Da er det kommet en liten snerten "dame" på badet som heter Tanita, hun forteller meg at jeg veier mer enn gamledama har fortalt meg... Sukk...!
Så nå må jeg igang med å oppdatere tickeren min...
Planen min er å konvertere journalen min til en Tanita-tråd med videre utvikling, starting from tomorrow!
Og at jeg oppdaterer hver uke - med mandag som veiedag.
Men - jeg trenger noen råd mht. hvordan denne nye krevende frøkena skal brukes? Det står i veiledninga at man bør veie seg før siste måltid på kvelden (og ikke på morgenen, som jeg vanligvis har gjort - fordi man da ofte er dehydrert etc). Og jeg har testet litt i helga, og ser stor forskjell fra morgen til kveld på enkelte av verdiene.
Hvordan bør jeg gjøre dette? Hva gjør dere andre som har Tanita vekt? Alle råd og tips ang denne nyvinningen mottas med takk!! :)
Dette har jeg ikke hørt om før så jeg kan ikke hjelpe deg.Sikkert noen andre som vet noe om dette.
Har no alle tide trodd at man skal veie seg om morningen jeg?
Hei. Jeg har nettopp fått en slik vekt i hus. Tenkte jeg skulle veie meg i kveld. I min bruksanvisning står det tre timer etter siste måltid på kvelden som optimal veietid:)
Jeg har fått brukt en enda mer avansert en på fedon klinikken når jeg var der så jeg har tidligere data og sammenligne med. Skal bli spennende og se om det er bare fettprosenten som går ned (og vekten selvsagt)
Hvilken modell har du kjøpt da?
Jeg kjøpte den som heter um-030
Jeg kjøpte BC 543 modellen, med hele to bruksanvisninger... :o Og når jeg leser begge, fant jeg ut at det er best å veie seg tre timer etter måltid og/eller stor aktivitet. Og de foreslår å veie seg før siste måltidet på kvelden. Som høres fornuftig ut.
Lurer litt på disse vektene... Kan man stole på at de måler fettprosent og vanninnhold?? I så fall kunne jeg godt tenke meg en. Hvor mye koster de og hvor kjøpes de??
Jeg søkte litt rundt før jeg kjøpte, og forstår at Tanita vektene brukes ganske mye og har god omtale. Så jeg håper jo at den måler korrekt. Det står imidlertid at man ikke bør veie seg på morgenen, eller når man er veldig dehydrert - fordi at fettprosenten da kan bli feil. Jeg kjøpte min (BC 543) hos Treningspartner, pris: 1299,- pluss frakt.
Jeg er uten nettilgang for tiden, så derfor er jeg veldig treig til å få med meg hva som skjer her. Beklager.
Jeg veier meg på morgenen når jeg bruker min Tanita-vekt (sånn de bruker på Fedon-klinikken). Dengang jeg holdt kurs hadde jeg kursene på dagtid - og på kveldstid, og deltakerene veide seg da.
Jeg mener at det viktigste er at du veier deg på samme tidspunkt hver gang. Sånn cirka. Da vil tallene være mest sammenlignbare, uansett om du akkurat har spist frokost, akkurat har stått opp, snart skal legge deg osv. Ikke glem at dette bare er TALL folkens!! Tanita er ikke magisk på noen måte og kan ikke gi deg resultater som ikke finnes. Selv om jeg skulle ønske det..... :o:p
Når det gjelder disse tallene som Tanita 'tryller fram' så er det mye som kan påvirke dette; vanninntak/dehydrert, flyturer (vann i kroppen), sydenturer (dehydrert), hard trening osv. osv. Derfor veier jeg meg på morgenen før jeg kler på meg. Sannsynligheten for at jeg har trent hardt, tatt en flytur eller vært i syden i løpet av natten er liten :lol: så jeg bruker de tallene jeg får som en pekepinn på hvor jeg står på veien ned til normalvekt.
Ja for 1300 for en vekt er jo syykt mye penger, men det er jo sikkert verdt det om Tanita måler vann og fett litt mer presist (men det er ikke sikkert det dyreste er det beste). hadde vært morsomtm å se hvor mye av hver jeg hadde.
Jeg tok en sånn vekttest da jeg skulle starte på trening på et treningssenter... Men, jeg fant ikke igjen lappen der målene sto...
Jeg kunne godt tenkt meg en sånn vekt, men vi har en vanlig vekt, så jeg vet ikke helt hva mannen vil si om jeg kjøper en sånn vekt (jeg har bursdagspenger til gode, men allikevel... )
synes også det er veldig rart at man kan måle fett og vann ved å sende elektriske impulser gjennom kroppen. utrolig hva de får til i disse dager. Men jeg MÅ prøve.
Jepp, ble det. Takk! :) Og det står det jo også i bruksanvisninga at man skal veie seg på samme tidspunkt hver gang.
Men det står også at man kan være ganske dehydrert om morgenen, og at det vil innvirke på fettprosent som blir oppgitt. Så da tenkte jeg det er bedre å veie seg rett etter jobb og før jeg spiser middag. Da har jeg gått ca. 3 timer uten mat og burde fått i meg grei mengde væske etc...
Krissi
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.