< Tilbake til oversikten

Ny bruker.. trenger litt hjelp.

slave sa for siden:

Hei. Jeg en gutt på 24 år. Har tidligere trent veldig ofte, både fotball, håndball, kampsport og vekter. Så, sluttet jeg helt for to år siden og har vært veldig lite aktiv. På topp så veide jeg 95kg og hadde ca 5kg igjen før jeg kunne se magemuskler (som vil si en fettprosent på 5, er det ikke så?). Nå har jeg økt og veier 120kg. Dvs jeg har lagt på meg 25-30kg med fett. Disse skal nå bort. Jeg har startet å trene igjen, vekter, og skulle begynne med spinning (lettere på knærne), med leste at det er ikke så lurt å drive på med for mye kardio på denne kuren.

Så, hva jeg har spist og gjort den siste uken.

Står opp kl.06. Tar meg en kopp med kaffe, en skje med tran, sana-sol(?), og en vitaminpille. Så går jeg tur fra 06.30-07.30. Deretter er det frokost.

08:00 Frokost: 1 kyllingfilè, med grønnsaker

12:00 Lunsj 1: 200gram med kjøttdeig, med grønsaker

15:00 Lunsj 2: 200gram med kjøttdeig, med grønnsaker

17:00 Trening

19:00 Middag: 1 kyllingfile, med grønnsaker

22:00 Kvelds: 1 nakkekotelett, med grønnsaker

Så skal jeg begynne med proteinpulver, 2 shaker daglig, med ca dl kokosmelk (mye fett) i hver + vann. Disse taes mellom Frokost og lunsj 1, og lunsj 2 og middag. Alt er forresten stekt i meierismør.

Dette kommer vel opp i rundt, 240 gram protein. Men, så mangler jeg gode kilder til fett. Kan dere gi meg tips om hva jeg bør spise, og gode kilder til fett. Jeg vet heller ikke hvor mange kalorier jeg må innta i løpet av en dag.

En prosentdeling på 75% fett, 25% protein og 5% karbo skulle vel tilsi:

540gram med fett = 4860 kalorier
180gram med protein (1.5g per kg x 120kg) = 720 kalorier
20 gram med karbo = 80 kalorier

Så er spørsmålet, hvor i alle dager skal jeg finne 1/2 kg med fett i løpet av en dag?

Aline sa for siden:

75% fett betyr 75% av kcaloriene skal komme fra fett :)
Om du spiser 3000 kcal pr dag vil det si 2000 kcal med fett. (2000 / 9 ) = 222 gr fett og det skal gå fint :) Klarer du å få i deg all denne maten, altså? :) Husk at du ikke skal spise mer enn at du føler deg behagelig mett :)

Nille sa for siden:

Ved første øyekast syns jeg du spiser voldsomt mye. For mye protein for Ketolysekuren. Torkil sier 1 - 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt og mer om du trener hardt, - men det gjør du vel ikke nå ?. Hvorfor i alle verden drikker du proteinshaker i tillegg ? Dette trenger du ikke om du ikke trener voldsomt. Hva trener du og hvor lenge/ofte ? Menyen din passer for en som trener slik du trente før. Og om du har sluttet å trene og fremdeles spiser slik (+ litt til) er det ikke rart du har lagt på deg.

Og du spiser for lite fett.

Regnskapet ditt skjønner jeg ikke noe av :rodme: Det ble da voldsomt med kalorier. Selv om vi ikke teller kalorier her så finnes det grenser hva kroppen klarer å forbrenne, selv i ketose ! Akkurat hvor mye dette er sier Ketlysekuren ikke noe om, men Atkins (som er ganske likt) sa en gang at om du MÅ telle kalorier, og om du ønsker å gå NED i vekt bør du iallefall ikke ligge på mer enn 10-12 ganger din vekt i pund i kalorier pr dag. Hvis du veier 120 kg er det 264.6 pund, dvs. et sted mellom 2646 og 3175 kalorier pr dag. Når vekten går ned går også kaloriebehhovet ned.

Når det gjelder % så har Aline forklart det veldig godt. 70 - 75% av kaloriene bør komme fra fett, 20 - 25 % av kaloriene fra protein og 5 % fra karbohydrater. Dette er ikke nødvenigvis noe å regne på. For følger du Ketolysekuren slik det står i boka faller dette på plass av seg selv.

Fettkilder er smør og oljer over grønnsakene dine f.eks.
Fett kjøtt og fisk (ikke skjær vekk fettranden på kotelettene og spis skinnet på kyllingen). Avocado, valnøtter og mandler er også gode fettkilder. Velg vanlig rømme og creme fraiche foran lettprodukter. Velg fet ost før mager. I det hele tatt kal du ikke tenke "lett". Du skal ikke være redd for fett.

Om du foremdeles får for lite fett kan du plusse på med Cocosa, evt. Udos Choice som kost tilskudd - og om du ikke liker smaken av Cocosa kan du bestille ren MCT olje fra apoteket. Det er den aktive ingrediensen i kokosolje og brukes når man ikke klarer å få i seg nok fett gjennom maten.

Personlig syns jeg du skal hive Sana sol flaska. Om du skal gå på Ketolysekuren bør du bestille Ketolysepillene fra [url]www.ketolyse.no[/url]. Da får du en perfekt blanding av det du trenger når ud er i ketose. Disse pillene er flote om du går på ketogen diett uansett type. I tillegg ville jeg tatt omega 3 produkt eller evt. Udo´s Choice som er Omega 3-6-9. denne kan enten tas med skje sammen med måltid (2 ss pr dag) eller evt. has over salat og annen mat etter at den er tilberedt. God i smoothies også. Den må IKKE varmes opp.

Men se over menyen din en gang til. Du er nødt til å kutte på proteiner her, det blir første "jobb" !

slave sa for siden:

Føler meg "behagelig mett", men blir fort sulten igjen! Godt mulig pga jeg ikke får i meg nok fett. Første dagen med to lunsjer med tunfisk og salat var hardt!

Hvor mange kalorier bør jeg få i meg iløpet av en dag?

Aline sa for siden:

:)

Hvis du spiser en stor og mettende frokost med nok fett, så vil du nok ikke trenge dobbel lunsj. Men det merker du nok etterhvert :)

Nille sa for siden:

Les post #3 en gang til ;)

slave sa for siden:

Jeg antok at jeg spiste for mye etter å ha lest på forumet her. Har flyttet og ikke fått ny adresse enda, så derfor har jeg ikke fått bestillt noe på ketolyse.no

Det jeg gjør aktivt, er gå en times tur hver morgen (ikke helg), og trener 1- 1.5 time 4 dager i uken. Dette har til nå vært lett fullkropps program med vekter, men jeg kommer til å gå over til å skikkelig trenings oppsett i løpet av 1-2 uker (dvs tyngre vekter). På treningsforum jeg er på, så anbefaler de 2 - 2.5 gram proteing per kg. Her anbefaler dere 1 - 1.5 gram. Jeg vil gjerne bygge muskler samtidig, så 1.5 gram virker som det laveste jeg kan gå.

Dersom jeg legger meg på 2800kalorier til dagen:
720 kalorier fra protein: 180gram = 37gram per måltid
80 kalorier fra karbo: 20gram = 4gram per måltid
2000 kalorier fra fett: 220gram = 44gram per måltid

Ser dette rett ut da?

Skal gå over matoppsett igjen. Men, når jeg ser over det, så ligger jeg på rundt det jeg skal i protein, rundt 37gram. Her må det mer fett til. I et tilfelle med kjøttdeig lunsjene mine, så ligger jeg på rundt 30gram med fett. Da mangler jeg 15gram. Kyllingfilène mine er ikke like fete, så her kan jeg legge til en del mer. Nakkekoteletene er fulle av fett, tror ikke det står hvor mye, men jeg antar jeg ikke trenger å legge til så mye her heller.

Nille sa for siden:

Beklager, jeg oppfattet det slik at du ikke trente så mye.

Om du trener såpass mye trenger du nok litt mer enn 1 - 1.5 gram pr kilo kroppsvekt ja. Mulig det vil lønne seg å ta en liten shake 20 gram pulver før trening og en rundt 30 gram pulver etter. Om du ikke får spist rett etter. Vi er nok ikke het på linje med trenings/fitness forum. de vet mer om trening enn om kosthold. Og vi vet mer om kosthold enn trening :p

Kroppen klarer i følge ernæringsfysiologen min ikke å nyttegjøre seg mer enn ca. 30 gram protein pr time. Spiser du lite og ofte slik du gjør vil du klare å nyttegjøre proteinet du spiser om du holder deg på 30-40 gram pr måltid.

Du har rett - det nok fettet du bør øke på. Håper du fikk noen ideer nedenfor.

Det ser ut til at du har grepet på dette ! :D

slave sa for siden:

Hei igjen. Nå har jeg nesten vært på denne kuren i 10 dager. De første 6 dagene spiste jeg ikke like mye fett som jeg skulle, men det har tatt seg opp nå.

Noen erfaringer.

Jeg blir veldig fort varm! Og svetter en del. F.eks en busstur med litt stress, og det renner nesten av pannen min. Har ikke skjedd før!

2-3 dager siden, så jeg begynnte å få vondt i hodet, og i leggene. Har lest at dette er symptomer på at jeg har kommet i ketolyse. (har bestillt stix, så får se når de kommer.

Er veldig trøtt/sliten om morgenen. Før kunne jeg stå opp relativt tidlig, kl.6-7. Mens nå sliter jeg med å komme meg opp. Har bare ikke energi til å stå opp før jeg har sovet 9-10 timer ( er student, så jeg kan gjøre det, men vil ikke!). Veldig irriterende, og vil stå opptidlig slik at jeg får tid til å gjøre det jeg må før jeg skal på forelesning osv. Noen ideer?

Har gått på 2 smeller, gikk ut helgen. Både fredag og lørdag. Fredag drakk jeg lavkarbo øl, på lørdag ikke. Og jeg spiste en Sørlandschips pose igår. Følte meg ikke helt god etterpå, antar det var karbohydratene som gjorde det. Var oppblåst, og mistet matlysten. Dvs, ble ikke så sulten igjen på en del timer.

safran sa for siden:

Jeg kjenner meg igjen i de fleste beskrivelsene dine, spesielt det med svetting og trøtthet. Jeg er inne i uke 6, tror jeg, og det er blitt noe bedre. Noe.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.