteron - som kroppen ikke kan bryte ned. Jeg har aldri målt noe selv, men merker at jeg har godt av krem med progesteron. Så lenge den er bioidentisk vil kroppen bryte ned det den ikke bruker - men som det stod i sitatet lenger oppe er progesteron et kildehormon, og vil brukes til å danne andre steroide hormoner for å skape en bedre balanse. Du får kjøpt krem på helsekost, eller hos noen alternative behandlere. De sender deg ofte også, selv om du ikke går til behandling. Ellers kan du få resept på krem fra lege, om du finner en som kan/tør/er villig til å akrive ut. Arena medisinske senter er det stedet jeg vet om at de kan mye om dette. Det ligger på Ullevål, om de ikke har flyttet :o holder meg ikke helt oppdatert..

Carisma sa for siden:

jeg ble også anbefalt dette på Arena. Men hos gyn., som heldigvis er ei med skikkelig peiling, fikk jeg beskjed om at det er vanskelig å beregne mengden på kremen, og veldig varierende hvor mye kroppen kan benytte seg av den i forhold til tabletter. Jeg mente det måtte være bedre å ta kremen som var natulig progesteron, men hun sa det var akkurat det samme i Provera, bare bedre tilmålt.

Zincite sa for siden:

Jeg holder fremdeles en knapp eller 2 på kremen, men så er jeg nok litt i overmål skeptisk - til både en del leger og ikke minst legemidler :D

Skjønner uansett godt at andre velger anderledes :ja:

Zincite sa for siden:

Skikkelig siteringsivrig i dag :) Fremdeles fra futhark sin hjemmeside:

Dette er mer et forsøk på å begrunne mitt valg, ikke på å få andre til å velge annerledes :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.