< Tilbake til oversikten

Kan atkinsprodukter bruker på ketolysekuren?

Lollypop! sa for siden:

Er det slike fy-fy søtstoffer i dem?
Jeg tenker ikke på å bruke de som snaks ofte eller som erstatning for et godt kosthold. Men noen ganger blir det av ulike årsaker litt for lenge mellom måltidene. Kan man da ta en slik bar en og annen gang?

Jeg tror ikke jeg er så innmari følsom for søtstoffer, men har ikke testet det skikkelig. I starten spiste jeg en god del av det (både cola zero, calvados-sjokoladen eller hva den het, bacon crisp, sukkerfri tyggegummi) men gikk alikavell ned.
Da stagnasjonen kom kuttet jeg søtstoffer, men det ble ikke bedre.
Vektnedgangen kom tilbake da jeg kuttet litt i proteinene.
Jeg har holdt meg unna siden da.

Kan de gå en gang i blandt?

Kanutten sa for siden:

Jeg kan ikke spise slike for da kommer søtsuget tilbake...:(

Lemen sa for siden:

Ja, en gang i blant kan en spise en Atkinsbar, og regne med karboinnholdet i det totale den dagen. Er ikke lurt å erstatte måltider med de, men det er utrolig greit å ha i veska å spise hvis en ikke finner noe annet, eller å kose seg med når andre fråtser i f. eks. potetgull, kaker og sjokoldade, og du vil ha noe som passer bedre inn i kostholdet ditt. :)

Linn H sa for siden:

Jeg tror du kan gjøre (spise) hva som helst så lenge det ikke skjer fast.
Det er jo ikke mange karber i barene så jeg tror ikke det er farlig. Det som er dumt med erstatningsprodukter er jo at du spiser noe som kan gi deg lyst på andre søtsaker (sjokolade osv) siden de smakmessig har mange likheter. Ta med deg nøtter som et suplement også:)

Lollypop! sa for siden:

Flott! Jeg er student, og med mappeoppgaver som eksamensform så blir det en del jobbing sammen med arbeidsgruppa (noen av oppgavene er gruppeoppgaver). Noen ganger drar det ut lenger enn planlagt, og da blir det servering. Det består stortsett i smørbrød eller baguetter med kjeks til. Ikke så enkelt å spise noen av det da nei.
Så i slike tilfeller hadde det vært fint med en slik bar. Er jo ikke så ofte.

Det med søtsuget er jo en bivirkning som kan komme, men det klarer jeg heldigvis å leve med. Blir det for ille så tar jeg meg noen grønnsaksstrimler med dipp av rørosrømme og krydder. Det funker like bra. Søtsuget kan jeg altså leve med.
Takk for svar. :-)

Tussi jenta sa for siden:

Jeg spiser ca 1 sånn bar i uka. Søtsuget mitt blir ikke noe større av det takk og pris.

Spiste en sånn hver dag første uka og gikk da bra ned i vekt fordet. Men sikkert ikke lurt og bruke ofte, men en gang iblant.

KrissiFontaine sa for siden:

I situasjoner der jeg ikke kan spise maten som blir servert og ikke har hatt muligheten til å ta med egen mat (kveldsjobbing etc), har jeg stukket innom en butikk og kjøpt f.eks. en pakke med kyllingvinger (sjekk karboinnholdet - noen av de nye typene har mye karber) og ost (f.eks. baby-bel ostene). Veldig grei fingermat man kan ha med.

Krissi

Lollypop! sa for siden:

Hadde det bare vært butikk i nærheten ja. :-)
Vi har bare kantina, men det er VELDIG dyre. En LITEN boks salat koster 45 kroner, og så må man betale i tillegg dersom man skal ha ost eller skinke eller slikt i salaten. Da koster det 8 kroner HVER SKIVE!!!
Helt sinnsykt. Og de har ikke noen annet ketosevennlig dær.

Heldigvis er det ikke så ofte at det drar ut så lenge. To ganger i mnd kaskje. Da får det bli en Atkins-bar. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.