Sugarpill sa for siden:
Det er fint om du bruker bokmål eller nynorsk når du skriver på forumet.
Sugarpill sa for siden:
Det er fint om du bruker bokmål eller nynorsk når du skriver på forumet.
ELLINOR sa for siden:
Hei
Synes det er flott at du skriver på Nordlandsdialekt
Den har kjempefin. Noen skriver bokmål, noen nynorsk, noen svensk og noen dialekt, alle er vi forskjellige :-)
Viclin sa for siden:
Men når man skriver på et forum er det jo best nettikette å skrive på de to skriftspråkene vi har. Å skrive på dialekt kan man heller gjøre i mer private settinger.
nettan sa for siden:
dette kaller jeg rett og slett mobbing....ble mildt sagt litt "iritert"
folk må få skrive hvordan man har lyst .Snart får jeg vel beskjed om at jeg må skrive rett også...
skriv som du har lyst du...og viss det er noen som ikke forstår så er det dems prob!!
Jeg har bodd på østlandet og jeg vet hva det vil si og bli sett rart på...Men det er ikke oss med dialekt det er noe gale med men de som komenterer det!Vi med dialekt snakker like mye norsk som de som snakker bokmål og nynorsk..
Man lærer om dialekt og skrive dialekt i skolen...
hilsen dyslektiker..
PS ! unskyld viss jeg virker litt hissig her men dette er noe som engasjerer meg veldig og som jeg og min sønn virkelig har følt på kroppen.
Få beskjed om og prate norsk er ikke no gøy... Tross alt Ålesunds dialekt er ikke så vanskelig og forstå...
Peneste dialekta som finns er norlenning:) :)
Skriv som du vil du.. Det må no være grense på!!!
Iset sa for siden:
Jeg kaller ikke en helt uskyldig oppfordring for mobbing, hun skrev det på en særdeles fin måte, uten å angripe, og jeg er helt enig med henne. Dialekter er nydelig, jeg ELSKER dialekter. Men en dialekt er et talespråk, ikke et skriftsspråk. :)
nettan sa for siden:
Det er greit det at hun var diskre..Men jeg ble utrolig provosert...Komentere hvordan folk skriver burde denne siden holde seg unna..Tross alt ikke no norsk kurs...
Det er no min mening da...
Siden jeg har følt dette så veldig på kroppen selv så så jeg rødt på denne komentaren....
Jeg fårstår vel ikke akkurat problemet med og skrive dialekt...Jeg går ikke inn på andre sine tråder og komenterer hvordan de skal eventuelt skrive.. Nei dette er jeg bare ikke enig i altså...:) like blid aldri sur..
Iset sa for siden:
Ja men du snakker jo om det å prate dialekt, mens vi snakker om å SKRIVE på dialekt. Forskjellen er stor her, altså. Jeg elsker som sagt dialekter, men jeg får litt flass når jeg ser folk SKRIVE på dialekt, det passer seg ikke. Men jeg er kanskje litt vel streng på dette da. :p
Nå skal jeg ikke blande meg mer, jeg og mannen skal se på film og kose oss. :D
Sprudle sa for siden:
Dette blir jeg irritert av.
nettan sa for siden:
Alle får no bare ha sin mening, mye man skal bry seg om her i verden.. Kos dere :D
nettan sa for siden:
Ja det forstår jeg :) .
Man skal ikke ta alle under en kam..Men jeg har akkurat bodd på østlandet i 2 år .
I time fra oslo bodde jeg.Lørdagene tok jeg meg offte en tur til oslo, og handle der syntes jeg var en utfordring...Måtte si en ting flere ganger.. for og få det jeg skulle ha, man blir litt lei av det etter hvært. Jeg vet at man har to skrifftspråk i norge..men det er det at folk virkelig bryr seg og komentere at enkelte skriver dialekt, da blir jeg matt..
Forstår at du følte deg provosert, men jeg skrev jeg ikke har noe imot østlenninger da:D , noen av mine besste venner er østlenninger.
Jeg har bodd veldig mange plasser fra nor til sør og jeg har aldri fått så mye komentarer på dialekten min som jeg gjorde de to årene jeg bodde på østlandet. Til slutt så trodde jeg selv at jeg snakket rart..
Jeg skrev det jeg tenkte og det burde jeg ikke gjort, unødvendig komentar fra min side og ber om unskyldning viss du ble veldig provosert:p . Jeg fikk samme følelsen når jeg leste at hun burde skrive på nynorsk eller bokmål..For jeg ser ikke problemet..:)
safran sa for siden:
Jupp.
nettan sa for siden:
som du ser har jeg redigert vekk den setningen:)
Sprudle sa for siden:
Nettopp :D
Kanutten sa for siden:
Glem nå dialekt og rettskriving! Se heller det at det finnes meget mange med lese og skrivevansker som heller burde applauderes for at de er frimodige nok til å skrive her uansett skrivemåte. Er ikke akkurat en kløpper i skriveveien jeg da, men selv jeg ser mange grammatikalske feil blant dem som skriver bokmål, og skal man plukke på dem også??
Hvor skal man sette grensen?
nettan sa for siden:
Veldig sant, jeg er helt enig med deg. Skal skrive noen eksempler.
Mamma var på besøk og vi skulle en tur på ikea (så klart) masse biler den dagen så så jeg en plass ble ledig vi ventet høflig og blinket inn, så kom det en dame i den farten rett inn i den plassen vi hadde signalisert vi skulle ha, veived ned vinduet (dette er noe jeg gliser av) denne damen var så hissig..he he min mor likedan.. jeg må jo si jeg syntes no den damen var frekk selv.. Mamma var stirrig men jeg sa bare at vi skulle kjøre videre..Mamma måtte jo tilføye at dette var typisk østlenninger.. he he som om alle er slik da.. da hadde ho hatt en negativ opplevelse og da var alle slik..
En annen opplevelse var på jobb når jeg bodde i eidsvoll, var snakk om norlenninger, det ble sagt at alle norlenninger bare gjikk inn i andre sine hus uten og ringe på.De var usiviliserte og vulgære og eide ikke manerer.. Jeg ble jo da provosert (jeg har jo bodd på finnmarka i 2 år) ingen som jeg kjente passet til den beskrivelsen.
Min far er da norlenning og jeg anser han som like sivilisert som oss andre:D .
Gud hvor mange komentarer jeg har fått på at jeg er sunnmøring.. kan ikke svømme drukkner bare for at man skal bare ha mere og mere og er gjerrig:eek: .
Dette sporet jo fullstendig av:D :D
og jeg er viss ikke et spor bedre enn noen andre:D
nettan sa for siden:
Det var vel det jeg mente selv..
At jeg skriver feil får dere bare leve med:D , er kommet heldig vis så langt i livet at jeg ikke bryr meg lengre..
var ikke helt meningen og hause dette så opp... for hun som skrev det innlegget mente kansje ikke så veldig mye med det.. håper jeg...
Jeg er vel litt hormonell i dag:D sikkert ketosen sin feil:p fleipa:D
Personlig syns jeg ikke vi skal bry oss om hvordan folk skriver..
Alle burde vel være velkommne her inne???
tullann sa for siden:
Jeg er HÅPLØS på å holde inn "alt" knappen lenge nok til at det blir stor bokstav. Jobber med å skrive fort på pc, og rett og slett driter i om jeg skriver feil her inne. Eller om space knappen ikke ble trykt hardt nok på.
Om folk skriver på dialekt eller har skrivefeil, bryr jeg meg fint lite om. her diskuterer vi mat og kosthold.
Skjønner at noen synes det er trasig å lese dialekt ( det gjør jeg også på enkelte), men hopp over den tråden da vell.
Mange dyselektikere føler det er enklere å skrive dialekt. La dem gjøre det isåfall.....
huff...
Kanutten sa for siden:
Der fikk du noen stjerner hos meg, inntil jeg så huffet ditt......
Åhhhh du var jo positiv!!!! Mailer over en glorie!!!
tullann sa for siden:
Hehe... huffet er glemt for leeeeeeeeeeeeeeenge siden. Glorien sitter godt;)
Sugarpill sa for siden:
Jeg tror jeg har uttrykt min mening i den andre tråden. Jeg nekter å kalle det jeg sa mobbing: Er det ikke du Nettan som snakker om hvor grensen skal gå? Hvor går grensen mellom en høflig oppfordring og mobbing?
Jeg blir ekstremt provosert av at en vennlig, høflig bemerkning skal bli kalt mobbing.
Jeg vil også si at det er en smule forskjell på å rette på folk med dysleksi (noe jeg ikke har gjort og alldeles ikke har tenkt å gjøre), og å be folk om å uttrykke seg på et av de to skriftspråkene våre.
nettan sa for siden:
Det var vell og dra det litt langt og kalle det mobbing er eni i det.. men jeg ble vell veldig provosert at du skrev det slik rett under tråden hennes.Syntes kansje du kunne sendt henne en personlig meld.
Var egentlig det jeg reagerte mest på.
Synes dette virker veldig høgtidlig(min mening).
Dere kan skrive og skrive om at det er to skrifft språk jeg er uansett ikke enig.Men det må no være lov?? Hadde noen skrevet et langt innlegg på nynorsk vet ikke jeg om jeg hadde giddi og lest det (har trøbbel med akkurat det..) men jeg hade no ikke skrevet det til henne/han.
Når jeg leste det du skrev til elle syntes jeg synd på henne, ble provosert på hennes vegne.kan ikke no for det men jeg ble det, så får dere bare ikke forstå det.. Jeg har no sagt mitt så får enkelte av dere være uenig, flere her inne er enig med meg det vet jeg.
De få som skrev på dialekt her inne gjør sikkert ikke det nå etter denne debatten...så da har du vel oppnådd hva du ville..:D
Som jeg har skrevet før så syns jeg det er fint og se hvor folk kommer fra:)
Da er vi to enig om at vi er uenig:D :D :D
Iset sa for siden:
Nåja, det er jo rett og slett et faktum. :p
nettan sa for siden:
[color=purple][/color]
He he ja for så vidt jeg krangler ikke på at det offisielt er 2 skrifftspråk.
Men hvorfor må man være så tverkete:p
Nille sa for siden:
Flyttet en del av denne diskusjonen vekk fra "Saft" tråden på Ketolyseforumet. Der hadde denne diskusjonen ingenting å gjøre.
Photobscura sa for siden:
Jeg tror det hjelper dersom du bruker "shift"-knappen i stedet;) Sorry, jeg måtte bare:o
Det er nettopp det som er litt synd. Mange gjør nettopp det, og konsekvensen blir da at de som insisterer på å skrive på dialekt får mindre hjelp enn de som ikke gjør det:(Og det er jo ingen vits i å snakke om dialekter generelt, jeg har også opprinnelig en ganske rar dialekt med mange ord og uttrykk som folk f.eks i Oslo ikke forstår. Da bare omformulerer jeg meg for å bli forstått. Det har ingenting med saken å gjøre. Dessuten er det haugevis av dialekter på Østlandet, jeg er østlending selv, men prater overhodet ikke riksmål!
Men glem nå det. Dette er snakk om hvordan vi skriver, ikke om hvordan vi snakker, det er ikke en konkurranse om den fineste dialekta! Om du vil at folk skal se hvor du er fra, så skriv det inn i profilen sånn at det synes i innleggene dine! Personlig ser jeg ikke særlig overfladisk forskjell på trøndere og nordlendinger når dialekta skrives, så det gir meg ingen store geografiske gleder.
Men vi kan gjerne avslutte diskusjonen her og nå, og så får de som vil skrive på dialekt gjøre det, de som skriver bokmål eller nynorsk gjøre det, så ser man selv hvordan effekten av det blir....
BiB sa for siden:
Hi, hi, dere har glemt et offisielt språk: Samisk (jeg har bodd i samisk forvaltningskommune) ;)
Iset sa for siden:
Samisk er vel ikke et offisientl skriftsspråk, er det? Det står jo i alle norskbøker og på nettet at vi har TO offisielle skriftsspråk i Norge, nynorsk og bokmål. At de er sidestilte og begge blir brukt i offentlig administrasjon, kirke, radio og fjernsyn.
BiB sa for siden:
Det er i alle fall sidestilt med norsk i de samiske forvaltningskommunene, derfor parentesen der jeg pekte på det :)
Iset sa for siden:
Ah da så. Jeg er veldig interessert i grammatikk og det norske språket generelt, derfor jeg spør. :D
Smula sa for siden:
Jeg ser poenget med oppfordringen til trådstarter her.
Litt av problemet med dette herlige landet er jo at det finnes så MANGE dialekter, slik at sjansene for at man ikke skjønner hva som blir skrevet er relativt stor.
I utgagnspunktet synes jeg å lese ting på dialekt er skitskøy, men det kan definitivt bli problematisk på et forum som dette.
Da har jeg mye mer problemer med SMS-slangen! DEN er pyton, den!
BiB sa for siden:
Me too ;) (kunne ikke dy meg for å ta den på engelsk)
Selv om jeg er så dårlig på touch at det ikke virker slik i innleggene mine, ord deler seg helt andre steder enn jeg har tenkt, og i valget mellom korrekte innlegg eller flere innlegg har det siste hensynet veid tyngst :)
jeef-micro sa for siden:
Faktisk så har vi fire offesielle språk i norge :) Bokmål, nynorsk, samisk og kvensk I tilegg til at det jobbes med å få Tegnspråk som et offesielt norsk språk
Merkelig nok har ikke sverige noe annet språk som er gjort offesielt enn tegnspråk...
Nille sa for siden:
Diskuterte dette ved middagen i dag. I følge to norsklærere og en universitetslektor (norrøne språk) er det tre offisielle skriftspråk i Norge, hverken mer eller mindre. Bokmål, nynorsk og samisk.
Men nordsamisk og sørsamisk er jo ikke det samme språket.
Er ikke sørsamisk inkludert? (Er en smule sørsamisk selv, så jeg lurer jo litt da.)
Nille sa for siden:
Nordsamisk !
Sorry ;)
Det var feil ! Presisering fra lektoren, det gjelder alle de samiske språkene - de går under en paraply sier han; nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk og skoltesamisk.
jeef-micro sa for siden:
nåskal ikke jeg gå inn på en diskusjon om dette, men ene læreren jeg har på skolen er lingvist og professor, og hun sier kvensk (eller hva det heter) også er et offesielt norsk språk... Men om lærere rekner dette som et av de samiske språkene det vet jeg ikke...
Nille sa for siden:
Ja offisielt språk kan det jo være, men ikke skriftspråk. Dvs. om du kan velge dette språket i f.eks. offentlige dokumenter.
jeef-micro sa for siden:
Så vidt jeg vet er det vel krav om at alle offentlige dokumenter gis ut på alle offesielle språk, men jeg skal ikke påstå det...
Når jeg har fått ofisielle henvendelser der jeg har valget om å bruke samisk (f.eks ved sametingsvalget) så er det aldri snakk om annet enn nordsamisk, altså det språket som brukes i radio- og tv-sendinger. Ikke at jeg snakker flytende sørsamisk (det er det vel ikke mange hundre som gjør), men likevel.Nille sa for siden:
Kontakta Norsk Språkråd jeg - bare for sikkerhets skyld, så jeg ikke skulle fare med løgn her. (se også www.sprakrad.no/ )
De sier;
Det er TO offisielle skriftspråk i Norge, men samisk (her blir nordsamisk brukt) har godkjent skriftspråk. Det er altså ikke offisielt, men brukes offisielt (dvs. i offentlige dokumenter).
Kvenene har pr dato IKKE eget skriftspråk, og språket ble godkent som eget (tale)språk i april i 2005. Men de har IKKE eget skriftspråk enda. (Se quote)
Sånn, da var vi ferdig med den diskusjonen ! :)
BiB sa for siden:
For spesielt interesserte limer jeg inn lenka til lovgrunnlaget for retten til å få besvart henvendelser til offentlige organer på samisk, gitta t du bor i samisk forvaltningsområde: www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19870612-056-003.html&dep=alle&emne=samisk&
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.