Jeg sitter her og er ganske sinna og ganske opprørt. Jeg skriver dette som Nille og ikke som admin. Dette er MINE personlige følelser rundt dette.
Vi har i det siste hatt flere tilfeller der medlemmer har opplevd at ting de har skrevet i forumet og i dagboka har blitt brukt i mot dem i "den virkelige verden".
Ute i det åpne forumet hvor hvem som helst kan lese bør en jo være veldig forsiktig med hva en skriver. Iallefall tenke seg om. Alle kan bli igjenkjent og bør ikke legge ut ting en ikke vil hele verden skal vite.
Men i forumdelen hvor en må være medlem for å kunne lese, bør en kunne føle seg littegranne tryggere på og ha tillitt til at andre medlemmer ikke henger en ut offentlig. Det er noe som heter netikette. Vanlig normal høflighet og medmennesklige hensyn er igrunnen alt som skal til. Der er faktisk like ille som å lese og å bringe videre andre menneskers post eller e-mail.
Om noen medlemmer melder seg inn kun for å spionere - det har vi dessverre ingen mulighet til å stanse siden vi ikke vet hvem de er. Derfor har det skjedd og vil det skje endringer med tilgangen etterhvert.
Men om medlemmer som er aktive og deltar på forumet bruker informasjonen de leser om i journaler eller verre - lukkede grupper de er med i - for så å lage problemer for folk. Dvs. bringer andre medlemmers intime betroelser videre. DA syns jeg det er helt forkastelig OG utilgivelig.
Det skal som nevnt skje en del endringer i forumet fremvoer, og om det er mulig vi iallefall JEG stemme for at medlemmer som blir "tatt i" å bringe personlig informasjon fra forumet videre - og i tillegg kanskje forvrenge eller pynte på sannheten samtidig, blir slettet som medlem og utestengt fra forumet her for all fremtid. Husk at det kan være lett å finne tilbake til hvem som kan ha spredd slik informasjon. Man kan være like lett gjenkjennelig selv.
Om noen som har gjort slikt leser dette, håper jeg dere er skikkelig flaue og kjenner litt på hva dere har gjort og hvorfor. Hvordan er det med samvittigheten deres ?? Det er er skikkelig brudd på tillitt - og det viser en enorm mangel på respekt for andre mennesker.
Slikt vil vi absolutt IKKE ha noe av her på forumet. Slike medlemmer er uønsket !
Og som sagt - blir jeg provosert og syns overtrampet er grovt nok - så koster det meg ikke en dritt å trykke på sletteknappen ...ooops, der kom jeg visst til å slette en.... :_plystre:
Jeg er sjelden inne i andre journaler, så dette har jeg ikke fått med meg.
Syns det er trist når sånt skjer, men dessverre er det nå engang sånn at nett er nett, og man bør være forsiktig med å legge ut personlig info. Man vet aldri hvem som leser, og som sagt kan man fort være gjenkjennelig. Ikke dermed sagt at jeg ikke syns det er unødvendig og leit at ting blir tatt ut fra forumet.
Flott innlegg! Ja, det er viktig at vi har tillit. Jeg prøver å være forsiktig med hva jeg legger ut i det åpne forumet, men ikke alltid jeg husker på hva som er hva. Egentlig så synes jeg man kan tenke på å lukke hele forumet, og om det er medlemmer som registrerer seg, og ikke skriver noe, så synes jeg kanskje de bør slettes etter en viss tid.
Det finnes forum rundt omkring der man må ha skrevet et visst antall innlegg på en del av forumet før de får innpass i selve forumet.
Kunne vært en velkommendel på forumet der man måtte skrevet 5-10 innlegg og vist seg seriøs før man fikk rettigheter til andre steder i forumet, f.eks.
Har sett sånne ting skje den siste tiden, og synes det er skremmende!
Selv tar jeg meg noen forhåndsregler, jeg er jo ganske personlig og åpen, særlig i journalen min, men jeg skriver aldri fullt navn på menneskene rundt meg, eller hvor de kommer fra, sånne ting. Om noen skulle ta meg på noe jeg skriver, så ville det i tilfelle bare gå på det jeg har skrevet om meg selv.
Håper også at forumet blir litt mer konservert framover. Det er mange personlige historier i det store bildet her, noe som etterhvert har blitt ganske viktig.
Ja, det luker ut luskere og de som er her for å snike, men det helper ikke mot aktive medlemmer som kanskje har flere hundre poster ! Det er DE som er de verste. Løsningen blir kanskje at hver og en bestemmer hvem som skal ha tilgang til journalen. En slags venneliste. Litt trist syns jeg, men slike løsninger må vurderes når det er Judas´er her inne. Og som jeg sa, finner jeg ut av HVEM som gjør slikt er det på hue ut !
Oj her har det skjedd ting jeg ikke har fått med meg. Så forferdelig. :(
Jeg har selv vært veldig åpen i dagboken min, men har heldigvis ikke (som jeg vet om) opplevd noe negativt i forbindelse med det. Men jeg vet det finnes mange der ute som rett og slett lever for å sladre.
Det hadde ikke blit noen irrettesettelse nei, det hadde blitt total utestengelse. MED saftig PM om hvorfor selvfølgelig. Men dessverre vet jeg ikke hvem det er....:mad:
Hvis noen "tror" de vet om medlemmer som gjør slikt, må vi få sjekket det opp - dvs. finne ut om det medfører riktighet. Send gjerne en PM til en admin eller moderator du stoler på. Slik at vi kan finne ut av det. Og iallefall sørge for at vedkommende ikke får tilgang til deler av forumet som fremover vil bli mer private.
Hvis noen VET sikkert hvem som gjør slik syns jeg absolutt en PM til admin eller moderator er et MUST.
Æsj... jeg syns dette er skikkelig trist, har jo fått med meg at det er noe her... derfor er jeg ikke i journalene i redsel for å få med for mye eller vite for mye om folk... er jo litt synd det og, for da går jeg glipp av det hyggelige også :o
Ja, helt enig. Slikt må jo få konsekvenser, og man må jo for all del få gjort at denne/disse personen(e) ikke får gjort det samme en gang til. Selv aner jeg ikke hva det er snakk om her, men jeg skjønner jo problemstillingen.
tro og vet er to forskjellige ting.. og det er det som er så farlig... men det som gjør meg litt oppgitt her er at på nederst på siden til forumet står det hvor mange medlemmer det er her inne... i natt var jeg her inne.. vi var bare to medlemmer og 33 gjester... men de har IKKE adgang til journaler mener jeg da.. du må være medlem for å kunne se på journaler.. men når du tenker over hvor mange medlemmer det er her inne... det er skremmende! for jeg ser flere navn som dukker opp flere ganger og føler som at jeg "kjenner" de.. men det er langt i fra 1/4 del av medlemslista... men så klart.. det er flere medlemmer som er "passive" i starten før de manner seg opp for å skrive noe her... og når sånne ting skjer kan vi også riskere å miste de ekte folka som vil være her.. men de er redde pga det som skjer.. det er teit synes jeg...
nei nei nei nei du skal ikke føle deg truffet!! snakker om de som ikek sier noe i det hele tatt :) du skal ikke føle deg truffet!! alle har sine dager der de ikke orker å prate... mener ikke at alle skal være aktive 24 timer døgnet her... men er ganske greit å vite om folk er seriøse eller ikke...
jeg har vært medlem i flere år, men ikke skrevet så mye selv. nå er det slik at det er litt skummelt å gå inn i jounaler og forum, fordi en ikke har lyst til å bli mistenkt for noe. håper ikke vi blir mistenkt vi som bare leser for det meste. jeg har i allefall hatt stor nytte av forumet, det har til nå hjulpet meg ned 20 kilo og jeg bruker det daglig. jeg finner oppskrifter og hjelp. og ofte står jo tipsene i journaler slik at man må inn der.
forøvrig må jeg jo si at for meg er jo forumfolk liksom ikke ekte, de er som en romanfigur eller noe. :rolleyes:
Det gjelder nok ikke deg heller. Det har vært episoder hvor noen har lest hva folk de kjenner har skrevet og brukt det mot dem i det virkelige liv...
Gratulerer med flott resultat forresten, og så bra at du har hatt så god nytte av forumet!
Jeg er altfor dårlig til å lese og skrive i journalene til folk. Men på den andre siden så er jeg litt glad for det, for da kan jeg iallfall ikke bli mistenkt for å spre informasjon, når jeg ikke engang VET noe om det som står i journalene. :o
takk iset og :D det er så hyggelig å få så god respons at jeg sikkert burde skrive mer selv :rolleyes: men jeg føler ikke jeg kan det like godt som dem jeg har fått hjelp av, jeg begynner jo å kunne det nå da .
men det jeg vet har jeg jo lært her inne( + bøkene da) så det står her jo alt.
men selvfølgelig om alle tenkte slik ville det jo ikke bli noe forum :cool:
Dette var ganske så skummelt, synes jeg! Jeg vet ikke hva det dreier seg om, men er virkelig trist over at folk misbruker informasjon herfra. Folk legger ut informasjon om seg selv, for å hjelpe både seg selv og andre, og det er virkelig tarvelig å misbruke denne informasjonen. Håper virkelig at folk kan klare å oppføre seg heretter.
Hyper: jeg tror det menes noe ala: Per vet hvem Karl er i det virkelige liv. Per sniker i Karl sin journal her på forumet. Per bruker informasjonen Karl har gitt i journalen sin, mot ham - i det virkelige liv.
Sånn har jeg oppfattet det.. Men det er mulig jeg er på helt feil jorde. :o
Men hva kan brukes mot folk?...
Altså...Det folk kan finne ut om meg her inne, er at jeg har slitt med overvekt, og at jeg har kvitta meg med så og så mange kilo..
Det skammer jeg meg ikke over, og jeg tviler på at noen kan bruke det imot meg....
Jeg forstår ikke helt dette jeg heller. Da må det være at folk har sagt/lagt ut mer intime detaljer om seg selv enn de vil høre av andre i real life. Det er en ganske "intim" atmosfære her så kanskje folk ikke tenker seg om og følte seg trygge inntil de hørte ting fra bekjente?
Det eneste jeg vet er at alt dette snakket om å snike i journaler gjør at relativt nye medlemmer føler seg mistenkeliggjort selv om det ikke er dem disse trådene om sniking handler om. Det er jo fryktelig synd...
Det har vært et par tilfeller som jeg vil klassifisere som alvorlige i denne sammenhengen, uten at jeg kan utdype. Men understreker oppfordringen til Nille. Dersom dere opplever noe sånt, og vet hvem det er snakk om, så si fra til admin eller mod så fort dere kan!
Her skal vi kunne føle oss trygge, synes jeg!!
Jeg vaklet lenge før jeg la inn bilde og bosted i min profil, Tromsø e ren liten by, Troms et lite fylke. Jeg vaklet enda me ri fht å begynne å skrive om de tingene som ligger tett opp til vekttapet, men som ikke handle rom hva og hvor mye jeg spiser og veier. Det jeg tenker på er følelsene knytta til mat, kropp og valg. Det er intimt for meg, og dmye av et jeg har skrevet her inne har jeg ikke snakka med noen av venninne mine om en gang, heller ikke legen eller andre støttepersoner.
Hvorfor valgte jeg like vel å skrive om det? Jo, fordi jeg ikke tror et jeg skille rmeg så mye fra alle andre annet enn at det kan være en eller flere som kunne ha nytte av å lese mine tanker, og at jeg ville ha utbytte av de innspill jeg fikk i journalen min fra andre som våger å dele. Ukentlig kjenner jeg på frykten for å bli konfrontert med det jeg skriver når jeg "utleverer" meg selv slik, men på samme måte som jeg jobber for å bryte ned tabuer i fht psykisk elidelser, vil jeg gjennom journalen min kjempe for å fjerne tabuer og vrangforestillinger knytta til overvektige. Kanskje en stor ambisjon, men jeg tror på mulighetene som ligger i den enkelte av oss. Gjennom min egen journal får jeg så mange innspill som bidrar til at min forståelse av ulike mekanismer og sammenhenger i fht et bredt spekter av temaer knyttta til mat og kropp gjør meg til en bedre ambassadør for økt forståelse for temaet.
Det er derfor synd at folk føler de må pålegge seg en form for sensur på områder som dette pga misbruk av informasjon. Jeg - og de aller, aller fleste vil jeg tro, har ingen forventning om at det vi legger ut her er å anse som og blir behandla som sensitiv informasjon av andre. Men, vi forventer å bli møtt med respekt i form av at vi ikke blir "outet" uten at vi selv tar initiativ til det.
Jeg setter stor pris på initiativene for å ha et godt forum kjennetegne av gjensidig respekt :ja:
Her var det en del food for thought, ja. Jeg har visst gått glipp av en del jeg også, men du verden så skremmende at noen kan gjøre sånt da!
Det er helt soleklart en god regel å være litt tilbakeholden med opplysninger som kan identifisere en, det gjelder all nettbruk. Men jeg hører vel til de som tenker at her inne skal det jo være trygt, tenker liksom ikke på at noen kunne finne på å bruke noe mot meg eller andre. Jeg føler vel at det jeg skriver her (som har vært fint lite det siste året), er sagt blant venner, og selvsagt plaprer man ikke ut til uvedkommende noe man vet om venner! Enten det er på nett eller ikke!
Så er det jo NOEN man vet av i "det virkelige liv", men det skulle da i all rettferdighets navn tilsi at man nettopp IKKE snakker om akkurat DE personene til noen andre. De personene kjenner man jo litt ekstra, da.
Så, nett eller ikke nett, hvis folk ikke kan oppføre seg som folk, så har de bare seg selv å takke hvis de blir utestengt.
uffda, hva dreier det seg om egentlig...jeg har vært "smugleser" lenge før jeg "meldte meg inn", det er ikke det det er snakk om vel???
jeg har i allefall fått veldig veldig mye bra info ved å tråle meg gjennom masse nyttige erfaringer (fra bla. deg nille) før jeg meldte meg inn for å kunne delta med noen sp og i ny og ne...håper virkelig at dere finner ut av deg og håper det ikke der de som leser og ikke deltar dere sikter til:)
hei igjen, jeg så ikke at det var to sider til med innlegg og nå ser jeg jo hva det egnetlig dreier seg om, og ja: stående applaus til BIB ! dette er jo utrolig dårlig og støtter forslaget om at man kanskje burde ha vært medlem et gitt stykke tid eller skrevet et visst antall innlegg før man kan få innblikk i andres journaler!!!
Nå har det blitt blogger i stedet for journaler.
På den måten kan man selv bestemme om det skal være fri tilgang, eller om tilgangen skal være begrenset.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.