Det som står i boka er jo mye feil. Er det dær dere har karboinnholdet i egg fra? Det står jo 0,9 g karbo i boka, mens det i følge prior er bare 0,3.
Matportalen er jo også 0,3.
Jeg drister meg til å tro at det er boka som er feil og ikke matvaretabellen. Den er jo i teorien en del mer pålitelig kilde også da?
Ikke for å provosere noen. Jeg bare lurer.
Det blir jo unektelig brukt MYE egg her i huset, så det får jo en del å si med så stor forskjell.
Kanutten: Det står bare runtime error.
Hva stod oppgitt dær?
Jeg vil telle egg siden det er så mange av dem. Skal det f eks være 0,9 karbo pert stk egg og jeg spiser 5 på en dag så er det viktig for meg å telle dem
Hvor da? Her er det jeg finner: Eggets næringssammensetning
[b][/b] Protein
Proteinet i egg er av svært god kvalitet. Aminosyresammensetningen i eggprotein er svært lik proteinet i menneskekroppen, og vi sier derfor at det har høy "biologisk verdi".
[b][/b] Fett
Fettet i egg er samlet i eggeplommen. 30 % av plommens vekt er fett, og dette fettet har evnen til å binde annet fett. Denne egenskapen som emulgeringsmiddel utnytter vi når vi lager majones.
[b][/b] Karbohydrat
Det finnes nesten ikke karbohydrat i egg.
[b][/b] Vitaminer og mineraler
Egg er rikt på vitaminer og mineraler. Det eneste vitaminet som ikke finnes i egg er vit. C. Vitamin B finnes som riboflavin, niacin (kun i hviten) og tiamin (kun i plommen). Vitamin A og D finner vi i relativt store mengder i plommen. Karoten, fargestoffet som også er i gulrøtter og som omdannes til A-vitamin i kroppen, gir plommen den gule fargen. Eggeplommen er rik på jern, mens kalsium, natrium, kalium og fosfor finnes i både plomme og hvite.
MPD sier 0,3 for et gjennomsnittlig medium stort ett. 0,4 per 100 gram. Det er jo en del forskjell fra 0,9 da. Jeg må være pinlig nøyaktig for å gå ned, så derfor bryr jeg meg om det.
Det er IKKE en forskjell på 0.9. Hvis du antar at egget er 60 gram og det er på 0.9 kaber er det 0.54 karber i dette 60 grams egget. Jeg regner som sagt ikke på egga, men MÅ jeg regne regner jeg med 1 gram karber i ett egg.
Til info: et egg veier ikke nødvendigvis 100 gram. Det er forskjell på størrelsen på egg. På min eggpakning - fra first price - står det at ett egg veier fra 53-63 gram.
Om du ser på det store bildet (15 gram karbo om dagen på ketolyse), er dette svært lite.
Forstår;), men som jeg sier, det er ikke noen eksperter her så da er det kanskje lurt å ringe eller skrive mail til noen som veit så nøyakte som du må ha det?:confused:
Nei jeg mener forskjell på 0,9 g karbo per 100 gram og 0,4 g karbo per 100 gram. Det er for meg stor forskjell.
Tror jeg bare må legge dagsdosen min et par karber lavere da. :-)
Jeg lurer på HVORFOR det er så innmari mye forskjeller jeg (retorisk)....
Matvaretabellen (som matportalen tar tallene sine fra) - og som du finner på førstesida av forumet her, sier 0.9 pr 100 gram egg. Matportalen har en skrivefeil. Det er allerede på det rene og fastslått i opptil flere tråder.
Vi på ketolyse og Atkins regner 0.9 pr 100 gram egg.
OE regner mindre (av årsaker forklart i Ziggy sin tråd).
Produsenter er ikke lovpålagt å oppgi karbeinnhold om det er under 1 karb pr 100 gram. Derfor er det mange som sier varen ikke inneholder karber, mens den da i realiteten kan inneholde 0.99 karb pr 100 gram.
Men som andre har sagt her - du må selv velge hvem du stoler på. Eller hvilken måte du vil regne på. MEN du tar ikke av mer/mindre på grunn av en differanse 0.6 karber pr 100 gram egg - uansett hvor pinlig nøyaktig du er ! :) Du er ikke nødt til å regne desimaler her. Jeg syns kanskje du beveger deg å en litt smal og mulig farlig vei nå. Du må ikke bli FOR opphengt i desimaler etc.
Jeg skjønner ikke hvordan du får til 0,4 gram kh pr 100 gram, når du sier ett egg er 0,3? :confused:
Mine egg veier stort sett 55 gram, noen noe og førti, andre oppe i 60. Om ett medium egg på ca 50 gram inneholder 0,3 gram kh som du sier, så blir jo det ca 0,6 pr 100 gram. Ikke 0,4?
Jeg regner med det er 0,9 kh pr 100 gram som stemmer, og regner meg ut fra det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.