Lollypop! sa for siden:
Dere som har oversikt da. :-)
Lollypop! sa for siden:
Dere som har oversikt da. :-)
Lollypop! sa for siden:
Ingen? Noen må da ha oversikt over hvor mye fett de spiser?????
Smula sa for siden:
Ha nå litt tålmodighet - folk er på jobb på denne tiden. :p
Men for å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg har ikke oversikt over det.
For min del har ikke det noen hensikt. Det er karbene en må ha kontroll på.
MorStine sa for siden:
Akkurat på grammet har jeg ingen kontroll, nei. Spiser fett til hvert måltid.
En vanlig dag ser som regel slik ut:
Frokost:
3 Ziggylapper, de er det jo ost i, ergo endel fett, med meierismør på og salami, ost, skinke Gullpostei ol. Ganske bra med fett i alt bortsett fra skinka.
Lunsj:
Omelett med bacon og ost i. Stekt i meierismør.
Mellom:
Kaffe med fløte
Middag:
Kjøtt av ett eller annet slag, enten surret i fløte, hjemmelaget dipp av CF med chili og digg eller med en føltesaus ved siden av. Stekt i meierismør.
Kvelds er det ikke så ofte jeg spiser. Men det kan være alt fra Ziggylapper til en pose med baconsvor...
Men som smula skriver, jeg fokuserer minimalt på fett, bare passer på å få det til hvert måltid, det er karbene jeg teller...
MorStine sa for siden:
Har selvfølgelig grønt til alle måltider...
Nille sa for siden:
Årsaken til at det ikke er så mange svar:
[font=Comic Sans MS][/font]
man har rett og slett ikke noe å svare.. Folk flest detaljregner ikke på fettet. Det er å komplisere hele spisemetoden og medvirker til stress & kav. Det er nok å telle karber. Det finnes heller ingen fasit. Hva som er rett for en er ikke nødvendigvis rett for en annen. Det finnes ingen fasit, kun retningslinjer.
Det er veldig mange som følger rådene i boka, dvs. de spiser slik det står at de skal spise, holder seg unna det de ikke skal spise. Sørger for å ha proteiner, fett og grønnsaker til hvert måltid (i passende mengder), spiser ikke til de er stappmette, men ikke sultne lenger etc. etc. - og dermed behøver de ikke regne på fettet i det hele tatt.
Det er først når vekttapet stanser opp man bør se på om man spiser NOK fett. Det er ikke lett å spise for for mye. Men det er enkelte matvarer som inneholder fett folk ikke tåler mye av, som kremfløte og ost. Dette er høyst individuelt og må prøves ut av hver enkelt.
LilleRosin sa for siden:
Samme her. :)
Lollypop! sa for siden:
Ok. Takk alikavell.
Jeg spør siden jeg lurer på om jeg spiser FOR mye fett.
Se gjerne over den tråden min som omhandler at jeg har brukt søkefunksjonen og er veeeeldig forvirret.
Lollypop! sa for siden:
NB: Mente ikke at folk skal trenge å regne ekstra etter, men de som bruker kostholdsprogram som MPD o.l. kan jo bare gå inn å sjekke dær...
Nille sa for siden:
Du spiser ikke for mye fett, fordelingen din er helt fin.
Før spiste du for mye protein og for lite fett, men nå er det bra ! :)
Å spise for mye fett er ikke problem. det er å spise for mye protein som skaper problemer for de fleste.
Karin sa for siden:
Men det var nå et godt spørsmål, da . . . Det fikk meg til å tenke, og sånne spørsmål er bra!
Jeg har litt problemer med nedgang for tiden, kanskje må jeg kline til med mer fett? (Oi, det var ikke meningen å putte DET bildet i hodet til folk. . .)
Jeg måker på med smør, fløte og olje der jeg kan, og tenker aldri på fettet, av samme grunner som nevnt tidligere i tråden. Men kan hende jeg burde kjøpe meg et glass cocosa og se om det hjelper å putte på litt ekstra?
*Mette* sa for siden:
hva er egentlig cocosa?
Ciss sa for siden:
Jeg har faktisk oversikt over dette og kan dermed svare på spørsmålet ditt. Det er kanskje ikke nødvendig å ha en slik oversikt, men jeg er den typen som elsker å lage statistikker og oversikter over alt mulig...
Gjennomsnittet for 12 dager nå i september ligger på 96g P, 187,5g F og 17,5g K
Fettmengden har variert mellom 140 og 230 gram.
safran sa for siden:
Jeg har ingen oversikt, men jeg passer på å spise fett til hvert måltid. Jeg har skjønt at jeg ikke skal være redd for fett, men heller spise mer av det.
xtra sa for siden:
Det er ikke representativt for kostholdet mitt nå, men jeg brukte fordelingen på OE for overvektige. Det ble pr dag:
65 g protein, 130 g fett og < 20 g karbo.
Nille sa for siden:
Minner igjen om søkefunksjonen (oppe til høyre på menylinjen) :)
Cocosa er kokosfett og bra for oss fordi den inneholder laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter kroppen vår trenger. Den er i tillegg bra for huden og for fordøyelsen. Det menes også at den til en viss grad kan øke forbrenningen. Noen steder her i verden blir man anbefalt kokosolje istedenfor medisinering om man er på grensen til å ha lavt stoffskifte da dette også skal kunne stimuleres av oljen. Kokosolje er også en av de oljene som tåler varme godt, - så til steking er den også bra.
Her i Norge er det hovedsaklig to typer som selges. Cocosa Extra Virgin (kaldpresset fra ferske nøtter) til kosttilskudd og i mat. Og Cocosa Pure (presset av tørket kokosnøttkjøtt) som brukes til steking. Den første lukter og smaker av kokos, sisnevnte har inge smak eller lukt. Pure koster 85 kroner på helsekosten. Prislappen har falt av Extra Virgin, og jeg husker ikke prisen heller.
Du kan lese mer om Cocosa HER.
Pure er IKKE kost tilskudd fordi noen av næringsstoffene som ikke tåler varme er tatt bort. Om du ikke klarer smaken av extra virgin vil je anbefale MCT oljen. Den er lukt- og smakfri.
*Mette* sa for siden:
Takk Nille :blomster:
nettan sa for siden:
har ikke peiling på hvor mye fett jeg spiser, men har fett til alle måltidene.
Tussi jenta sa for siden:
Tror jeg må regne ut det en dag for har følelsen av at det blir litt lite fett, men prøver virkelig og nå er cocosa kjøpt inn og, selv om det smaker dritt. Jeg får prøve mct olje neste gang.
Men jeg må nok omstilles litt, har hele livet brekt meg av alt som har den minste smak av fett. Men går mye bedre nå, blir bedre for hver dag på ketose.
torun sa for siden:
Total: 1207 Fat:86 773 64% Sat:0 3 0% Poly:0 4 0% Mono:1 12 1%Carbs:30 97 8% Fiber:6 0 0%Protein:83 331 28%Alcohol:0 0 0%
Her er fordelingen min fra fitday. Øker til litt mer karber, ser om det hjelper. Men jeg går jevnt og trutt nedover. Skulle vel hatt litt mer fett og mindre proteiner likevel.
Vekt 49 kg blir vel med 1.5 protein 73,5 og jeg har 83g Skulle vel vært fett isteden for de.. Får prøve å skjerpe meg :)
Lollypop! sa for siden:
Her stod det mange tall.
Spiser du 30 g karber, 83 g protein og 86 g fett?
Det er isåfall veldig forskjellig fra meg. Men jeg vet ikke hva som er riktig i tallene dine da. :-)
Nille sa for siden:
Hvis hun fører Fitday riktig så er det 24 karber (30 minus 6 fiber)
Og det at hun spiser annerledes enn deg var det jeg ville frem til i en tidligere post.
Alle spiser jo forksjellig fordi de spiser det som passer DERES kropp og DERES filosofi.
Det er ikke lurt å sammenligne seg med andre, - nettop på grunn av slike ting
Lollypop! sa for siden:
Jeg liker å sammenligne med andre. Morsomt å se hvilke forskjellige ting som fungerer. Det betyr jo ikke at jeg skal konvertere til å spise det samme som fungerer for andre. :-)
torun sa for siden:
Er ikke så lett dette.. jeg er jo begynt å innføre mer ting i lavkarbo sånn som pannekaker og mer meieri produkter. Og ser at no spiser jeg sikkert for mye. Selv om vi ikke skal regne på kcal har jeg i går disse tallene.
Total: 1817 Fat:134 1204 66% Sat:0 3 0% Poly:0 4 0% Mono:1 12 1%Carbs:22 66 4% Fiber:6 0 0%Protein:137 549 30%Alcohol:0 0 0%
Regnet ut at med 49 kg skulle jeg ha mellom 1089 og 1296 kcal og da er vel 1800 for mye, selv om vi ikke regner på kcal ??? Er det noen som vet det?
Ser at likevel burde fettprosenten mer opp.. -men må vel være tålmodig og se at jeg ikke legger på meg med så mye kcal.
Hvor mye kcal får dere andre i dere? Iforhold til det måltallet?? De som bruker fitday har vel oversikt over det.
Kanutten sa for siden:
:_ohmy: Gulp! Er du bare 49 kilo og skal ned 2.6 kilo til?? :confused:
*Mette* sa for siden:
Det samme tenkte jeg.... Kanskje vi har missforstått, kan jo være at hun har gått ned 49kg???? Nei jeg vet ikke... å gå ned 49kg er jo også EKSTREMT da!!!!:confused:
torun sa for siden:
Er bare 150 høg... så jeg har alltid lagt på 45 kg, de siste 5 årene har jeg gått opp til 52.. og skal ned igjen...
torun sa for siden:
bmi no 21.7 ... vil ta tak i det før vekten øker mer ... ingen vits å vente til jeg har 10 til 20 kg for mye...
SkinnyToBe sa for siden:
Hmm. Ikke for å være ekkel på noen måte, men er ikke Ketolyse for de med minst 10-20 kilo til overs???
torun sa for siden:
de sier så men det har virket bra for meg.. men alle er jo ikke like.. så lenge kostholdet er sunt og det virker .. bra for kroppen er det og.. føler meg veldig vel ... som jeg har forstått på lollypop som lagde innlegget her har hun bare noen få kg å ta av hun og...
Men det var vel inntak av fett vi skulle diskutere i denne tråden..
*Mette* sa for siden:
Ja da kan vi fortsette med fettet:D
Beklager at jeg også spurte om det, håper ikke du føler deg støtt!!!
Lykke til videre med slankingen, så lenge ketolyse funker på deg så hadde ikke jeg heller bytta ;)
torun sa for siden:
:)Går helt fint, ble ikke fornærmet. Skjønner godt at noen lurer men jeg "hater" å være 5 kg for mye..:cool:
Det er jo et lite problem iforhold til de som skal ta av 20 til 30 kg og kanskje mer...
Har prøvd å spise mindre mat, telle karlorier men det hjelper ikke.
MEN dette hjelper faktisk.:)
Jeg skal ikke gå på det lenge, alle anbefaler atkins vedlikehold eller fedon. For hvis jeg begynne å spise"vanlig" igjen kommer jeg nok til å legge på meg.. Lurer faktisk mest på Atkins vedlikehold ettersom Fedon er mer lettprodukter eller mindre fett. Men får studere litt mer på det:cool:
Men skal øke karbene mine til over 100 i løpet av et par uker...
Og 5 kg på meg er sikkert like mye som 10 kg når du er 170 og ikke 150:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.