< Tilbake til oversikten

Mat og assisistert befruktning

Monen sa for siden:

Jeg har tidligere gått ned litt over 30 kilo med ketolyse.
Hadde pause i sommer, men begyne på'n igjen 13.8. Men 22.8 var vi på forsamtale i Porsgrunn, og fikk vite at vi skal ha ICSIforsøk i oktober Slutta på kuren, og tenkte det var bedre å bare holde seg til sunn mat.
Vel, resultatet er over SJU kilo mer enn jeg var i våres, og også den vekta som står på papirene til Porsgrunn..
Jeg legger veldig lett på meg, men i det siste har jeg spist mye drittmat, og ikke vært sunn i det hele tatt.

Jeg lurer på om jeg bare må hoppe på ketolyse igjen fram til forsøk jeg. Eller er det dumt av meg?? Den er jo veldig streng, men kroppen TRENGER jo egentlig ikke noe særlig karbohydrater.
I tillegg tar jeg vitaminer.
På forsamtalen sa overlegen at nye resultater viser at kroppen har bra av å være i en sulteperiode når man skal bli gravid. Var så mye akkurat da, så fikk ikke spurt noe mer om det.

Jeg er jo fortsatt overvektig, med en BMI på over 30. Jo mindre jeg har å bære på ved en evt graviditet, jo bedre er det jo.
Problemet er at jeg blir så sliten og uopplagt på kuren.
Men det er det eneste jeg går ned greit på...

Dette ble langt, men.. Noen som har noen råd?

rulletrollet sa for siden:

Hei de som har svart meg på spørsmål om ketose og graviditet her har ment at man faktisk kan bli lettere gravid om man er i ketose....

Monen sa for siden:

Takk for svar! :)Nå har jeg snakket med ei annen som har fått et annet svar av Torkil; at man ikke bør være i ketose 4 uker før forsøk.. Blir litt annerledes når det er ass. befruktning, enn i vanlig syklus..

Ok men hvorfor det egentlig?

Monen sa for siden:

Personlig så føler jeg det annerledes. Har jo gått på ketolyse et halvt år, og prøvde jo å bli gravide da også. Men nå skal vi slenge 20 000 på bordet liksom, og da vil jeg ikke ta noen sjanser når det er delte meninger :) De fleste blir jo gravide uansett hvordan de spiser, mener jeg. Nå har vi prøvd i 7 år, og ventet på ICSI så lenge, så jeg risikerer ingenting. Vet ikke om det fysisk bør være noe annerledes, men man får jo i seg en haug med hormoner, i tillegg til at man skal gjennom et inngrep med morfin osv..

Iset sa for siden:

Ketose trenger du vel ikke å være i om det føles feil, men å spise SUNT er det nok neppe delte meninger om uansett. :D Det gir kroppen styrke og boost til å både få bedre fruktbarhet og gå gjennom et sunt og normalt svangerskap. Lykke til. :D

håper du blir gravid, lykke til...men morfin hvorfor det??:confused:

jeef-micro sa for siden:

Jeg ville anbefalt deg Lindberg jeg, for med tanke på en graviditet er det greit for fosterets del å ha stabilt blodsukker, og du unngår problemer som svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning

LYKKE TIL!!!

Monen sa for siden:

Er selvfølgelig ikke det som er problemet :) Takk skal du ha!

Takk for det! Morfin får man under egguttak, i kombinasjon med beroligende. Dette er fordi det kan være veldig smertefullt.

Tusen takk! :)

MorStine sa for siden:

Nå vil vel jeg si at maten vi spsier på ketolyse er veldig sunn jeg da. Jeg ville fortsatt med lavkarbo, men ikke så ekstremt som ketolyse. Fedon er jo ett supert alternativ. Svigerinnen min levde på det gjennom hele svangerskapet og gjør det fortsatt, 5 år senere, og hun er flottere enn noen gang:)

Lykke til med ISCI-forsøket! Håper det klaffer fort for dere etter så mnage år med ønsket om barn:)

Monen sa for siden:

Litt kronglete skrevet "bare å holde seg til sunn mat", men i det ligger rett og slett et sunt kosthold som man kan leve med hele livet. jeg ville hvertfall ALDRI levd på ketolyse hele livet.

Og takk! :)

Georgine sa for siden:

Ketolyse er en kur og ikke ment å leve på resten av livet. Når man er ferdig med kuren går man over på Fedon eller på Atkins Vedlikehold ;)

Monen sa for siden:

My point exactly ;) Derfor vil jeg ikke si ketolyse er så forferdelig sunn heller.. Det er jo en grunn til at det anbefales pause etetr 6 mnd ?Tror mer på et variert lavkarbokosthold

Georgine sa for siden:

Der er jeg ikke enig i og med at min kropp trives best i ketose, jeg har forøvrig vært i ketose i over ett år. Det er bare snakk om hvilke forbrenningsmetode kroppen bruker og grunnen til at man anbefaler en pause etter 6 mnd er vel fordi det ikke er forsket nok på langvarig ketose.

Monen sa for siden:

Og jeg reagerer motsatt. Er IKKE i god form på ketolyse, men det er den beste måten for meg å gå ned på selvom jeg blir slapp og deprimert når jeg er på kuren.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.