< Tilbake til oversikten

Maltilol= ut av ketose

nettie sa for siden:

dette skjer hver gang jeg spiser noe med søtningsstoffet maltitol...trodde at dette var et lovlig søtningsmiddel jeg.....syns å ha lest her inne at det er lov å spise ting som er søtet med malitol....noen med samme erfaring eller en forklaring på hvorfor dette skjer???

på forhånd takk...veldi bra forum dette her med mange hyggelige og hjelpsomme mennesker...

:):):):):):):)

Nille sa for siden:

Lovlig og lovlig. Det er ikke dermed sagt at DIN kropp tåler det. Det er mye som er lov på ketolysekuren som ikke anbefales på andre dietter. Det er jo litt av jobben med denne kuren, at en må finne ut hva en tåler.

At du går ut av ketose om du spiser maltitol høres rart ut. Så enkelt er det nok ikke. Det du spiser som har maltitol i seg har kanskje andre ting i seg du reagerer på.

Men uansett tåler du det ikke så da må du bare lavære å spise det. Enkelt og greitt.

nettan sa for siden:

Jeg har ikke kommet ut av ketose ved bruk av det . Jeg blir bare lufftig.. og kvisete av det...:eek:
Det er vel litt forskjell fra person til person da kansje?

nettie sa for siden:

det jeg har spist som har maltitol i seg er store ifa....reagerer ikke spesielt på dem på noen andre måter enn at jeg får litt luft i magen.....kanskje bare jeg som henger meg for mye opp i stixa.....hadde ikke utslag i går kveld men når jeg kom hjem fra skolen var det utslag igjen.....

Chubby`s wife sa for siden:

Når jeg gikk gravid og fikk svangerskapsdiabetes var det en overlege som fortalte meg at jeg måtte holde meg unna søtningstoffer som slutta på -ol... fordi det ble omdannet til sukker i kroppen...

Snakker om lureri fra såkalte sukkerfrie produkter!

auroraborealis sa for siden:

Men store Ifa inneholder jo 46 g karbo pr 100 g...

nidar.no/eway/default.aspx?pid=271&trg=MainLeft_5577&Page_5665=5651:0:10,1888:1:0:0:::0:0&5005=5582:2&MainLeft_5577=5609:17984::1:5582:13:::0:0

Er vel derfor man ikke bør tygge tyggis på ketolyse, de inneholder jo som regel sorbitol og/eller xylitol.

Tusta85 sa for siden:

Jeg har testet dette litt. Spist 4 pakker med store ifa i løpet av en dag. Det eneste som skjer er at jeg får en himla trøblete mage.
Jeg går ikke ut av ketose.

Så det er nok forskjellig fra person til person hva man tåler.

Men er det ikke disse sukkeralkoholene som slutter på ol som omdannes til sukker i kroppen da??
Etter hva jeg kan se så er det jo nettopp maltitol som det er mest av i store Ifa..

Nille sa for siden:

Nei, det er ikke alle de som slutter på ol som omdannes til sukker. Det er jo nesten alle typer søtstoff det. Det eneste av de som slutter på "ol" vi skal ligge unna er sorbitol . Det er dette og de som slutter på "tose", som laktose, fruktose, maltose som er de viktigste å holde seg borte fra.

Maltitol er OK for de som tåler det

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.