< Tilbake til oversikten

Kromtilskudd og amming?

Lollypop! sa for siden:

Mette, du kan IKKE ta crom når du ammer, selv om du bare ammer litt.
Cromet er ikke bra for babyen, og den går i stor grad over i melka.

NB: Jeg er godkjent ammehjelper, så eg vet hva jeg snakker om.

Det anngår kanskje mest Mette, men det kan være kjekt for dere andre som gir råd å vite også. :)

Du kan gå på ketolyse mens du ammer, men sideb barnet ditt er såpass ungt bør du passe på å ikke gå ned over 0,5-1 kg i uka. Det har med mengden avfallsstoffer fra din kropp i melka, og barnets alder er viktig fordi tarmens utviklingsnivå er avgjørende for hvor mye de tåler.

Ellers vil jeg bare si lykke til på ketolyse. :)

Iset sa for siden:

Hva er det som gjør at krom er skadelig for babyen? Er det pikolinatet? For det gjelder kun tabletter, vel? Krom naturlig i mat må jo være helt greit siden det faktisk er et livsviktig mineral.

Lollypop! sa for siden:

Jeg er ikke helt sikker på hva i cromet som ikke er bra. Jeg bare vet at det er slik. Det var en del av pensum til ammehjelper-eksamen. Hehe. :-)

Det som kommer naturlig i mat er selvsagt bra ja. Litt skal man ha, men det skal ikke overstige 40 mcg eller hva det var per dag,
så tilskudd ut over naturlig kosthold er ikke bra.

Lollypop! sa for siden:

Husker jammen ikke måleenheten jeg.
Kan det være mg? 40 mg altså?
Du skjønner nok hva jeg mener.

Iset sa for siden:

Litt stress for meg da siden jeg MÅ ta dobbel dose multivitaminer hver dag hele året pga. operasjonen. Det finnes jo ikke multivitaminer uten krom, såvidt jeg vet. Men jeg tar blodprøver hver tredje måned hele året, og får alltid beskjed om jeg har for mye eller for lite i kroppen av det jeg tar.

40 mcg er jo ingenting, det er jo 60-120 mcg i EN kromtablett og 60 mcg i de aller fleste multivitaminer. Da får jeg i meg 120 mcg hver dag, HELE året.

Iset sa for siden:

40 mg må det være ja, og det er jo endel det, heldigvis. Men kan man da ta det, så lenge det ikke overskrider 40 mg? Jeg MÅ jo ta det uansett, men så er ikke jeg normal inne i kroppen heller da.

Kanutten sa for siden:

Anbefalt daglig inntak: 120 µg IKKE mg

Iset sa for siden:

Ja jeg vet det? ug (får ikke til den streken under) er det samme som mcg, og siden det er 120 mcg som er ADT lurer jeg på hvorfor det ikke er gunstig når man ammer. Skulle gjerne sett noe doku på det.

Kanutten sa for siden:

u med strek er ok :D kan også si mikro. Kanskje krom senker blodsukkernivået til babyen?? Krom har visst den effekten.

Iset sa for siden:

Ja det kan godt hende. :hmm: Jeg må vel ta en prat med legen/kirurgen siden jeg må ta 120 mcg krom daglig uansett om jeg ammer eller ikke. Kan jo ikke slutte å ta det selv om jeg er gravid heller.

Lollypop! sa for siden:

Jeg er midt i leggeprosedyrer, men kommer snart tilbake med mer info/dokumentasjon

Lollypop! sa for siden:

Hei.
Jeg må bare beklage begrenset info tilbake. Som ammehjelper kan man ikke svare på medisinske spm, og min veileder mener at dette med kosttilskudd blir litt på grensa.
Det eneste jeg kan si er at ammehjelpen ikke anbefaler tilskudd av krom mens man ammer, og at de som vil søke videre info får kontakte lege.

Når det kommer til iset:
Ammer du nå?
Jeg vil kanskje tro at det går litt på det samme som med f eks røyking. Man skal ikke røyke mens man ammer, men dersom man av ulike årsaker ikke klarer å slutte så er det fremdeles bedre å amme enn å gi mme siden nikotinholdig morsmelk fremdeles er bedre enn erstatning.
Altså vil jeg tro at det er det samme med krom. Må man av ulike årsaker ta crom så er det bedre å fortsette ammingen enn å gi mme. Dette siste er vel å merke inne fakta, men egne tanker om temaet.

Iset sa for siden:

Jeg ammer ikke, jeg er gravid. Så jeg kommer jo til å amme i april og fremover, forhåpentligvis.
Jeg skal snakke med legen. :)

Lollypop! sa for siden:

Åh så koselig! Gratulerer med spira. :-D
Du får spørre legen ja. Er han ikke heeelt sikker så be han ta det opp med WHO og spørre de.

Iset sa for siden:

Tror heller jeg skal spørre kirurgen på Aleris enn fastlegen, for det er han som har satt opp kosttilskuddlista mi og som har erfaring med gravide og ammende opererte. :D Skal spørre ham på konsultasjonen neste måned.

*Mette* sa for siden:

Kan man ikke det... Jeg har ikke begynt å ta dem enda så da kan jeg jo vente med det en stund til... Jeg ammer nesten bare om natta DESVERRE... Det er bare da hun vil ha... Hun bare skriker hysterisk om jeg legger henne til på dagen... Altså hun tar noen sup, men sikkert bare for å slukke tørsten... Syntes der er trist for jeg skulle gjerne ha ammet MYE mer:( men da begynner jeg altså ikke med noe crom enda da...

Når det gjelder å gå på ketolyse så har jeg hørt at viss man ammer mer enn 2 ganger daglig så skal man ikke gå på ketolyse, jeg ammer mer enn 2 ganger, men de gangene jeg ammer så er det så lite hun vil ha, det blir mer sånn at hun søker tutten egentlig... Du forstår sikkert hva jeg mener... Hun ligger til puppen under 1min bare...

Allikevel så ønsker jeg ikke mitt 5mnd gammelt barn noe vondt så jeg skal høre på deg og ta det rolig nå i begynnelsen... Nå har jeg sikkert fått i meg 20 karbo i dag, spiste 3 sånne knekkebrød som inneholder 5,9 karbo i hver og så er det vel litt i tomaten (?) og litt i slaten kanskje? og så vet jeg med sikkerhet at det er litt karbo i 2ss seterrømme... Jeg er ikke helt inni det ja...

Så viss jeg kjører denne stilen så vil jeg vel ta litt av uannsett...
Jeg får ta en dag av gangen rett å slett eller uke etter uke kan man vel si, må jo først finne ut hvor mye jeg evt vil klare å ta av i uka :)

Lollypop! sa for siden:

Jeg har litt mer info her:
25 mcg er annbefalt dagsdose (det man trenger) for vanlige, og 45 mcg for ammende.
Ref: ods.od.nih.gov/factsheets/chromium.asp#h2.

www.nutritiondata.com/tools/calories-burned

Ved spørsmål om dette i ammehjelpen internt så kunne de fleste ikke svare på hvor mye som var uheldig for barnet.
Ammehjelpens holdninger er uansett at man ikke skal te tilskudd av crom mens man ammer, men personlig så ser jeg ikke at det skal være skadelig for barnet. Snakk med han fyren din du, så får du bare stole på at han vet hva han sier. Jeg vil uansett tro at man helst bør unngå det, men om man må ta det så skal man ikke trenge å ha dårlig samvittighet.

Gerd sa for siden:

Dette med amming står det følgende i ketolyseboka side 88:
[color=darkgreen][/color]
"Ketolysekuren egner seg ikke for gravide. Ammer du, bør du ikke ta ketolysetablettene, da overgang i morsmelk og sikkerhet for barnet ikke er tilstrekkelig undersøkt."
[color=darkgreen][/color]
Når du får boka og leser den godt vil ting falle lettere på plass :)

*Mette* sa for siden:

Det håper jeg og at det gjør, for nå er mye av dette helt gresk for meg:rolleyes:

Karin sa for siden:

Jeg er også ammehjelper, dvs har vært - det er en del år siden det nå! (25 ca!)

Men i den eksamenen som jeg tok, snakket vi ikke noe om krom. Det har tydeligvis vært en utvikling! Kjempeflott! Og så supert at dere fremdeles driver på!

Heia ammehjelpen!

Torkil sa for siden:

Hei
Det er forskjell på 60 mikrogram og 40milligram. Jeg vet ikke om NOEN dokumentasjon på at gjærbundet krom er farlig for hverken gravide eller ammende. Derimot er krompikolinat mistenkt for å være kreftfremkallende:eek:. Ketolysetablettene inneholder gjærbundet krom, som er den måte krom er naturligt forekommer i naturen (bla. ølgjær) MEN det er heller ikke dokumentasjon på at det er 100% ufarlig. Og det forskes lite på vitaminer og mineraler fordi man ikke kan ta patent på slikt.:(

Ketolysetablettene inneholder KUN godkjente vitaminer og mineraler i mengder som er tilladt av Mattilsynet. Tablettene er kontrollert to ganger av mattilsynet og funnet i orden.

Jeg overlater resten til den enkelte.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lollypop! sa for siden:

Flott a du kan svare Torkil.
Ammehjelpen kunne ikke svare direkte på hvorfor de ikke annbefalte tilskudd av krom når man ammer. Du annbefaler det heller ikke i boka di.
Det går vel sikkert på at det heller ikke finnes nok forskning på at det er trygt???

*Mette* sa for siden:

Flott med litt innspill Torkil, da trenger jeg ikke å sende deg en mail :blomster:

Jeg tror jeg holder meg borte fra krom i tilfellet, alt for lille bebisen vettu... Du skriver "MEN det er heller ikke dokumentasjon på at det er 100% ufarlig. Og det forskes lite på vitaminer og mineraler fordi man ikke kan ta patent på slikt.:(" og det er jo en også grunn nok for meg å holde meg vekke...

Kromtabletter er vel også mest ment for å ta vekk søtbehovet på en måte, eller? Mine er kjøpt på helsekosten da...

Uannsett så klarer jeg å holde meg vekke fra det søte, er så utrolig innstilt på det nå...

Gerd sa for siden:

Super innstilling! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.