Jeg er en av de nye, har ikke hatt innlegg, men svart litt forsiktig noen plasser.
Men er ikke det meningen med ett forum at medlemmene skal ha kontakt med hverandre?
Eller er det bare de "gamle" som har vært med lenge som skal skrive innlegg, og vi nye er henvist til å søke oss rundt, uten å si noe?
At vi bruker søkemetoden eller leser hva andre skriver FØR vi selv putter inn noe er helt greit, men å bli møtt med slike poster som var å lese idag, får meg til å tvile på om jeg skal være med her.
derfor starter jeg denne tråden for å se hva svar jeg får. Og begynn ikke med å kritisere måten jeg skriver på, eller spør hvorfor jeg mener ditt og datt. Og siden jeg er medlem her, tror jeg at jeg kan ha en mening om dette selv om trådene idag ikke var myntet på meg spesielt,
hei, jeg har vært med lenge men ikke skrevet noe særlig , så jeg regner meg som ny innen forumet.
jeg har ikke oppfattet skriveriene idag som at vi ikke skal poste, kanskje bare bruke søkefunksjonen først og så poste. ellers virker det som stemningen er litt jumpy her inne. det kan skyldes at noen har musbrukt info de har fått i forumet irl.
meget synd, men slik er det , det kreves ikke mer en en psykopat for å ødelegge et fint miljø.
vi må stå sammen og holde på den gode tonen, ikke la oss ødelegge.
en sammenligning:
om det på en øy bor 100 mennesker og 99 av menneskene er hennsynsfulle og 1 hensynsløs så vil den ene vinne om ikke de 99 står sammen.
Joda, vitsen med forumet er å ha kontakt med hverandre og å utveksle informasjon/erfaringer. Det er her for hjelp og gjensidig støtte. Og jeg skjønner godt hva du mener. Det er ikke moro å stille et spørsmål og så få kjeft. Og det har heller ikke vært så vanlig her inne. Normalt får man klarer presise svar - om man da har stilt klare presise spørmål. Jeg syns det er leitt at det gis svar som blir oppfattet som krasse, for jeg tror ikke det er vondt ment.
Det er ikke slik at nye bare skal søke og ikke spørre. Tror ikke det er det det er snakk om i det hele tatt. Og det gjelder ikke alle som kommer hit heller. Det gjelder kun et fåtall av de som kommer inn med spørsmål.
Skal prøve å forklare hva jeg tror er årsaken kan være :
Det noen reagerer på (og det er ikke bare "de gamle") er de som ikke har lest boka eller innhentet informasjon på forhånd selv. Dvs. de som ikke har gjort noe som helst for å sette seg inn i kostholdet, men bare begynt uten å vite hva de gjør. Og så kommer det kanskje x-antall tråder med x-antall spørsmål om ting man kanskje muligens burde ha visst FØR en utsatte kroppen sin for en radikal kostholdsomlegging.
Noen vil ha menyplan/forslag for en uke eller to (!) MED karboinnhold for hver rett. Det syns jeg er litt "over the top". Har man lest om dietten på forhånd skal man ha tilegnet seg nok informasjon til å gjøre slik sjøl. Så kan man heller poste sine forslag og be om kommentarer på om det ser OK ut. Det er det jo mange som gjør og de lærer mye mer enn de som bare sitter der og tar imot og ikke gidder lese sjøl.
Jeg skjønner at det går an å bli oppgitt over slikt, for jeg blir mange ganget oppgitt selv. Spesielt når jeg allrede har svart på det samme spørsmålet fra den samme personen et par tre ganger før. For så å lese et annet (fjerde) sted at personen ikke får svar noe sted og at det ikke er hjelp å få. Når jeg svarer på spørsmål venter jeg iallefall at den som spør iallefall leser svaret mitt. Noen ganger svarer man ikke det personen ønsker å høre - og da er det mye "men" og "ja, men" og "hvorfor kan jeg ikke spise brød og syltetøy". I verste fall får en høre at man er negativ fordi en sier at de ikke kan spise brød og syltetøy. For å sette det på spissen altså !
I de fleste tilfelle (av de som skaper irritasjon) er det som sagt spørsmål om generell info som ligger under Lavkarbo ressurser og under hver enkel filosofi OG som står i boka en blir litt oppgitt over at folk ikke har lest.
Når det er sagt. Jeg tør påstå at jeg er den som bruker mest tid av alle her inne - OG som svarer på mest. Hvis JEG kan klare å holde meg i skinnet og svare tilnærmet skikkelig bør de fleste andre kunne klare det.
Nå regner jeg med det er min tråd du sikter til. Og hvis du har lest tråden så håper jeg du ser at det IKKE er det at man ikke skal få poste en tråd det er snakk om.
Det skal være plass til ALLE både nye og gamle... og gamle må også få si fra når de er frustrert over noe... DET mener nå jeg...
Som det står i tråden.. det gjelder NOEN FÅ.
Veldig bra.... som vanlig Nille :) ... MEN... ehhhh, litt uenig i at for at du svarer på mest... så skal ikke vi andre få si noe eller føle noe? :confused:
Jo selvfølgelig kan dere det. det er ikke det jeg mener. Dere kan selvfølgelig føle og mene hva dere vil, men om dere ikke klarer å svare på en skikkelig måte er det kanskje bedre ikke si noe og heller lavære å svare ?
jepp... man kan svare skikkelig både de som søker støtte OG de som svarer.:)
Jeg mente vel ikke at dette skulle bli en stor krangel... men at de det gjalt kanskje tok det litt til seg. Prøvde faktisk med en PM først... men ingen svar å få....
Skal ikke "pese" noe mer om dette jeg....:o
Ja og så lang tid tok det før samtalen skle ut, :p
Nille, takk for veldig opplysende svar, det var vel noe sånt jeg mente, men ante ikke at det stod så dårlig(?) til med folk. Klart de må lese bok/søke info før de starter. Jeg mener ikke boe vondt med å si det jeg sier, kom vel litt på siden av.
men nå skjønner jeg hva dere mener og sier meg helt enig.
Distrea; det var ikke din tråd generelt, det var flere tråder med lignende innhold, dvs om tillit/innhold/dialekter osv.
Men nå er jeg opplyst og skal ikke nevne dette flere ganger ;)
Til slutt vil jeg si at det er veldig lett å bli misforstått ved skrevet ord. Har eksempler på det fra privaten... huff, kan ikke alltid huske smilefjes og sånn heller, når man selv tror det er ok skrevet. :) :) hehe
Såklart nye skal få spørre og lure, men jeg føler at en god del av trådene og spørsmålene som kommer aller helst skulle hørt hjemme i en dagbok (eller bloggene som nå har kommet) Og så kunne man fått kommentarer der istedet for en million nye tråder av typen " hurra jeg har trent idag" eller "nå har jeg gått ned en kilo"
(må bare presisere at dette ikke var myntet på en eller to, men det føles som en tendens i forumet for tiden)
Jeg slår atltså et slag for de nye bloggene :D Bruk dem :ja:
Jeg mener også (som skrevet før her) At om du ikke gidder å lese boka for å finne svar, så er det litt frekt å be om å få alt servert. Om du derimot har prøvd å lete i boka og på forumet, men ikke funnet det du lurer på er det bare å poste ivei :)
Jeg synes også det virker som litt slapphet når man poster en tråd og lurer på noe, og hvis man bare scroller litt lenger ned på forumet, eller blar til neste side, så finner man to eller tre tråder hvor akkurat det samme temaet blir tatt opp.
Selv synes jeg det da er logisk å fortsette i de allerede eksisterende trådene, ikke starte en helt ny en. Men - det er mulig jeg er mye mer selektiv når det gjelder trådstarting og posting. Har vært på forumer hvor reglene mht. dette er mye strengere enn her.
Hursomhelst...
Jeg får også inntrykk av at mange her spør så mye fordi det tar så lang tid før de får boka. Vet ikke om det er fordi de ikke bestiller den før en stund etter de har startet på dietten eller om leveringstiden er mye lengre i andre steder av landet. Jeg fikk boka kjempefort, jeg, to dagers leveringstid tror jeg. Kjempedeilig... og så meldte jeg meg inn her etterpå.
Mange ønsker svar på ulike spørsmål før de bestiller en bok også da, for å finne ut forskjellene på de ulike filosofiene... SÅ det er ikke alltid bare å kjøpe ei bok og melde seg inn etterpå. Jeg spurte masse før jeg fant ut hvilken bok jeg skulle kjøpe, og jeg meldte meg inn nettopp for at jeg ikke hadde noen kunnskaper om lavkarbo, så jeg synes ikke vi skal be folk kjøpe bok før de melder seg inn.
Vel, nå svarer vi alle her litt ut i fra forskjellig forutsetninger - jeg går jo på ketolyse og der er det ikke så mange bøker å velge mellom.
Og både på forumet der og på nettsidene til ketolyse står det gjentatte ganger at en bør først og fremst sette seg inn i hva boka sier før en går igang med kuren.
Derfor tror jeg at gjentatte spørsmål om ting som står godt beskrevet i boka kan bli et irritasjonsmoment.
Hvordan det er på de andre kurene, skal jeg ikke svare for.
Jeg mente at det er greit å finne ut forskjellen mellom de ulike filosofiene for å vite hvilken man ønsker å følge før man kjøper boka til den spesifikke filosofien da... ikke at det er så mange ulike bøker pr filosofi...
Det er jeg enig i, og det tror jeg det går an å gjøre ved å lese her inne. De forskjellige filosofiene er jo relativt bra beskrevet.
Men jeg tror også at det er så mange spørsmål som er blitt stilt her i løpet av disse årene forumet har vært i gang, at det er stor sannsynlighet for at en annen har hatt samme problemet tidligere, og har spurt og fått svar. Derfor er det en god ide å søke litt. Finner man ikke det man vil vite, skal man selvsagt spørre! Skulle bare mangle - hva er ellers vitsen med et forum?
Fikk lyst til å komme med ett lite eksempel på "unødvendig" start at tråd.
Feks. hvis man lurer på Johannesbrødkjernemel, hva det er og hvor man får tak i det. Klart er det enkelt å lage en tråd å spørre og ikke er det så tungvint å svare heller, men det BLIR mye tråder som blir liggende med akkurat det samme.
Søkte på nettopp johannesbrødkjernemel og på ganske kort tid kunne jeg lese i disse trådene og mange fler :)
Og hvis man ikke finner AKKURAT det man lurer på om dette "melet" går det an å spørre i en allerede åpen tråd om produktet.
også må jeg smile litt:):):) så folk ikke tror jeg sier det for å være vanskelig.
Sjøl syns jeg noe av moroa er nettopp å søke, finne nytt og lære, ikke nødvendigvis BARE det jeg tenker på akkurat der og da ;)
Der er jeg helt enig med deg, Distrea! Jeg synes det er veldig interessant og spennende å lete og søke og lese og lære, for da blir fasktisk alt lettere, når du vet HVORFOR du spiser slik du gjør. Og det blir lettere å sette sammen mat også.:)
Da jeg fant ut at jeg ville prøve lavkarbo, søkte jeg litt rundt her og prøvde meg på ketolysekost en stund. Fant ut at det ikke var noe for meg, og gikk over til Lindberg. Jeg er jo kjempeglad for at jeg ikke hadde kjøpt (ketolyse)boka FØRST!:)
Det er klabert - visste ikke at det var så mange selv, jeg. Har hørt om de fleste, men visste ikke at det var variasjoner over det samme tema.
Jeg hoppet på ketolyse fordi en kompis har gått ned 20kg på den.
Når det gjelder at man bør ha boka før man melder seg inn her - det er det jo ingen som har sagt, selfølgelig. Det jeg reagerte på var at jeg synes det er så mange som er medlem er (og da regner jeg jo med at de er i full gang med kuren), UTEN å ha boka.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.