< Tilbake til oversikten

Ble "tvunget" inn i en sprekk i går, og er ikke lenger i Ketose. Hva nå?

Lollypop! sa for siden:

Jeg og mannen min var på middag til et homsepar som han kjenner i går. Jeg hadde aldri truffet dem før, og var litt spent på dette med serveringen. Disse gutte er riktignok veldig homsete av seg (hehe) , så jeg regnet med det kom til å bli sunn mat.
Og det ble det. Det startet godt med blansalat og roccola, sammen med litt mango og spekekjøtt av villsvin (de har samsen for BRA råvarer). NAM det var godt, og jeg forsynte meg godt av den for å helgardere med litt i forhold til middagen.

Middagen var også bra. Økologisk svinebiff med skine og oste"fyll", poteter og stekte grønnsaker. Ikke noe problem det heller. Men saken var at de serverte det rett på fatet, slik at jeg ikke kunne forsyne meg selv. Nydelige små slottspoteter og greier. Jeg sendte de fleste potetene over til gubben, men det var maks av hva jeg turte side de var helt ukjente for meg. Ville ikke være frekk liksom. Så jeg spiste noen små poteter, masse gullerot, og de svinebiffene som var brød og melpanert.

Til dessert var det rips og boysenbær, som var toppet med eggedosis og litt sukker og brent i ovnen. Spiste halve posjonen av det også.

Det er altså ikke så innmari ille, men hva er best nå for å komme tilbake til ketose fortest mulig?
Fortsette som før, eller ta en dag med mindre karbo for å få fortgang?

Solis sa for siden:

Jeg har gått inn og ut av ketose i åtte uker nå. Når jeg merker jeg holder på å miste litt, drikker jeg masse vann, spiser omelettmed masse fet ost i drikker enda mere vann, og vips: Det var ketoden tilbake.

Lykke til!

lokkebiff sa for siden:

Når du holder på slik, må du ikke fortvile over at du ikke går ned...

nettan sa for siden:

forstår vel på en måte hva du mener..Men man er no ikke frekk viss man sier at man lever en lavkarbo livsstil? så jeg kan ikke spise alt på talerkenen?
Personlig tror jeg det ikke er bra og gå ut og inn av ketose flere ganger.kroppen lære seg mønsteret til slutt.
Jeg beg 5 aug og jeg har ikke vært ut av ketose en eneste gang.
Syns heller ikke det er noe vanskelig.
Dette er ikke no gr kurs.Man må følge det slavisk tror jeg da:D
Bare spis som vanlig du på en normal lite karbo dag så kommer du i ketose igjenn.

safran sa for siden:

Den syns jeg var unødvendig.

Lollypop, fortsett som før sprekken.

lokkebiff sa for siden:

JA!!! Og klarer du ikke det, er ikke en ketogen diett noe for deg....

nettan sa for siden:

Vi må ikke være så harde nå syns jeg, dette forstår hun etter hvært.:)
[color=#800080][/color]

Lollypop! sa for siden:

1, jeg går ned, så jeg fortviler ikke over at jeg ikke går ned nei...

2, dette er første gangen dette skjer, så å si at jeg "holder på slik" er vel litt unødvendig.

Ikke var det store sprekken heller. Mange går jo litt inn og ut av ketose selv om de ikke sprekker.

3, det var ikke det jeg spurte etter...

Smula sa for siden:

Jeg synes ikke noen er for harde på dette forumet. Jeg er i utgangspunket enig med Lokkebiffen her. Vi gjør ingen noen tjenester ved å snakke noen etter munnen her.

For å være brutalt ærlig her: Lollypop - du ble ikke tvunget til å sprekke, og det tror jeg du vet. Du spiste det du spiste helt på egen hånd. Og jo fortere du slutter og tenke at "jeg bare måtte" osv. jo bedre kontroll vil du få. Jada - det er lettere sagt enn gjort, det vet vi alle, men der har du harde kalde fakta. Du spiste med vitende vilje noe som bryter med denne kuren. Så enkelt er det.
Ingen her kommer til å rose eller fordømme deg for det.

Men gjort er gjort og spist og spist og det beste du gjøre er å ikke tenke mer på det og fortsette videre. Neste gang du føler det "tvunget" til å skeie ut, tar du kanskje en avgjørelse på å ikke spise noe "ulovlig".

Nille sa for siden:

Må også le av overskriften "tvunget", så for meg at de holdt deg fast og stappa maten inn i munnen på deg ! :p Men så så jeg at du hadde satt "tvungen" i anførelstegen og forsto at du visste du selv hadde valget. :)

Uansett, jeg syns du klarte deg greitt nok i en situasjon som lett kunne blitt pinlig. Neste gang vet du at du spiser litt mindre gulerøtter og at det er lov å lavære å spise opp alt på tallerkenen når du får det servert som tallerkenrett (det er normal skikk & bruk).

Ville ha fortsatt som før. Ikke mindre karber, men drikk mye vann og pass på at du ikke skeier ut de neste dagene. Tror ikke du har gjort store skaden med en eneste middag. Så lenge det ikke blir noen vane er det ikke noen fare.

Lollypop! sa for siden:

Hmm. Må lære å formulere meg pinlig nøyaktig her skjønner jeg.
Greit det, ikke noe problem.
Det var selvsagt ikke noen som satt med kniven på strupen og sa SPIS, men når de har brukt timesvis på å lage en nydelig middag som attpåtill bar sunn, så syns jeg det var litt småfrekt å ikke spise noen ting. Det var jo bare brokkolikvasten på tallerkenen som var HELT lovlig. Jeg skrapte jo av mesteparten av paneringen på kjøttet, og gullerøtter er jo lov bare at de har litt mye karbo. Og potetene var kanskje 25 gram, og det er jo ikke så mye.
Totalt ble det mindre enn 8 karbo, så det vil si at jeg ikke spiste mer enn 20 g karbo tatalt iløpet av dagen i går. Jeg var alldeles ikke sikker på at jeg kom til å gå ut av ketose av det i det hele tatt, for det er jo ikke ut over det som er "lovlig". Men nå var det bare såvidt bittelitt rosa på stixen (lysere enn det lyseste feltet, men ikke heeelt nøytralt).
Derfor lurte jeg på hva som var best å gjøre videre.

Lollypop! sa for siden:

NB. Glemte å si at jeg ikke spiste opp alt på talerkenen. Lempet noe av potetene over på gubben, og lot noen ligge. Det jeg fikk skrapt av paneringen uten å skjemmes for mye lot jeg ligge, samt noen av gullerøttene.

Smula sa for siden:

[quote=Lollypop!;337622]

Altså, vi SKJØNNER jo at du ikke ble truet med vold her, etter et par semestre med psykologi føler jeg meg desillusjonert og eplekjekk nok til å våge å påstå at det likevel ligger noe bak ordvalget ditt, anførselstegn eller ikke.
Du følte deg litt som offeret, du følte at du MÅTTE spise det du spiste. Og jeg tror med en gang du klarer å begynne å tenke: "Greit, jeg dreit på draget. Jeg gjorde noe usigelig dumt, jeg ødela for meg selv med vitende og vilje, og nå må jeg ta konsekvensene." Konsekvensene er at du enten går opp litt eller det tar lenger tid for deg å gå ned. Forhåpentligvis gjør det deg forbanna nok til at du neste gang tenker: "Pokker heller, denne gangen gidder jeg ikke messe opp for meg selv!"

Ok, dette innlegget er en digresjon, men jeg synes av og til det er viktig å sette fokus på at å gå på diett sitter mye i hodet også.
For når man leser ditt første innlegg, får man inntrykk av at du gjør deg selv til offer for det du inntar. Det er feil, du skal være i KONTROLL over det du inntar.

Har du fått svar på det du lurte på...? Tenkte jeg det ikke... ;)

mofe sa for siden:

Fortsett som før, du :ja: Forøvrig høres rips og boysenbær himmelsk ut..

lokkebiff sa for siden:

Jeg tenker på alle de andre gangen du har vært fortvilet, og de spm. du da har stillt.... Type "utskeielser" "smakstilsetninger" "unne seg" ol....

Lollypop! sa for siden:

Ja jeg har fått svar på det jeg spurte om, men ikke akkurat av deg.
Jeg prøver på ingen måte å fremstå som et offer på noen måte, og jeg føler ikke at jeg lurte meg selv.
Jeg føler at jeg gjorde det beste ut av situasjonen her, og det ville jeg gjordt fremdeles. De to guttene legger mye stolthet i matlagingen sin, og jeg syns allerede jeg dro det langt nok ved å legge igjen så mye som jeg gjorde. De hadde vært å kjøpt økologisk villsvin og svinebiff fra svin på skolen (firmaet heter det, det er frittgående dyr i økologist drift), økologiske grønnsaker, hjemmelaget ditt og hjemmelaget datt. Ikke et eneste halvfabrikat av noe slag nei, så langt ifra. Jeg drar ikke den dær lenger enn jeg må med folk som jeg aldri har møtt før, så siden det jeg spiste er innenfor karbogrensa så vurderte jeg det dit at det var beste løsning dær og da. Jeg syns ikke akkurat at vurderingen min min vår så sinnsykt ille. Hadde jeg hatt like mange kilo overvekt som mange av dere andre her så hadde det sikkert ikke skjedd noe. Mulig kroppen min er litt ekstra følsom siden jeg er i gang med min siste innspurt. Jeg vt ikke, er ikke noen ekspert (derfor jeg dristet meg til å spørre her). Det gikk lettere i starten for å si det sånn.

Lollypop! sa for siden:

Dersom du leste de trådene så fikk du kanskje med deg at jeg ikke spiste noen av de tingene også? Jeg spurte hva som gikk, og lot de tingene som ikke var bra ligge. Jeg spiste dem ikke, fordi om jeg spurte hva som var mulig.

nettan sa for siden:

husk det er du som tar valgene:D
Vet du hva jeg unner meg maten som vi har lov og spise:D
Tenk positivt og tenkt dette er en levemåte:)

Lollypop! sa for siden:

Hmm??
Sorry, jeg skjønner ikke helt hva du mener her?
At du unner deg de tingene som er lovlige?
Altså bacon crisp, cola zero, store IFA, sukkerfri gele/mousse osv?

nettan sa for siden:

sorry om jeg ikke formulere meg riktig. Nei jeg spiser ikke noe av det du skriver ovenpå.
Det er jo ikke mat da:D
Koser meg med maten jeg:)

Lollypop! sa for siden:

Maten ja. Klart. Den unner jeg meg hver dag jeg.
Mp jo nesten det for å spise. :-)

Nille sa for siden:

sukk

Er det mulig å svare på det trådstarter spurte om (det har vi gjort) uten å pirke i hva som er sagt og hvordan og hva som var ment/ikke ment når hvor av hvem og hvorfor !

Hvis vi skal pirke sånn hele tiden er det ikke noen som tør å poste en dritt her !

(og nei, jeg mener ikke dritt i ordets rette forstand, hverken - eller)

:rolleyes:

nettan sa for siden:

Personlig går jeg ikke ned i det hele tatt viss jeg intar noe av det "lovlige" gotteriet så da holder jeg meg unna det:)
kvisete blir jeg også..

JenJen sa for siden:

Jeg er så enig med deg, Nille! Syns det er litt mye formaninger her inne for tida, og det blir litt dårlig stemning av det. Vi vet jo alle sammen at vi velger selv hva vi vil spise, men det er ikke så lett i begynnelsen når man må forklare og forsvare hvorfor vi spiser den maten vi spiser. Dessuten har vi en underlig kultur her i Norge som gjør at det å ikke spise maten du får servert, ofte blir oppfattet som uhøflig. Dessverre..
Kanskje det går an å heller dele erfaringer, istedet for å angripe..? Alle har vel vært nybegynnere en gang, og sikkert lurt på det samme.
Og dersom man er totalt uenig så trenger man vel ikke svare?

nettan sa for siden:

Synes det har vært veldig mye krasse komentarer de sisste dagene, kan være jeg også har vært det, men det er ikke meningen. Ber om unskylding viss noen synes det.
Og det er nok veldig sant det nille komenterer her..Til slutt slutter folk og skrive her, det vil vi jo ikke.
Har tenkt tanken selv jeg..
Vi alle er jo foskjellige, hadde noen vært like krass mot meg i begynnelsen hadde jeg sluttet tvert!
Vi får heller bare svare på det folk lure på eller så lar vi være viss vi er lei..

elle sa for siden:

Helt enig...mange virker jo så "over-hissige"her inne....
Have a nice day:)

Smula sa for siden:

Det er jo nettopp å dele erfaringer vi gjør her!

Som det står på forumsforsiden, så er ikke dette forumet ekspertbasert, selv om noen her er garantert mer brilliante enn andre.

Hvis du er uenig, så ikke post?
Beklager, men der er nå jeg totalt uenig iallefall.
Dersom man er usikker på noe man gjør, eller man vet man har gjort noe som bryter med kuren, hva hjelp får man hvis man ikke blir rettledet eller motsagt, om jeg tør spørre? Hvis man ikke ønsker eller tåler det, la vær å start en tråd, er nå min mening.

Som det ble nevnt på en tidligere tråd, folk som bruker tida si på å svare på disse trådene, forsøker faktisk bare å hjelpe - det kan være kjekt å huske på det.

Det er mulig jeg er ekstremt skarp i kantene, men jeg orker nå ikke å drive og dille med folk, så jeg kommer nok til å fortsette med å være direkte i innleggene mine.

Med henblikk på DENNE tråden spesielt, har forhåpentligvis Lollypop fått svar på det hun lurte på og holder frem med friskt mot. Om hun har fått noen andre råd og formaninger i tillegg, kan hun selvsagt velge å se bort i fra dette. Jeg tror uansett alt ble ment i beste hensikt og det skal ikke være nødvendig å gå helt på defensiven her.

Og der har jeg sagt mitt i denne saken.

Nille sa for siden:

Da har du kanskje ikke sett tråden hvor Lollipop spør hva hun skal gjøre for å få slettet profilen sin ?

Sikkert ikke bare på grunn av ditt innlegg, for hun er ikke den første heller. Jeg syns bare det er unødvendig og trist. Det skrevne ord virker alltid sterkere enn det muntlige. Noen ting et det ikke alltid nødvendig å kommentere.

nettan sa for siden:

jeg så det og jeg syns det er trist:(

themonk sa for siden:

Nei, ærlig talt! Det får da være grenser for nedlatende holdninger her. Det er ikke ålreit å hevde seg selv ved å påpeke andres "udugelighet" på den måten. (Det er nettopp det det er.) Balansegangen mellom å følge dietten slavisk og å være høflig og sosial er opp til hver enkelt. Man skal vel slippe å steines selv om man går på en smell. :rolleyes:

Til Lollypop: Jeg skjønner problemstillingen. Det er ikke alle situasjoner der det passer seg like godt å takke nei til det man får servert. Alle er ikke like forståelsesfulle for dette med lavkarbo. Da må man velge om man vil være medgjørlig og høflig eller om man tillater seg å avvike fra dietten. Mange ganger går det greit å bare si at man følger lavkarbo så man kan ikke spise alt. Andre ganger ser folk på deg som du kommer fra en annen planet og du ender opp med å sitte å forsvare deg resten av måltidet.

Jeg syns ikke den sprekken var det verste. Det hørtes jo unektelig ganske godt ut. :) For de aller aller fleste er ikke slike avsporinger noe problem. For enkelte kan det være ødeleggende, mens for andre kan det til og med være en hjelp. Hvis du går rett tilbake på kuren, så er det ikke store skaden som har skjedd. Det som skjer er at du blir satt noen dager tilbake. Et par skritt tilbake behøver ikke å hindre fremgangen videre. Det er riktignok ingen god vane å tillate seg selv utskeielser i tide og utide, for da følger man ikke dietten lenger.

Jeg har aldri lest ketolyse-boka, men generelt ville jeg anbefalt å gå tilbake på "introduksjonsdiett" etter en ordentlig smell. Da går man fortest mulig tilbake i fettbrenningsmodus. Dette gjelder særlig i begynnelsen, når kroppen fortsatt er tilbøyelig til å forbrenne karbohydrater fremfor fett. På ketolyse ligger man vel såpass lavt hele tiden at det er bare å fortsette som vanlig.

lokkebiff sa for siden:

...og du vet hele historien bak (som vanlig...:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: )
[font=Comic Sans MS][/font]
Når enkelte personer gjentatte ganger føler seg mislykket, trenger råd og hjelp, spør og graver, og man GJENTATTE ganger gir svar etter best evne, hjelper så godt en kan og oppmuntrer - til INGEN nytte, fordi det en sier IKKE går INN!!!! Da må man få lov til å bli irritert, og komme med det du kaller "nedlatende holdninger"
Hadde jeg imidlertid ville hevdet meg selv, hadde jeg sagt andre ting, så DEN syns jeg du skal trekke tilbake!!!
Off topic; men hvordan DU med din måte å prate til medlemmer her inne på, er moderator, er for meg et mysterium....!! Du er ganske så nedlatende selv!!!

Smula sa for siden:

Vurderte om jeg skulle gå inn i denne diskusjonen igjen...

Themonk - foreslår at du går tilbake og leser innleggene litt nøyere før du begynner å lage bråk.
Selv spesifiserte jeg i mitt første innlegg at dersom man skeier ut (av den ene eller den andre grunnen) er det ingen som kommer til å fordømme noen her. Jeg inkluderer da meg selv her, ikke sant?!

Videre, spesifiserte jeg at det jeg skrev var en digresjon - dersom ikke trådstarter synes det passet henne, er jo det helt greit, hvis det gjør, kunne det være noe å tenke på som kan hjelpe på motivasjonen.

"Påpeke andres udugligheter"...?
Det er ingen her som har NEVNT uduglighet før du bragte det på bane!!

Så her har du skutt over mål, og vær så vennlig og ta en annen tone neste gang.
Takk.

themonk sa for siden:

Sorry. Litt for raus med å nevne navn der. :o Så litt feil. Det var ikke deg. Beklager

Det var satt på spissen. Når man kommer med bemerkninger med store bokstaver og utropstegn ala "Hvis du ikke klarer det, så er ikke lavkarbo noe for deg" og "Du kan takke deg selv hvis du ikke går ned", så er det en effektiv måte å få andre til å føle seg mindre verdt. Å påpeke andres feil i en nedlatende tone er samtidig en metode for å hevde seg selv. Det kan være indirekte, og det kan være ubevisst. Hyggelig er det uansett ikke.

themonk sa for siden:

Du kan ta det opp med administrasjonen hvis det er snakk om en konkret sak.

lokkebiff sa for siden:

Skal du sitere meg (ja, for det er vel meg du sikter til???) så gjør det ORDENTLIG!!!!

lokkebiff sa for siden:

Det er desverre flere saker... Men joda, jeg skal ta det opp!! Ikke realt å gjøre det i plenum! Beklager for det!

Smula sa for siden:

Ok Themonk, jeg ser hva du mener her.

Jeg vil helst tro at ingen her er ute etter å tråkke på andre for å hevde seg selv. Min lille digresjon var iallefall basert på selverfaring, og når det gjelder utskeing, er det fremdeles en utfordring, og alt som kan deles der er til hjelp, er nå min mening.

Problemet med sånne forumer som dette er er jo at vi er forskjellige og hvordan vi uttrykker oss vil nødvendigvis bli forskjellig også. Og littebitt tykkhudet må man være på sånne steder, ellers vil det blir problemer.

lokkebiff sa for siden:

Safran: Jeg regner med personene som føler seg truffet av det jeg sier kan gi meg kritikk selv!? Men takk for rød prikk!!

Nille sa for siden:

Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt - i løpet av de 3-4 første postene.

Om en ønsker å diskutere videre på annet tema kan ny tråd startes under generell diskusjon (utenfor tema).
Jeg flytter gjerne postene over.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.