Jeg har kjøpt to forskjellige cocosaer som jeg spiser rett fra glasset:
Cocosa extra virgin 500 ml
Cocosa extra virgin av mct oljer (står på lokket) 380 ml
helsekosten påstod sistenevnte var myyyye bedre enn den første
Jeg steker maten i en blanding av stekecocosaen og meierismør, SÅ langt er alt greitt..
Jeg pleier å dynke salaten min i olje og DA kommer jeg til kort....
Det finnes jo et hav av sånne vanlige på bordet olje. Har skjønt at noen er myyye bedre enn andre. Jeg leter etter flasker der det står extra virgin kaldpresset og finner jo flere som er merket med det.
MEN på noen av disse flaskene står det jo at de er utmerkete til steking også??? Jeg trodde extra virgin kaldpresset IKKE var gunstig til steking og var mest for sånn å dynkepåmaten olje??
Så, hva slags olje er den optimale for å ha på salaten?? Den må ha litt smak, det kan jeg ev fikse selv ved krydder og tilbehør, men hva slags olje er sunnest?? Kom gjerne med konkrete tips, dvs navn jeg kan spørre etter i butikken.
Håper noen kan hjelpe meg med dette da jeg ikke vil ende opp med et skap fullt av oljer som egentlige er ubrukelige.
På forhånd takk :D
En ting til, jeg har prøvd MCT fra apoteket. For det første var den for tam å ha på salaten, dessuten ble jeg knalldårlig i magen av den. Så DEN er ikke et alternativ.
Da tror jeg nesten du må få deg briller. Eller lære deg å lese skikkelig ! :p
Det er også en viss forskjell på å ikke kunne hjelpe og å ikke VILLE hjelpe ...........
Men til oljene. Klipper inn et innlegg fra vår alles MHM:
Ja - det er helt riktig ! Du får stort sett hva du betaler for. Du kan bruke extra virgin til steking, men bare på lav varme. Det skal ikke ryke av den.
Jeg har "funnet" Oliviero butikken med sine oljer og er storfornøyd med dem. De er ikke ille dyre heller. De jeg liker best fra den butikken:
Som allround olje bruker jeg Huile d´Olive som er kaldpresset extra virgin fra Hellas (Matinea & Avia). Denne kan brukes til steking på svak varme enten alene eller 50/50 med meierismør. Nøytral og mild smak. Om ejg ikke har MCT bruker jeg den i smoothies. Til salat bruker jeg den over som basis om jeg lager urteolje(r) eller hvitløksolje.
Men Olivieri sin basilikum olje er virkelig god. De har også en sitronolje som er fantastisk til fisk. For ikke å glemme trøffeloljen som er knallgod til eggeretter.
Til steking bruke jeg enten meierismør alene eller Cocosa Pure alene - eller 50/50 av hver, - eller olivenoljen over. Men jeg har også funnet ut at et firma som heter Olivado har en veldig god avocado olje. Den tåler litt høyere temperatur enn andre oljer (utenom kokosolje).
Smaken er som baken sies det. Husker et innlegg fra MHM ang en test på oljer. Og så fant jeg det pinadø og ! Her er det mye nyttig info:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.