< Tilbake til oversikten

Ketolyse oppskriftstråd

#1

Lollypop! sa for siden:

Nå slutter jeg med ketolyse og går over på Lindberg så det er kanskje et lite hakk for sent for meg i denne omgang. Men det er mange andre nye her, og jeg savnet det så absolutt da jeg var ny her.

Kan dere samle de oppskriftene som er bra på ketolyse her inne, så er det enklere å vite hva man kan og ikke kan spise?
I oppskriftsforumet er det ikke så enklet å finne frem til ketolysevennlige oppskrifter i når man er usikker på hva man kan og ikke kan spise.
Gjerne klipp og lim eller lag link til andre tråder.

Skill oppskriftene i tre kategorier

  1. Frokost/Kvelds/Lunch
  2. Middag
  3. Snaks og kaker o.l.

De snilla folka inne på Lindberg hjalp meg med det samme dær, og det med stor suksess, så jeg tenkte kanskje denne tråden kunne være kjekk for de nye her inne. :-)


#2

Lollypop! sa for siden:

Jeg kan starte med å legge inn Lollypopbrødet

Kategori 1 (frokost/Lunch/Kvelds)

Dette er et brød som ikke inneholder de spesialingrediensene som er dyre/vanskelige å få tak i.
Bare vanlig matbutikkingredienser. Billig og bra.
Brødet henger godt sammen, og smaker supert.
Det ser ut, kjennes og smaker som vanlig grøvbrød.

Lollypops Ketolysegrøvbrød:

3 dl (en boks) Cottage Cheese
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje

Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.

Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i brødform(er).
Brødet hever bittelitt, men ikke mye.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din.
Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Husk å bruke bakepapir i forma.

HERLIG brød. Faller ikke sammen når det er avkjølt heller.
Det inneholder i underkant av 3 g karbo g karbo per 100 gram, litt avhengig av merket på ingrediensene, så man kan tillate seg å spise litt av det også. Jeg vil gjerne høre hva dere syns. :-)

Serveres gjerne med et salatblad på, litt hvitost og agurk og paprika på. Så får man de viktige grønnsakene også. NAM!!! :-)

Link til tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627


#3

Eva sa for siden:

Ser godt ut brødet ditt Lollypop, det skal jeg få bakt i helgen.:D


#4

anjus sa for siden:

Åh, kan dere ikke oppdatere her. Jeg kjente jeg nesten fikk meg en liten knekk isted. Enda jeg ikke har begynt på kuren enda. Men er nok fordi jeg bare regner med at det går dårlig denne gangen også, at det er mye å holde styr på for vimsa meg :(
Så om noen kommer med flere oppskrifter så blir jeg kjempe glad...


#5

megselv sa for siden:

MIDDAG

Kyllingfilet i nyyydelig saus med blomkål.

Kyllingfilet i biter stekes med MASSE krydder, brukte kayenne pepper, hvitløkspulver, chili, pepper, paprikakrydder og urtesalt Smakte på 1 kyllingfilet og holdt på å dette i bakken Hadde også i
30 g løk i strimler- 1.71 KH
30 g grønn paprika- 0.99 KH
Når alt var ferdig stekte tok jeg oppi
75 g kremføte- 2.17 KH
50 g rømme/creme fraishe- 0.8 KH

Lot det små boble litt til krydderet var godt blandet og det var blitt litt tykkelse på det hele. Til slutt rørte jeg inn en stooooor klatt med philadelfia kremost Og som dere skjønner må det mye krydder til for at dette skal smake sikkelig, var fortsatt litt sterkt etter at alt var iblandet.

Så hadde jeg 100 g brokkoli som jeg dampet i en kjele med litt vann og smør, når de var ferdige smørte jeg inne smør og la de i en ildfast form og helte så kyllingbitene med sausen over Tok på ost og gratinerte i ovnene på 200 g i ca 15 min

Totalt KH 8.75.

Beste middagen på leeeeeeeeeenge


#6

Lollypop! sa for siden:

MIDDAG:

Tomatsuppe.

1 boks landlord grovhakkede tomater
1 liter vann
1-2 terninger buljong
Litt grovhakket kruspersille
1 dl kremfløte
50 g blomkål
50 g brokkoli.
Smak til med krydder etter smak

Kokes til brokkoli og blomkål er myke.
Aus opp i skåla, og riv litt fersk parmesan over.
Skjær gjerne norvegia i terninger og la de smelte i skåla. Nam!

Dette blir ca 5 posoner.


#7

Gerd sa for siden:

Kan anbefale Ziggys tomatsuppe på det sterkeste. Den er meget smakfull, metter godt og gir en fin dose av fett som vi trenger på ketolyse:

Ziggys Lavkarbo Tomatsuppe

Dette blei en utrolig god suppe som jeg kommer til å bruke mye utover!!! Snakker om hærlig smaksbombe...

Og det beste av alt, den inneholder ikke mere enn ca 1 gr karbo pr. 100 gr suppe!!!

2-3 porsjoner

Ingredienser:

  • 50 gr smør
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 1/4 ts chilipepper
  • 50 gr purre eller mer, eller etter smak
  • 1 boks flådde tomater/grovhakkete tomater, Landlord ca 400 gr*
  • 0,5-1,0 dl fløte eller Crème Fraiche
  • 4-5 dl vann eller kraft/buljong
  • Litt saft fra en lime eller sitron, etter smak
  • Salt, pepper
  • 1-2 ts basilikum, kjørvel eller annet krydder etter smak
  • 1 krm timian
  • Olivenolje etter smak
  • Evt. jevning av vann og 0,5 til 1,0 ts. johannesbrødkjenemel til passe konsistens

[RIGHT]* = Landlord selges på Rema 1000, og inneholder bare 1,5 gr karbo pr 100 gr.[/RIGHT]

Fremgangsmåte:

  1. Smelt smør og la hvitløk og purre surre til purren blir myk. Sett det så tilside.

  2. Ha tomatene i en foodprosessor sammen med hvitløken og purren, eller kjør det sammen en kjele med stavmikser. Ønsker du en rustikk og grovere konsistens, kan du ha de grovakkede tomatene rett i kjelen som de er.

  3. Ha deretter tomatene over i en kjele, spe så med vann og fløte, og la det hele koke opp. Smak til med salt, pepper, chili, lime/sitron, basilikum, timian, samt olivenolje for å få et snev av det provençalske kjøkken i suppa.

  4. Ønsker du en mer kremet/tykkere konsistens, lager du en jevning av johannesbrødkjenemelet og litt vann, som du tilsetter under omrøring.

  5. Småkok under lokk i 5-10 minutter.

Serveres med en klatt seterrømme eller Creme Fraiche, hardkokte egg, skinkebiter og/eller kyllingbiter, samt sprøristede lavkarbo Polarbrød (Ziggy’s Polarbrød Lapper) og mye godt smør.

Oppskrifta gir ca 1 liter suppe, og inneholder ca 1,0 gr karbo pr 100 gr. suppe.


#8

Eva sa for siden:

Går det ann å bruke bakepulver/gjær i Lollypops ketolysebrød?


#9

MorStine sa for siden:

Denne skal jeg prøve på mandag, men megselv, jeg ser du regner cf og rømme etter det som står i ketolyseboka, det er dessverre feil. Det er 2,9 KH i begge deler, så det blir 1,45 i oppskriften din i stede for 0,80. Ville bare "rette" på deg så du ikke fortsetter å telle etter feilen i boka. Hvis du ser på begeret, så ser du det der:)
Håper ikke jeg tråkker noen på tærne nå... Mener ikke å være besserwisser liksom, bare til hjelp.


#10

Gerd sa for siden:

Bakepulver kan brukes, men gjær er ikke noe for oss på keolyse :)


#11

Trollemor sa for siden:

Hva med Natron:rolleyes:


#12

Gerd sa for siden:

natron kan brukes :)


#13

Eva sa for siden:

Det visste jeg ikke. Hvorfor kan man ikke bruke gjær?

#14

Gerd sa for siden:

Gjær har en egenskap og det er å få mel til å heve... Og vi bruker ikke mel :)


#15

Eva sa for siden:

Takk for info Gerd, så langt tenkte jeg ikke.:D

Nå står brødene i ovnen. Jeg tok litt bakepulver i, så skal vi se om det hever litt mer da. Ummm, gleder meg. Det er det jeg savner mest (og vel også det eneste), en brødskive med smør og sylte...... Ehm, men nå skal det smake med Lollipops ketolysegrovbrød, med smør og ost! :w00t:


#16

Lilly sa for siden:

Ikke i boka, men ute i matvaretabellen på forumet her. Der står det 1,6 KH.


#17

Lilly sa for siden:

Jeg kan bare IKKE skjønne hvorfor en oppskriftstråd med oppskrifter beregnet for de som går på ketolyse ikke kan ligge på ketolyseforumet...


#18

Eva sa for siden:

Nå er brødene ferdig, og de smaker himmelsk!!:D


#19

MorStine sa for siden:

Okei, men det er i allefall feil og har vært oppe på disse sidene maaaange ganger til advarsel. Både seterrømme og cf har 2,9 KH...;)


#20

Lindabtn sa for siden:

her er mitt brød (utarbeidet lollypop-brød) og det er verdens beste, har prøvd nesten alle brødoppskriftene her inne, men det var bare dette som falt i smak:
1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
100 gr linfrø
100 gr solsikkefrø
200 gr sesamfrø
100 gr soyaprotein
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
En god slump MCT - olje
ca 2 dl vann

Legg bakepapir i bunnen på en form, smør sidene med smør og strø sesamfrø langs kantene. Hell deigen i formen og strø frø på toppen.

Stekes på 170 grader i 1,5 - 2 timer, avkjøles godt. Men henger godt sammen selv om det er lunkent.

NAM :sikle:

Bilde av brødet ligger i bloggen:D
forum.lavkarbo.no/blog.php?b=1810


#21

Eva sa for siden:

De der Lollipop brød bør det advares sterkt i mot, spesielt hvis man er -brød med godt smør- elsker:eek: De smaker så sinnsykt godt så det er lett å spise seg til en sprekk. :w00t: Jeg har måtte fryse brødene, og vil så spare dem til jeg kan gå litt opp i karbomengde. Fantastisk oppskrift sukk:rolleyes:


#22

moinx sa for siden:

VAFLER

3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør

Røra blir ganske tykk, men jeg syns det var nødvendig for at vaflene ikke skulle bli så porøse. De blir ganske fete, så du kan godt bytte ut smøret med 1 dl vann. Og du trenger IKKE smøre jernet.....:p :p
Noe av rømmen kan oxo byttes ut med kremfløte.


#23

Elanessë sa for siden:

Den oppskriften til megselv i innlegg #5 her... er den med blomkål eller brokkoli?? Må stå feil en av plassene nemlig.


#24

megselv sa for siden:

Jeg brukte brokkoli mener jeg. Litt usikker harr lagd så mye blomkål og brokkoli til alt mulig.
Men du kan jo bruke hva du vil, eventuelt ta litt av hver.


#25

megselv sa for siden:

Takk :klem:
Bare glad du sier ifra, når jeg sitter å planlegger middag ser jeg bare i matvaretabellen her.


#26

Linnmk sa for siden:

I dag ønsket jeg meg middag uten saus innblandet slik at jeg kunne se hva jeg egentlig puttet i munnen ;) Men med saus ved siden av...

Så Sambo kokkelerte dette til meg og var så snill å skrive ned oppskriften etterpå... :elsker: og det var såååå godt!! Hadde mimmi(farmor) på middagsbesøk og hun syntes også det smakte himmelsk!


#27

sma sa for siden:

Her var det jammen masse godt! :sikle:


#28

Miriell sa for siden:

Hevet det med litt bakepulver i??
Har tenkt å bake det nå så fort linfrøene har ligget i bløt:)


#29

Miriell sa for siden:

Vi hadde i litt bakepulver i lolipopbrødet og det hevet kjempefint:D Det var såååå digg å spise noe som minner om brød igjen, måtte ta meg sammen for å ikke fråtse, hehe:) Kjempegodt brød!


#30

bolleboll sa for siden:

hei
Lurte bare på hva mct olje er . Har sett det inne på flere sider , men jeg har ingen aning hva det er .
Ha en fin dag


#31

raptor sa for siden:

Lurer på om det går ann å helle røra over i muffinsformer?


#32

datasnoken sa for siden:

for dem som ikke gidder,eller har tid til å bake brød
så selger dem på baker hansen gluten fritt brød med 1,3karbo pr 100gr.
er litt stiv pris da.. koster 43kr:) tror jeg skal begynne med det


#33

Tone-G sa for siden:

Ja, for de som bor i Oslo er jo det helt supert..
Ønsker meg en baker hansen i Porsgrunn også! :p


#34

Siripiri sa for siden:

Hei!
Masse bra oppskrifter her! Jeg har et lite bidrag her:

Riv 1 hel Squash
2-3 egg piskes sammen
1 pakke fetaost (den grønne esken med en blokk Feta)
salt (seltin) og pepper etter ønske
Parmesan eller osten du liker best på toppen...

Legg squashen i en varm panne, varm opp og la væsken koke ut.
Pisk egg og smuldre fetaosten oppi blandingen, salt og pepper. Hell eggeblandingen i pannen med squash og rør litt rundt. La den stå noen minutter til den får en fin konsistens.

Kjempe godt!!

Hilsen Siri


#35

Asi sa for siden:

Her var det mye godt jeg kan lage:D


#36

Iset sa for siden:

Jøss, hva inneholder det brødet da? Typiske glutenfrie brød pleier jo å være omtrent MER rike på karber enn vanlige brød.


#37

Carisma sa for siden:

Baker Hansen finnes flere plasser enn i oslo. Vet det finnes på Hønefoss bl.a (ikke at det er kortere fra porsgrunn, men.. :D)


#38

Gerd sa for siden:

Det er nok i vertfall en tråd her på forumetom dette brødet... Mener virkelig at det er feilmerking fra deres side. Jeg skrev mail til de og spurte, men fikk aldri svar.... :rolleyes:


#39

Iset sa for siden:

Ja, jeg synes det høres merkelig ut, og tror det ikke før jeg får se det. Hvertfall innholdslista, for om det inneholder maismel og lignende så ER det garantert feilmerking.


#40

Gerd sa for siden:

Men nå er det rettet opp :ja:

www.bakerhansen.no/b-brod.html


#41

Carisma sa for siden:

Ser ut som de hadde snublet litt i tastaturet ja, glemt et 4 tall :D

Moralen er vel at når noe ser for godt ut til å være sant, så er det som regel det :ja: Selv om de ikke akkurat gjør det enklere for oss som er opptatt av hva vi putter i brødsaksa! :rolleyes:


#42

Gerd sa for siden:

Ja man lærer i vertfall å stole på magefølelsen ;)


#43

Superleila sa for siden:

Frokost/lunsj/middag (alt ettersom hva man vil..)

Hjemmelaget blomkål og broccoli suppe

1/2 blomkål
1/2 broccoli
2 dl Kremfløte
1/2 dl creme fraische
Litt sennep
salt og pepper

Kok blomkålen og broccolien i litt vann i ca 15 min, sil av vannet. Rist sennepen ut i litt fløte med creme fraischen, hell det og resten av fløten over grønnsakene og smak til med salt og pepper.

Jeg synes denne er knallgod hvertfall og den er helt egenkomponert :D


#44

Felix sa for siden:

Mmmm ser veldig godt ut, skal testes - har tidl. benyttet smør og fløte, sennep og creme fraische høres digg ut.

Ca. ant carber tot.?


#45

Superleila sa for siden:

Litt usikker, er ikke noe flink til å telle karber jeg da... :rolleyes:


#46

lindyfli sa for siden:

:o:o:oHei hei allesammen.. ;););)

Er ny i dette forumet, og ganske nystartet på denne ketolyse dietten.. Hitill har jeg gått ned 5kg på 6 uker..joho...Men jeg savner brød noe veeeldig:p.
De brød oppskriftene som er å finne til ketolysekuren syntes jeg ikke er noe gode i det heletatt. Klarer ikke konsistensen.. Dessuten begynner jeg bli lei egg og bacon til frokost hver dag. Dette fant jeg en løsning på....

Bruk VAFFEL oppskriten og ta litt salt i stedet for sukker... Nam.. Ta på det pålegget du måtte ønske (og som holder lav karbo innhold). Vips, en kjempe god frokost.:p

Men siden jeg er ny har jeg selvfølgelig noen spørsmål...

Kan jeg bruke krydder i maten?
Og noen som vet om det er noe karbo i serrano og andre typer spekeskinke.. Mitt råd er å handle dette i sverige.. Kjempegod som snacks og kveldskos...

Oxo en ting til.... JELL-O er geleer og puddinger (sett i slankekrigen USA) med lite karbohydrat. Kjøpte sjokolade puddingen i sverige, og denne er heeeellllllt fantastisk god. Inneholder ca 5gram karbo i en liten porsjon. Men vell værdt det....

Selv er målet mitt å nå 75kg. er nå 98kg tung... og har alt gått ned 6kg... Hvet jeg klarer det....


#47

Superleila sa for siden:

Krydder kan man bruke, men vær forsiktig med blandingskrydder. de inneholder gjerne mye salt og for mye salt er ikke bra :)
Ellers skal du kunne spise spekemat, jeg har spist mye av det :)


#48

maffaxo sa for siden:

Den perfekte ketolyse lasagnen!

Du trenger:
1 kg kjøttdeig
1,5 liten boks hakkede tomater med hvitløk evnt 1 stor (ca 4 gr karbs)
pizza krydder (urter) og hvitløkspulver
Ketsjup
masse ost!

Brun kjøttdeigen (husk, små mengder om gangen så du ikke koker kjøttdeigen), tilsett de hakkede tomatene og la dette koke en liten 5 min.
Tilsett så en splæsj ketsjup (for smakens skyld) og hvitløkskrydder samt pizzakrydder.
Legg kjøttdeigen og osten lag for lag i en ildfast form, og stek i 15 i ovnen.

Tips: La gjerne kjøttdeigen avkjøle seg før du legger lag på lag, da smelter ikke osten før du vinner å sette lasagnen i ovnen.

Om du skal dele lasagnen med noen som ikke vil ha så mye fett, kan du legge pastaplater i den ene enden. Bare lag ett skille med ketsjup hvor pastaen slutter og osten begynner!

Enklere blir det ikke.. :)
Etter ett år på kettis har typen aldri smakt så god lasagne...


#49

Charly sa for siden:

Hei!
Når du skal ha noe godt så prøv Lett Gele Confecta ( den finnes i smakene, sitron, Lime og Bringebær) det er ikke til å ta feil av det er bilde av et målebånd på utsiden.

Den er kjempe god. KUN 0,04 g. Karbohydrater pr 100 ml (4 g pr dl)

Fikk kjøpt denne pakken på en OBS butikk, er usikker på hvilke andre butikker som selger dette.


#50

Charly sa for siden:

HUMM. lurer på om dette kan være godt å ta med på jobben? kjøleskap med ost og skinke??? noen som vet ca Kabohydrater?


#51

kasaai sa for siden:

Sjekk ut heimesida mi, her finn du mattips for KETOLYSEfolket og alle andre lavkarbo også :)

lavkarbo.net/#home


#52

irjan sa for siden:

Shit! Jeg bakte dette brødet i går, men det gikk jo helt i oppløsning når det skulle ut av forma. Skulle be om tips... men ser at du skriver "Husk å bruke bakepapir". Det gjorde selvfølgelig ikke jeg :(. Tenkte at ungene også skulle få dette i matpakka, men de er ikke så interessert i smulebrød :o.
Jeg tester igjen!


#53

annilille sa for siden:

Takk for mange fine oppskrifter. Dette er fint for ei som er forholdsvis ny :)


#54

drcrunch sa for siden:

Jeg synes denne er veldig god:)
Squash og Aubergine "lasagne"

1 squash
1 aubergine
2 fedd hvitløk
1 chilli
5 store tomater i fine biter
Olivenolje
Bacon/kjøttdeig (ettersom hva du liker best)
Ost til toppen

Bruk en ostehøvel til å skrelle auberginen, og til å skjære den og squashen i tynne skiver i en ildfast form.
Knus hvitløken i olivenoljen, og bland den med finskåret chilli og tomater, og hell det over. Stek kjøttdeig eller bacon og hell over i formen. Riv ost på toppen. Stek i 30-45 min. (Eller til osten er fin og gyllen)
Salt og pepper ved servering


#55

tuppa84 sa for siden:

Elsker dette brødet!! Prøvde pizzabunnen til Torkill i dag, falt ikke helt i smak hos meg.. Kan jeg bruke lollipops brødoppskrift som pizzabund??


#56

Jalla sa for siden:

Det ligger jo endel på ketolyse.no


#57

Jalla sa for siden:

Takk fo oppskrift ! Jeg laget det idag, og kroppen var SÅ fornøyd for å få litt fiber .Nydelig !


#58

GULLFISK sa for siden:

Jeg har baket dette brødet opp til flere ganger og det blir like vellykket hver gang. I min ovn trenger jeg kun 55 min. på 180 grader....


#59

ellis sa for siden:

Å, jeg skal jammen prøve det brøde jeg også!
Er det forresten noen som vet hvor man får kjøpt sånn johannesbrødkjernemel?? har vært på rema1000 som selvfølgelig ikke hadde(ingen stor bombe), på coop marked(de pleier å ha litt ekstra) og på Life. Men ingen hadde.....

Fikk så lyst til å prøve de vaflene..


#60

Gerd sa for siden:

Helsekost har JBK
Ofte utsolgt da... Men på apoteket har de tilsvarende som heter Nestargel :)


#61

ellis sa for siden:

Tusen takk:)


#62

Holtappen sa for siden:

Hørtes herlig ut, denne skal prøves, takk du!


#63

Chichorita sa for siden:

Lurer på om jeg kan spise brødet dere snakker om i fase 1?


#64

Charlott sa for siden:

Fase 1? Du har ketolyse som kostholdsfilosofi, der er det ingen faser :) Eller er det en annen kostholdsfilosofi du skal følge?


#65

Mileyme sa for siden:

Tusen takk for den gode oppskriften!:)


#66

ellis sa for siden:

Noen som har oppskrift på isen som står i ketolyse-boka? Har lånt bort boka mi, og det var jo ikke lurt!


#67

Tootsie sa for siden:

Hei. Noen som kan tipse meg om det finnes en ukesmeny for ketolysekost her inne?


#68

Charlott sa for siden:

Om du scroller helt nederst i Gerds Journal vil du finne hele ukesmenyer :)


#69

pheona sa for siden:

Iskrem
Totalt karbohydratinnhold: 10g

3 eggeplommer
3 dl kremfløte
søtningsmiddel tilsvarende 1 ss strøsukkererstatning (aspartam og aceculfam er best, sakkarin og cyclamat kan gi litt bittersmak)

Visp eggeplommene med sukkererstatning og eventuelt smakstilsetning som foreslås nedenfor. Pisk kremfløten, og rør den forsiktig inn i eggedosisen. Sett isblandingen i dypfryseren noen timer. Kan med fordel lages i ismaskin.

Variasjoner

  1. Snitt en vaniljestang i to på langs. Skrap ut frøene og bland dem i kremen.
  2. Tilsett 10-15 dråper appelsin- eller sitronolje.
  3. Tilsett 1-2 ss Fun light saft med ønsket smak.

#70

monta88 sa for siden:

frukost
knekkebrød:

4 egg
1dl olivenolje
2ts bakepulver
3ss seterrømme
1/2 ts seltinsalt
3dl krusakli
1dl bakemix /soyaprotein pulver

1 dl solsikkefrø
1 dl sesamfrø
1dl linfrø
males til mel
bland alt sammen, fordel det utover bakepapiret på lang panna, stek dem i 1 time på 150 grader midt i ovnen. del dem opp i passlige biter når de er nystekte=)


#71

wevi sa for siden:

Bakt squash!
Del en squash på langs og hul ut det myke i midten med en skje. Fyll oppi stekt kjøttdeig med masse krydder, løk, evnt andre godsaker. Ha over godt med ost og gratiner i ovnen. kjempenam.

Har forresten funnet en færdig-bearnaisesaus som bare er til å varme opp. Den har 0,1 gram karb!! Den smaker omtrent bare smør og koster en del mer. Problemet er at jeg fant den i sverige... Men jeg spiser den ivertfall støtt og stadig. Her om dagen stekte jeg bacon og helte litt saus over i panna.. :sikle:


#72

@prikos sa for siden:

Fikk så utrolig lyst på suppe i dag, så da tok jeg litt av det jeg hadde og laget denne "tomatsuppen":

50 g stangselleri: 0.65 g kh
100 g squash: 2.2 g kh
50 g grønn squash: 1.65 g kh
100 g brokkoli: 3.1 g kh
50 g purreløk: 1.85 g kh
1 boks landlord hakkede tomater original: 4 g kh
1 pakke baconskiver kuttet i småbiter
ca 150 g kjøttdeig
1 liter vann
krydder etter ønske

Stekte baconbiter og kjøttdeig (finmoset kjøttdeigen), hadde alt i en gryte med vann og kokte i ca 20 min. Jeg hadde også i 2 store spiseskjeer med cocosa pure for å få litt mer fett i dag, men dette er jo valgfritt. Uansett: KNALLGODT!

Totalt antall kh:13.45

Blir sikkert 4 - 5 porsjoner. Med 4 porsjoner blir det 3.4 g kh / porsjon.


#73

loone sa for siden:

Jeg er en real kinamat-fanatiker, ELSKER innbakt kylling!! Så, derfor måtte jeg bare få til en lavkarboversjon. Den tradisjonelle innbakingsdeigen er jo somregel er laga av... hvetemel:mad:

Men, det ble kjempevellykket! Virkelig å ambefale hvis man er glad i kinamat! Kan jo bruke både kjøtt, fisk og skalldyr til dette:D

Lones innbakte kylling:
Ønsket mengde Kyllingfilèt
Grønnsaker (paprika, løk osv)
Olje til fritering (Jeg bruker oliven eller raps)

"Innbakingsdeig"

  • 150 g. smeltet smør
  • 2 dl vann
  • JBK til det tykner til (litt tykkere konsistens enn vaffelrøre)
  • Salt, pepper, hvitløkspulver, paprikapulver, chillipulver
  1. Forvarm frityrovn eller varm opp olje i en kjele (med lokk)
  2. Skjær opp ønsket mengde kylling i "munnfull" store biter
  3. Smelt smøret, bland i vann og krydder (bruk varmt vann). Bland i JBK til du får ønsket konsistens
  4. Kutt opp grønnsakene i litt store biter
  5. Dypp kyllingbitene i deigen og legg de forsiktig i den varme oljen (Bruk skaftet på en tresleiv for å se at oljen er varm. Dersom oljen "bruser" rundt tresleiva er den varm nok)
  6. Friter kyllingen til de får en gylden farge og legg de i en illfast form (Pass på å rist av overflødig olje, ellers blir de ikke crispy)
  7. Friter grønnsakene til de blir møre

Jeg pleier å lage hjemmelaget salsa å ha til. Har enda ikke funnet noen lavkarbo-sursøt saus som passer til dette.
100 g. Landlord hakkede tomater
30 g. grønn paprika
15 g. løk
1 chilli uten frø
15 g rød paprika
Litt søtning
Masse forskjellig krydder

  1. Bland tomater, grønn paprika, løk, chilli, krydder og søtning groft med en stavmikser
  2. Finhakk rød paprika og tilsett i blandingen
  3. Kok opp og tilsett litt JBK for tykkelse.

Et utrolig godt måltid!:D

Tror jeg har lagt ut denne oppskriften før, men den er så god at den fortjener å legges ut to ganger:D haha, legger med et bilde også, så dere kan se underverket!


#74

Tunrida sa for siden:

Mange gode tips :)

Elsker kinamat, så skal absolutt prøve den innbakte kyllingen om ikke lenge :D Tusen takk for oppskriften!


#75

ketochic sa for siden:

hei hva er fiberhusk og jbk og hvor kan dette kjøpes :):)


#76

superelias sa for siden:

Er ny i "gamet", hva er MCT- olje ??? Har spist eggeomelett i 2 dgr og er allerede veeeeldig lei. Så denne oppskrift så jo veldig fin ut.:)


#77

Julie sa for siden:

Står forklart her, ser ut som om det kan være veldig lurt å bruke generelt, tror jeg! :D

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810

Ny her jeg óg - eller, har holdt på i 4 uker da, men regner meg selv som ny her. ;)

Velkommen! :)


#78

catren sa for siden:

Gammelt innlegg men takk denne oppskriften var helt nydelig;)


#79

Kanskje sa for siden:

tror jeg gjør noe feil, for jeg finner ikke ukesmenyen??


#80

mega sa for siden:

Her er en kjempegod oppskrift på

lettvint GASPACHO, super kald tomatsuppe :)

1 agurk
1 fedd hvitløk
1/2 paprika, rød

Kjøres i blender, smak til med salt, pepper og og olivenolje (ikke mye!)

-super til middag, eller å ha i kjøleskapet :)


#81

Tidl. medlem sa for siden:

HAMBURGER

4 Porsjoner (Oppgitte karbohydrater er per 100g)

400g karbonadedeig (0g kh)
1-2 fedd hvitløk, finhakket (16,3g kh, bra for fettforbrenning)
1/2 - 1 chili, finhakket (9,5g kh, bra for fettforbrenning)
2-3 ss Dijonsennep (6,5g kh) ?
sort pepper og evt. litt urtesalt (0,3g kh) eller BlackBoy havsalt (0g kh)
litt finhakket rødløk (5,7g kh), evt. 1/2 - 1 grovhakket vårløk (7,34g kh)
litt frisk basilikum (2,65g kh)

Blandes i en bolle, form 3-4 burgere av blandingen.
Synes du det blir litt mye, er det bare å kutte ut rødløken/vårløken, eller hvitløken f.eks..
Stekes med Tine Ekte Meierismør eller rapsolje, f.eks..

1-2 firske salatblader (0,7g kh) på hver burger
3 agurkskiver (1,2g kh) på hver burger
1-2 skiver tomat (2,5g kh) på hver burger
1-2 skiver hvitost (0g kh) på hver burger

Lollypops Ketolysegrovbrød som bruk til erstatning for hamburgerbrød
Taes gjerne i ovn i noen minutter for å få en litt "sprø" og varm smak av brødet.

Tzatziki (3,83g kh) som dressing eller noe annet du liker

Idun ketchup uten tilsatt sukker (8g kh)
Er litt usikker på ketchup...

Jeg er ganske ny på ketosemat/lavkarbomat, så dere som har litt mer peiling enn meg, får vurdere om dette er spiselig.

All info er hentet fra matvareguiden.no utenom dijonsennep.


#82

Duesund sa for siden:

Uhm.. kan prøve min oppskrift også? vet ikke om den er ketolyse siden jeg ikke har lest noen bøker men..

Kremet ovnsbakt kylling

1 kylling filet
tre fedd hvitløk
1 dl fløte(her i skottland er 100g 1,8gkarbs)
50 gram smør
salt
pepper
en liten hånd sopp
en hånd brokkoli
50 gram asparges

Smelt smøret i en kjele med fløte, og skvis hvitløksfeddene i. Smak til med salt og pepper Sausen skal gjerne ha en god og sterk hvitløkssmak
Stek kyllingen med masse god smør slik at den er neeesten gjennomstekt(ca 8 min)
Legge fløtesausen i en ildfast form. Skjær sopp i passe biter, og asparges. legg nedi formen. Legg brokkolien i.
Legg kyllingen på toppen, og stikk små hull i før du heller saus over maten. Rasp gjerne et godt lag ost over.

Stekes på nederste rille i en ca 15 min på 180 grader. Hell gjerne saus over maten underveis og vend litt på grønnsakene.

Nom nom!(også håper jeg at jeg har rett i at dette er en rett som passer i tråden!)


#83

Tante Grusom sa for siden:

Jeg er usikker på om dette er rett plass å spørre, så om jeg bommer, så si gjerne fra :rolleyes:

Jeg har lest at noen lager "matmuffins". Hvordan? Har noen en oppskrift de vil dele?


#84

pheona sa for siden:

Burde det ikke vært no tomater i gaspachoen din?
Ikke for å være kverulant eller noe..?


#85

Sivensvans sa for siden:

Setter for alvor i gang med ketolyse igjen i dag - og, tenkte å få liv i denne tråden igjen!
[color=teal][/color]
Gull verdt for oss på ketolyse!
[color=teal][/color]
Del dine ketolyseoppskrifter!


#86

Sivensvans sa for siden:

Legger inn en oppskrift jeg bruker mye:

En slags skagenrøre

Inspirert av Tina-svenskekokk lagde jeg noe jeg selv kaller for en slags skagenrøre - og, her kommer en oppskrift jeg bare tar på husken:

1 boks creme fraiche
1/2-1 pose majones
1 ss dijon sennep
Saften fra en halv sitron el lime
1 potte dill
Salt og pepper
Fiskekrydder

Dette rørte jeg sammen og tok så oppi:

Stangselleri
Reddik
Agurk
Finhakket rødløk
Hmm..mener jeg hadde noe mer oppi, men klarer ikke huske - her kan man jo okke som ta oppi det man lyster;-)
1 boks Reker (jeg brukte reker i lake hvor jeg skylte vekk laken, men her blir det selvsagt best med ferske/frosne som man piller selv)

Dette er kjempegodt, synes jeg - og, får mange misunnelige blikk når jeg har med dette som lunsj på jobben;)


#87

mailen :) sa for siden:

FLOTT :D Sivensvans :D
Har lest igjennom det som har vært skrevet for noen år siden , og vart litt skuffa når eg la merke tell at den ikke ha vært brukt på ei gooo stund :confused: håp den bi brukt litt meir aktivt :) gled eg meg til å se va som kommer på menyen :D eg hell enno på å sammel masse oppskrifte fra nett her og der , kansje om ikke lenge kan eg delta ;)


#88

Sivensvans sa for siden:

Ja, nå ble det jaggu liv her :lol:


#89

Sivensvans sa for siden:

Ostetorsk

Ingredienser:
1 kg Torskefilet
1 ss Smør
1 ts Salt
1/2 ts Pepper
1 Hvitløkbåt
3 Tomater
1 Purre
200 g Ost
1,5 dl Fløte

Framgangsmåte:

Forvarm stekeovnen til 200° C.
Skjær tomat i skiver, rens og kutt purre i ringer. Finhakk hvitløk og riv ost.
Rens fisken og fjern skinn og bein. Skjær fiskefiletene i serveringsstykker og legg dem i smurt ildfast form.
Dryss på salt, pepper og finhakket hvitløk.
Legg på tomatskiver, purre og dryss over osten. Hell over fløte.
Stek retten på midterste rille ved 200° C ca. 30 minutter.

Server fisken med kokt blomkål.


#90

Sivensvans sa for siden:

Deilig nakkekotelett-form

Heisann Sveisann...!

Fant en oppskrift i et ukeblad..og, det smakte så godt at jeg har lyst til å dele!

ALT I EN FORM TIL 4 PERS:

4 nakkekoteletter
2 ss margarin el olje
salt
pepper
1 løk
1/2 purre
1/2 liten blomkål
1/2 squash
1 boks hermetisk tomater (gjeeerne m hvitløk)
Litt søtt
1 ss tørket oregano - eller basilikum
ev revet ost på toppen, brie/chevre (jeg brukte ikke dette)

Brun kotelettene på sterk varme i ca 2 min på hver side. Legg kotelettene til side og krydre dem etter ønske.
Skjær løk og squash i terninger, purre i ringer, og blomkålen i små buketter.

Legg grønnsakene i en ildfast form og hell hermetiske tomater over. Dryss på krydder, litt søtt - og urter.

Legg kotelettene oppå grønnsakene og stek dem i ovnen ca 15 minutter.

I promise you...dette er deeeeilig..!


#91

Sivensvans sa for siden:

Deeeilig fiskeform m saus og ost!

Kjøpte en 400 g frossen torskefilet her om dagen, og på pakken står en deilig oppskrift, som jeg fulgte sånn noenlunde - og, som jeg tenkte flere ville ha glede av.
[color=#4169e1][/color]
400 g torskefilet (eller en annen fisk du liker, men tror den bør være hvit)
2 dl fløte
2 fedd hvitløk, finhakket
1 svær ss grov sennep
2 ss kruspersille (eller en annen urt)
Salt/pepper
Revet ost

Legg tint fisk i en ildfastform - del den i 4 biter.
Kok opp fløten sammen med hvitløk, sennep, kruspersille, salt og pepper.

Hell blandingen over fisken - settes på rist nederst i ovnen, 180 grader og etter ca 15 minutter drysses osten over og lar den steke i nye 15 minutter.

Serveres med deilig salat - evt grønnsaker. Her kan man jo kombinere i det uendelige - dette er et fint utgangspunkt, så kan man jo bare putte oppi det man lyster etterhvert!;)


#92

Kanskje sa for siden:

Nakkekottelett formen har jeg lyst til å prøve i morgen ! takk for tipset


#93

Sivensvans sa for siden:

Jeg har fått dilla på salater i en blanding av majo og creme fraiche (evt rømme). Da putter jeg oppi det jeg lyster og har hjemme - feks i dag har jeg med på jobb en salat med dette utgangspunktet:

1 berger creme fraiche
1 pose majones
4 hardkokte egg - deles i skiver eller båter
6 grilla kyllinglår - rives/kuttes i biter
1 paprika - skjært i biter
1/2 agurk - tar ut "innmaten" og skjærer i en cm skiver
2 stilker stangselleri - kuttes som agurken
Salat - kuttet i passende biter - noen ganger har jeg ikke med dette
Godt med urter (i dag har jeg persille, en annen dag har jeg basilikum etc)
En god splæsh sitron eller lime - kan utelates
Krydder - jeg brukte kyllingkrydder og pepper

Og alt dette blander jeg sammen til en herlig røre. Enkelt, kjapt og ikke minst godt - synes jeg;) Og, det blir i alle fall 3-4 lunsjer av dette.

[size=4][/size]


#94

Licota sa for siden:

Godt du skrev det siste der, trodde et øyeblikk du spiste alt dette til en lusnj! :eek: Men dette ser godt ut, det må jeg prøve å lage. :)


#95

Sivensvans sa for siden:

:lol: Ja, DET hadde i så fall vært en real porsjon...! Nei, såå storspist er jeg heldigvis ikke;)


#96

Nordrum sa for siden:

Ser mange gode oppskrifter her, men står sjeldent hvor mye karbo det innholder


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.