< Tilbake til oversikten

Hjelp. Hvordan blir jeg mett, samtidig som at jeg ikke vil spise for mye protein?

Lollypop! sa for siden:

Jeg har minket proteinnivåen slik at det nå ligger på drøyt i g protein per kilo kroppsvekt. Karbonivået ligger på 15-18 g hver dag, og fett ligger på 130-200 g.
Da er alle kategoriene helt fyllt opp, og jeg har valgt bare de tingene som gir minst karber. Grønn paprika istedet for rød, agurk istedet for squasj osv. De aller aller fleste karbene kommer fra grønnsaker. Men alikavell blir jeg ikke mett. Det er ikke nok mat for meg. Hva gjør dere med det?
Jeg kan jo bare spise 100-125 gram kjøtt/fisk til middagen, ellers så går jo proteinnivået for mye opp. Jeg kan jo altså ikke fylle opp med mer av det.

Hvordan løser jeg det da?

nalana sa for siden:

Klart du skal spise mer hvis ikke du blir mett. Husk at du kan spise 50 % mer proteiner enn du gjør nå. Pekepinnen er 1 - 1 1/2 gang kroppsvekten. Vet at Torkil heller mest mot 1, men han mener nok også at du kan spise mer proteiner enn det hvis du ikke blir mett vil jeg tro. Mer fett kan du også sikkert spise, eller har du restriksjoner på kaloriene også som du må ta hensyn til?
Du sier at alle kategoriene er fylt opp, har aldri hørt den grensen når det gjelder fett jeg, og som sagt når det gjelder proteinene mener i hvert fall jeg at du har litt å gå på.

tullann sa for siden:

Dette lurer jeg også på.

safran sa for siden:

Står det i boken at man skal begrense proteininntaket? Det jeg har fått med meg er at du skal spise deg METT. Du skal iallefall ikke være sulten når du er ferdig å spise. Fett gir økt metthet som varer lengre.

Georgine sa for siden:

Regner med at du opplever det samme som meg? At om man ikke tenker på mengden mat så går man ikke ned? Man er innenfor normal BMI og det virker som kroppen ikke vil videre? Man ønsker seg noen få kilo til?

Jeg har ingen gode råd, har forsøkt å gå ned på kalorier/mengden protein men opplever da å være sulten og til slutt spise det jeg kommer over i desperasjon. Jeg driver og grubler på hva jeg kan spise som ikke inneholder karber eller protein og å tygge på ren cocosa fungerer dårlig... jeg er sulten for det.

Så om du finner på noe lurt så si gjerne i fra. For min del har jeg stått tilnærmet stille i 1 år fordi jeg har soset rundt uten å finne en løsning videre, motivasjoen er noe laber. Alternativet er å akseptere at det er det antall kilo man veier som er riktig for min kropp og heller se hva man kan få ut ved styrketrening osv.

Lollypop! sa for siden:

Jeg har ingen begrensninger på ckal eller slikt nei, men det var det vi regnet ut her inne at var det optimale siden vekta ikke akkurat raser nedover.

Lollypop! sa for siden:

Georgine: Godt mulig vi er smidd om samme mal ja. Torkil annbefaler jo nærmere 1 g protein, så da legger jeg med nå dær og håper på bedring. Kom frem til det sammen med nille i forsøk på å finne frem til bedring. Går ikke det så blir neste steg å kutte meieriproduktene (altså rømme og ost, det er det eneste jeg bruker av meieriprodukter).
HÅPER det løser seg nå da.

Jeg er ikke sulten når jeg er ferdig å spise, men jeg kunne godt tenke meg å spise en time før jeg gjør. Da er ikke magen helt fornøyd. Men spiser jeg alle måltider en time tidligere per måltid så blir jeg sulten på kvelden.

safran sa for siden:

Hvor mange måltider spiser du, da?

tullann sa for siden:

Siden du har bare 4 kilo igjen.. Hva med å droppe ketolyse, heller spise sund lavkarbo uten å tenke så mye og derfra trene MASSE. Jogging funker, pilates funker.

Når jeg har så lite igjen skal det trenes som bare F.... Pilates har jeg god erfaring med fra før. Akkurat nå er kroppen ( rumpa) så diger at noe jogging er ekkelt.

Vil nok tro trening hadde vært tingen for deg.

Lollypop! sa for siden:

Jeg prøvde det leeeeenge før jeg begyndte med ketolyse.
Det bare funker ikke. Ketolyse er det første som har klart å fjerne noen kilo i det store hele.

Lollypop! sa for siden:

Egentlig tror jeg det har en del med vane å gjøre.
Jeg er jo ikke SULTEN egentlig, men jeg kunne godt tenkt meg å spise mer/før liksom. Jeg blir bare så lysten på alt mulig når jeg ikke er skikkelig mett.
Kanskje har det noe med at jeg ikke tar tabelettene å gjøre?
Jaja. Det går nok bra. Jeg gir det et forsøk.

tullann sa for siden:

kjøp krom tabletter. Det funker

nettie sa for siden:

syns jeg leste man kunne spise 150 gram kjøtt til hvert måltid jeg...mulig jeg har feil men tror det er det nille anbefaler....jeg er i akkurat samme situasjon som deg....de siste kiloene vil bare ikke av...veier mer enn jeg gjorde før jeg fikk barn å vil rett og slett ikke godta det....da jeg begynte på ketolyse hadde jeg 10 kilo jeg ville ned....har gått ned fire å nå er det stopp...har begynt å trene hver dag isteden for annenhver for å se om dette kan hjelpe...

ikke lett dette her med maten...er så forskjellig fra person til person hva som funker eller ikke....men jeg tror økt treningsmengde kan hjelpe... skal teste dette ut i et par uker ...

lykke til med alt

Lollypop! sa for siden:

150 g kjøtt per måltid hørtes MYE ut. Man skal ha mellom 1 og 1,5 gram protein per kilo kropssvekt. Ketolyse annbefaler nærmere 1 g per kilo.

Jeg kan ikke ta krom siden jeg ammer.

Kanutten sa for siden:

Feks kyllingbryst inneholder 24 g proteiner pr 100 gram, dvs at du kan spise opptil ca 400 gram kylling pr dag... hvis du veier ca 70 kilo utifra tanken om 1 - 1.5 gram proteiner pr kilo vekt. Det blir faktisk endel kjøtt i løpet av dagen.

Gerd sa for siden:

Når jeg ser på oppskrifter på stekt kjøtt og kokt fisk i boka (s. 138 og 139) Står det (gjelder en porsjon): Stek ca 200g kjøtt.../ Trekk eller stek 200-300g fisk....

Hvor i boka står det at man skal ha 1-1,5 gram pr kilo kroppsvekt? Blar og blar, men finner det ikke....:rolleyes:

Lollypop! sa for siden:

Jeg veier under 70 kilo, så det blir 280 gram kylling på en dag.
Men så er det masse proteiner i eggene, osten, skalldyrene, rømmen, litt i grønnsakene osv. Når du trekker fra det så blir det ikke så innmari mange gram igjen til kyllingen...

Summer sa for siden:

Man skal ha hvertfall ca 150g kjøtt i måltidet for å få dekket 30 protein i måltidet. Men dersom en ikke blir mett, så er det ikke noe i veien for å spise mer. Trappe litt opp på protein, og litt opp på fett, så metter det mer. Man skal ikke gå sulten.

Kanutten sa for siden:

Blander du inn litt optimal ernæring sammen med ketolysen?

Lollypop! sa for siden:

Nope. Bare det at jeg ikke vil ha overskudd av proteiner som ommdannes til glucose i meg.
Hentet fra proteintråden øverst her:
For store mengder med protein i kosten fører bl.a. til at kroppen omgjør overskuddet av proteinene til glukose gjennom en prosess kalt glukogenese i leveren. Denne glukosen blir så enten benyttet som energi, eller den blir lagret som kroppsfett.
Og:
Opprinnelig lagt inn av Nille
Du trenger alt fra 1 gram til 2 gram protein pr kilo kroppsvekt, alt etter hva slags aktivitet du er i. Er du omtrent stillesittende er det sikkert nok med 1 gram x 63 = 63 gram pr dag. Trener du moderate 2-3 ganger pr uke er behovet f.eks. 1,5 x 63 = 94,5 gram per dag.

Lollypop! sa for siden:

Jeg legger meg på litt over 1 gram per dag.

Kanutten sa for siden:

Legg merke til at Nille skrev "sikkert nok". Kan jo hende i ditt tilfelle at det IKKE ER nok da.

Kanutten sa for siden:

Spis mer bacon; den inneholder færre proteiner og mer fett. Du kan spise mer av det da og forhåpentligvis bli mett :rolleyes:

Lollypop! sa for siden:

I utgangspunktet en god ide, men jeg er ikke så glad i bacon.
Andre ting?

JenJen sa for siden:

Jeg blir kjempemett av ost, vellagret Jarlsberg helst :D Kan gå en hel dag på 5-6 skiver faktisk..

Summer sa for siden:

Da er det fettet som gjenstår. Bruk mer smør og oljer.

auroraborealis sa for siden:

Legger på deg 1 gram per dag???? I tillegg er du under 70 kg :confused:

Nå vet ikke jeg hvor høy du er, men kan ikke skjønne at du trenger noe slankekur. Spesiellt ikke ketolyse som i utgangspunktet er beregnet på folk som er kraftig overvektig..

Valeriana sa for siden:

Huff, nå høres jeg sikkert veldig negativ ut, men jeg er helt enig med auroraborealis. Det spørs om ketolyse er det rette for deg. Jeg ser at du starter på en BMI som er under 25, da er du pr. definisjon ikke overvektig, men innenfor normalvekt-området.

Nille sa for siden:

Men er du stillesittende da ? Om du trener moderat eller er i mye bevegelse bør du 1.5 gram pr kilo kroppsvekt. Og om du går opp i vekt eller vekttapet stanser opp er jo første råd: MER BEVEGELSE !
[color=purple][/color]
Jeg skjønner det er frustrerende, men det er ikke proteiner du skal være redd for her ! Å beregne slik ned til grammet skal ikke være nødvendig. Det er ikke EN ting som gjør at du har problemer med å ta av mer. Det er en sammensatt ting som det kan ta tid å finne ut av. Det er viktig å spise nok og å IKKE ligge for lavt på fett også.

Eilan sa for siden:

Hei, ammer du, sa du? Disse bøkene er jo skrevet for folk som i utgangspunktet ikke gjør det... kanskje du skal kontakte Torkil direkte. Jeg trodde ikke ketose var å anbefale for gravide og ammende?

Nille sa for siden:

Hun ammer ikke fullt og da er det ikke noe problem sier Torkil.
(Hun har sjekket dette !)

Begod sa for siden:

Først må jeg si at jeg er enig med Nille i at det ikke er noe problem i å øke protein inntaket. Deretter så vil jeg påpeke at metthetsfølelsen på lavkarbo er annerledes enn med karbs, man får ikke og skal ikke ha buk spreng, det er mer en følelse av at man ikke er sulten og føler man seg ikke sulten så trenger man heller ikke å spise.

Photobscura sa for siden:

Kan du ikke bare spise igjen på kvelden når du er sulten?

hegekat sa for siden:

Kanskje du er som meg at å gå ned i vekt samtidig som du ammer ikke går!

Har erfaring med tre barn så jeg vet det gjelder meg, for andre er jo å amme en slankekur i seg selv, alle er vi forskjellige.

Men jeg har istedet for å fokusere så mye på inntaket av alt i antall gram, trimmet mer. Følgt boka og prøver å gå en tur hver dag på ca 30 min. og spiser tablettene som er beregnet på kuren. og etter jeg startet opp gikk jeg fort ned 3 kg, men så stoppet det opp i mange uker nesten 6 uten at jeg trimmet har nå startet å trimme ca annen hver dag, og da har vekttapet fortsatt. Så nå har jeg tilsammen gått ned 7 kg( må oppdatere tickeren).

Lollypop! sa for siden:

Det er ikke ammingen som er problemet nei.
Ammingen gjør at jeg ikke kan ta kromtabelettene ja, men det er ikke slik at jeg ikke går ned så lenge jeg ammer. Jeg har jo gått ned 4 kilo allerede (3,9, vil ikke oppdatere ticker før det passerer 4 kilo), og har nå begyndt å gå ned igjen. Etter at jeg kuttet mengden proteiner altså.

Jeg legger meg på (ikke på meg) drøyt en g protein per kilo kroppesvekt, og da går vekta ned igjen. I realiteten blir det nok 1,5 gram siden jeg øker på med kjøtt og fisk dersom jeg ikke blir tilstekkelig mett. Jeg er jo selvsagt ikke heeeelt stillesittende, men jeg er fulltidsstudent og småbarnsmamma så det blir ikke så innmarig mye tid til mosjon. Går turer med snuppa mi nesten hver dag, men det blir jo ikke akkurat hard trening.
Jeg er ikke så mett som jeg skulle ønske, men jeg er ikke suten heller. Nå driver jeg å ser på kostholdsplanen for å minke på de varene som har mest proteiner for så å øke på de som har litt mindre. Da får jeg større mengder mat og blir mere mett vil jeg tro. Jeg spiser 150-200 gram fett allerede, så jeg vil ikke øke for mye på det heller. Litt kanskje, men FOR mye er vist ikke bra det heller.

Lollypop! sa for siden:

Og anngående amming og ketolyse ja. Jeg ammer bare for kosen og antistoffene sin del nå. Snuppa er nesten 9 mnd, og ernæringen hennes kommer fra fast føde. Derfor er det greit å gå på Ketolyse selv om jeg ammer. Og uansett så er slanking forenelig med amming dersom du går ned mindre enn 0,5 kilo i uka, og det gjør jeg jo. :-)

tullann sa for siden:

1 gram!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg regner med du mente 100 gram. ???

Lollypop! sa for siden:

100 g per kilo kroppsvekt? Det blir jo mange kilo det.
Nei jeg mener 1 gram (-1,5). Per kilo kroppsvekt. Altså blir det tilsammen ca 90 g per dag

tullann sa for siden:

aaaaaaaaaaaaaaaaaaa..missforsto. Trodde du skrev at du la på deg 1 gram (vekt) pr dag. hahahha.... jøje meg for ei nøyaktig vekt den dama har da , tenkte jeg. Hun må vell mene 100 pr dag.

men ok da skjønner jeg. 90 g pr dag?? Vann kanskje. vurdere å kjøpe ei vekt som måler hvor mye fett man hat gått ned jeg. Får kroppen kan kompansere når man feks går ned 1 kilo fett, så samler den 1 kilo vann for å "holde" vekta!!!

Lollypop! sa for siden:

Neineinei. Det sitatet dær er det ikke jeg som har skrevet. Jeg legger meg på (ikke på meg) ca 90 gram per dag. 90 gram proteiner mener jeg da. Altså spiser jeg ca 90 gram proteiner hver dag.
Jeg har ikke snakkom om å legge på meg her nei. :-)

tullann sa for siden:

hahahahah... jeg er jo helt hodeløs idag. DA først skjønner jeg hva du mente!! hohohohoho

Hehe, er nok jeg som er årsaken til den misforståelsen :D

Men jeg mener og tror fortsatt at ketolyse kuren ikke er rette tingen for en person på under 70 kg og en BMI på 25. Selv om jeg synes at BMI er noe dritt og i enkelte idretter (f.eks kropsbygging, vektløfting osv) kan man jo ha en BMI på både 30,40 og 50 nesten uten ett gram fett på kroppen...

Nå får jeg sikkert masse kjeft her, men jeg er ikke tilhenger av denne typen slanking når man i utgangspunktet er det som kalles "normal"

Tusta85 sa for siden:

:dulte:

Lollypop! sa for siden:

Vel, jeg syns ikke det bør være så firkantet. Jeg vet vekta og høyden min tilsier at jeg har en noemal BMI. Men jeg er betydelig rundere og slappere om magan enn flere av de andre her inne som har mye høyere BMI. Jeg tror rett og slett jeg må ha helium i beinbygningen eller noe.
Jeg veier ikke så mye, men det betyr ikke at jeg ikke har MASSE overflødig fett å ta av. BMI blir ikke heøt riktig å regne med på meg.

Har du tenkt på muligheten at du ikke har for mye fett, men for lite muskler??
Muskler er jo som sagt tyngre enn fett, i tillegg så har jo muskler den egenskapen at de øker forbrenningen (selv når man sover..)
Med mere muskler så vil man få en fastere kropp som vil være tynnere enn hvis vekta består av fett.
Det vil også være lettere å holde vekta hvis man øker muskelmassen sin.

Jeg må jo også få tilføre at ut fra bildet ditt så ser du jo meget bra ut!!
Kanskje problemet ditt er mer psykisk enn fysisk?

Lollypop! sa for siden:

Ikke egentlig. Jeg har trent ganske mye hele tiden, og har fremdeles masse muskler. Dersom man bare tykker gjonnom alt fettet så kan man lett kjenne dem. Og bildet er fra før svangerskapet, så jeg er ikke så slank lenger nå nei. La ikke på meg så innmari mange kilo (totalt 9, som er lite i et svangerskap. Babyen med fostervann og morkake var jo 5 kilo bare det. Så er det ødemer, ekstra blod osv...) men det utgjorde mye.
5 kilo ekstra fett synes VELDIG godt.

Jeg er kanskje ikke den aller rundeste her inne nei, men jeg er absolutt ikke fornøyd med kroppen min. Hva BMI sier driter jeg rett og slett i, for jeg SKAL ned dit jeg var før svangerskapet igjen. Og helst et par kilo lenger enn det også. Og før dere spør, nei det er ikke bare løs hud etter fødselen. Det er masse fett dær også.

Det er nok litt mindre muskler nå enn det var før fødsel, men jeg har nok neppe mindre muskler enn dere andre her inne. Jeg går trilleturer med snuppa i vogna (som fort er 25 kilo nå) i bratte bakker omentrent hver dag, og jeg trener to timer intensivt (Lindy Hop) i uka.
Jeg er fulltids student og småbarnsmor, så mer enn det blir det ikke tid til. Og ikke overskudd til heller. Når det er sagt så er det bare i forelesningene jeg sitter stille. I friminuttene er det å stresse rundt om kring for å rekke å gå på do, fylle vannflaska og komme meg til rett etage og rett klasserom. Etter skoletid er det middagslaging og aktivisering av snuppa samt trilleturer. Ikke mye stillesittende det. Og etter hennes leggetid er det gulvvask (vasker gulvene 3 -4 ganger i uka), støvtørking, klesvask, rydding osv osv.
Noe av årsaken til at jeg ikke går så mye ned er nok at jeg bygger nye muskler, men buksa blir ikke så mye løsere heller, og vekta gikk jo en del opp før jeg kuttet mengden proteiner.

Dette bla langt ja, men jeg blir så provosert når det gang på gang skal være BMI som forteller om man har rett til å være her inne eller ikke.
JA, min BMI er i normalkategorien, men det betyr ikke at jeg ikke har masse fett å fjerne. Da jeg startet hadde jeg jo to kilo å ta av. Og jeg blir ikke radmager av det nei.

Fjerner BMi-visningen på tickern min jeg...

Begod sa for siden:

Dette er et lite forsvar for Lollypop siden jeg kjenner meg godt igjen i hennes situasjon.

Å ha et ønske om å være fit er på ingen måte et psykisk problem. Vi har alle forskjellige målsetninger og andre har egentlig fint lite med hvordan Lollypop ønsker å se ut. Dessuten sier BMI mindre om overvekt og helse enn et speil gjør,så lenge personen som ser i speilet ikke har en eller annen for for spiseforstyrrelse. Vi er alle forskjellige genetisk og hvis man er litt uheldig som meg så blir man tynnfeit. Jeg er rett og slett spinkel i armer og ben uansett hvor mye jeg trener og spiser. Det eneste som skjer når jeg spiser feil eller for mye er at magen vokser. Mange reagerer når jeg vil slanke meg fordi jeg ser tynn ut (når jeg greier å skjule magen). Bare for å illustrere at vi alle er forskjellige: Jeg er mann og 175 høy, når jeg var på mitt tynneste etter en vellykket lavkarboslanking og mye styrketrening så var jeg 68 kg og men hadde fortsatt en fettprosent på 17( 2% over normalen). For at jeg skulle fått en normal fettprosent så måtte jeg sikkkert ha gått ned 2-3 kg til. En av mine kompiser påstod at jeg så sykt tynn ut når jeg var så slank, men faktum var at jeg var ikke kommet ned på en normal fettprosent engang.

Lollypop! sa for siden:

Tusen takk Begod. Bra at det er noen her inne som har evnen til å forstå at det er mulig å ha behov for å gå ned til tross for normal BMI, og som forstår at BMI ikke alltid er representativt for fettprosent.
Jeg er såpass lubben at folk ikke reagerer på at jeg vil ned. De motiverer meg heller og skryter av meg for hvert kilo som forsvinner.
Hvordan kan man få målt fettprosenten?

Gerd sa for siden:

Veldig bra innlegg :ja: applaus for det.

Jeg har aldri regna på bmi. Jeg skal gå ned til JEG blir fornøyd med meg selv. For vi gjør det for vår egen del, ikke sant ? :)
[color=darkgreen][/color]
Det å få målt fettprosent, er vel på ei spesial-vekt, tror jeg... Tanita vekt, tror jeg det heter :)

Lollypop! sa for siden:

Ja jeg angrer nå stort på at jeg lot BMIen min stå på tickern.
Dumt dumt dumt. Hadde folk bare sett tickern uten, så hadde jeg sikkert fått konstruktive råd istedet for kritikk.
Rart det dær. Nå er tråden 3 sider lang, og det er bare ETT tips jeg kan bruke. En eller annen sier at hun blir god mett av ost. Husker ikke hvem det var nå. Hele tråden var jo et spm om hvilken mat som metter godt uten å ha for mye karbo og proteiner.

Gerd sa for siden:

Jeg har i vertfall spist masse ost på ketolyse. Det har stilna sult og søtsug, for min del :)

Men hadde du da normal muskelmasse??
Det er ingen problem å være undervektig å ha for høy fettprosent hvis man er utrent ikke har muskler på kroppen.
Jeg mener at da er ikke løsningen å slanke seg ENDA mer for å få ned fettprosenten. Men TRENE mer for å få opp muskelmassen..
Og tren gjerne vekter da bygger man muskler, ikke bare trene løping.

Når det gjelder BMI så er det vel ingenting som er så villedende som en veiledende BMI. Har selv hatt kompiser på 175 cm og 120 kg som omtrent ikke har et gram fett på kroppen. Men det tilsvarer en BMI på 39...

Det finnes badevekter som kan måle det, men de er ikke helt nøyaktige.
Det mest nøyaktige resultatet får man med en slags klype som man måler rundt på forskjellige plasser på kroppen og har da en tabell som man regner ut fra.
Har også lest at man kan få målt fettprosenten hos en del fysioterapeuter.

safran sa for siden:

Jeg kan skrive under på at BMI ikke alltid er tilregnelig. Husk at denne skalaen er laget på grunnlag av statistikk, og man kan rett og slett ikke putte enkeltpersoner inn i et slikt skjema og forvente at alle skal ligge i midten. Det vil alltid være noen på hver sin side av skalaen. Jeg har en venninde med BMI 19 med valker, og jeg hadde engang BMI 27 og var TYNN.

BMI er jo kun en regneformel mellom vekten og høyden din, så hvis du hadde BMI på 27 og var tynn hadde du mere muskler i tillegg til kanskje kraftigere beinbygning enn din venninne med BMI 19 som kanskje hadde lite muskler og tynn beinbygning.
Det rare med BMI er jo at norsk helevesen har fulgt BMI ukritisk i alle år, men jeg tror at selv de begynner å skjønne at den passer ikke for alle.

Lollypop! sa for siden:

Hvorfor dømmer dere da meg pga min lave BMI?
Jeg føler meg jo nesten presset ut herifra nå.
"Ketolyse er for de med BMI over bla bla bla....., så Ketolyse er neppe tingen for deg..."
Mange av dere har sagt det på forskjellige måter.

Georgine sa for siden:

Jeg har lest hele tråden men sitter igjen med ett helt annet inntrykke enn deg:

Jeg ser ingen fordømmelse og det jeg ser er at mange forholder seg til boka hvor det faktisk står at Ketolyse er for de med mer enn 10 kg overvekt og en BMI helt over 30. Det er en kjennsgjerning og ikke noe som noen sier for å presse deg ut.

Som sagt, jeg sliter med samme problem og om du finner på noe lurt så si ifra.. enn så lenge føler jeg for å surfe litt på humor og si at luftsuppe og venteboller fungerer glimrende ;)

Jeg har ikke dømt deg pga din BMI, jeg sier bare at for en jente på 165-170 cm ?? og vekt på under 70 så tror jeg du vil tjene mer på å trene mer istedet for å gå mer ned i vekt. Slankere vil du bli uansett om du kanskje ikke går så mye ned i vekt.
I tillegg så vil det bli lettere å holde vekta nede, fordi man vil få en høyere forbrenning med mere muskler.
Et annet spørsmål er jo om kroppen din VIL gå ned i vekt med den fettprosenten/muskelmassen du har nå, og da må man drive å slanke seg "hele tiden" for å holde vekten.

For meg som er mann, 175cm høy og har vært over 130 kg på det meste synes jeg det høres merkelig ut at noen på under 70 kg tar slike "drastiske" tiltak i verk for å gå ned noen få kg.

Lollypop! sa for siden:

Det er ikke bassert på denne tråden. Bare bl.a.
Men hva om jeg vrir på det litt. Jeg hadde 12 kilo overvekt.
Det er da over ti. Skal jeg ikke kunne bruke ketolyse da?
Jeg begyndte tilfeldigvis på ketolyse da jeg hadde 9 kilo igjen (var innom south beach først), men jeg syns da alikavell ikke at jeg er SÅ langt unna bokens annbefalinger.
Folk hadde ikke hengt seg opp i det i det hele tatt dersom de ikke viste at min BMI var i den kategorien som betegnes som normal.
Og normal er de så mye. Det er jo maaaange som har litt ekstra polstring, og når det er så mange som har det, så blir jo det normalt...

Poenget er, hadde ikke folk sett min BMI så hadde de ikke refert til boka i det hele tatt, de hadde gitt meg de rådene jeg spurte etter i denne tråden.

Begod sa for siden:

Tja poenget mitter at det det er ikke alle som får "normal muskelmasse" uansett hvor mye man trener, selv hadde jeg på daværene tidspunkt trent styrke med hovedvekt på muskelvekst i ca 2 år.Trente 3 ganger i uka etter hst prinsipper. Jeg hadde da den største muskelmassen jeg noen gang har hatt, men som du jo skjønner så var det ikke rare greiene alikevel.

Lollypop! sa for siden:

auroraborealis eller hva det var:
Jeg trener så mye som min tidsramme tilleter meg.
Det er nok mer enn gjennomsnittsnordmannen.
Men det betyr ikke at jeg blir slankere av det.
Det kommer seg til ca 73 kilo, men dær stopper det. Og da har jeg en del ulekker polstring på magen som gjør at selvbildet mitt ikke er slik det burde være. Hvorfor kan ikke bare folka her svare meg på det jeg lurer på, istedet for å bare fortelle meg at dere ikke syns jeg burde slanke meg. At dere kan sitte her å si det syns jeg forøvrig er rart. Dere har ikke sett meg, og har ingen mulighet til å bedømme om jeg trenger slanking eller ikke. Jeg ønsker å gå ned noen små kilo til. Kan jeg ikke bare få lov til det uten at dere skal bry dere om det?

Dette går igjen stortsett over alt. Den eneste som gir meg konstruktive råd ser ut til å være nille, og en annen av damene her inne som jeg ikke husker nicket på i farta. Det beste er kanskje å slette profilen for å lage meg en ny hvor jeg lyver på meg 10-15 kg til.
Da får jeg sikkert råd istedet for.

Lollypop! sa for siden:

Bare for å gi litt tillegssinfo.
For 5 år siden flyttet jeg til trondheim pga at jeg satset på sprangridning, og var vel forholdsvis god. Jeg kom inn på en satsningsgruppe mot landslaget, og vi hadde treninger med olympiatoppen. Sprangridning er tung jobbing (selv om det ikke ser slik ut for de som ikke har peiling), og det var hardt stallarbeid i tillegg til styrketrening og intervalltrening (løping i bakker) hver dag. Jeg mistet desverre hesten min for 1,5 år siden (han ble syk og måtte avlives). Jeg var VELDIG glad i den hesten, og hadde ikke hjerte til å kjøpe ny med en gang. Dermed fant jeg og mannen min ut at det passet fint med en familieforøkning, og vi har nå altså en liten jente på 8 mnd.

Da jeg trente som verst hadde jeg alikavell noen kilo for mye.
Treneren sa det ikke direkte, men han lot meg forstå at det var en ulempe i min situasjon. Mer trening vil altså ikke hjelpe for mine ekstra kilo. Jeg startet jo med det før jeg begyndte slanking.

Etter svangerskapet sitter jeg igjen med alt for mye, og etter å ha prøvd mye så holdt jeg på å gi opp. Dro meg selv langt ned i depresjoner, og ble sykemeldt fra jobb. Så gav jeg S.B et forsøk etter råd fra en venninne, men det var så komplisert. Gikk da over på Ketolyse.
Lille meg hadde ikke fått med meg at det var eksklusivt for de med BMI over 30. Endelig gikk jeg litt ned, men jeg skjønner jo at det kanskje ikke var så smart alikavell. Det er jo i følge dere ikke det jeg trenger. Takk takk. Dropper ut herifra nå.

Gerd sa for siden:

Nå er det ikke bare ketolyse som er lavkarbo. Det finnes flere alternativer. Og du har på flere av trådene dine fått råd, gode råd også. Også om å fortsette på ketolyse.

..........................

Som jeg svara deg på ene tråden: Jo mindre kilo man har å gå ned, jo saktere går det. Man må ha tålmodighet, det har i vertfall jeg måtta lært meg. For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil gå ned i vekt, så er det til slutt kroppen som bestemmer tempoet.

Begod sa for siden:

Her har du flere gode poenger, men da jeg var på mitt tyngst så var jeg "bare" 85 kg og 175 høy, og med blodverdier langt verre enn mine kurskolleger som var over 120 kg. Poenget er at vi alle er forskjellige. Dog kan det være lurt av Lollypop å ikke stresse for mye med vekt nedgang nå men heller vente til hun får tid til å trene mer samtidig som hun spiser som hun gjør. Til Lollypop når du har såpass lite kg igjen å ta av så vil det gå mye saktere enn det gjorde i starten og det hele vil bli en tålmodighetsprøve. Hvis du har liten tid til å trene så tren styrke. Hvis du som meg opplever en psykisk sult istedet for reel sult så er trikset å stå imot trangen til å putte noe imunnen. Ellers så blir jeg skikkelig mett av grillskiver, men så var det dette med protein da.

Tusta85 sa for siden:

Vekten min står riktignok ikke stille, men jeg har en mage som er slapp. Dette har jeg løst ved å trene magemusklene mine. Kanskje det er det som trengs? For meg så hjelper det ikke å gå tur, leke med jentungen eller løpe mellom forelesninger, det er ikke direkte trening på magen. Kanskje du burde starte med situps?

Ellers har jeg ingen gode råd.

Lollypop! sa for siden:

Takk takk. Det var mer i den retningen jeg ønsket svar. Jeg stresser ikke så mye med nedgangen. Jeg fikk hjelp av nille da jeg lurte på hva jeg gjorde galt, og det har gjordt til at jeg nå går ned igjen.
Om jeg går ned 100 gram annen hver uke spiller ingen rolle. Så lenge jeg går ned. Eller i hvertfall ikke opp.
Det funker nå som jeg har endret kosten litt, og jeg er fornøyd med det. Videre ønsker jeg ikke gå. Jeg lurte bare på hva som var bra å spise med tanke på det kostholdet jeg nå har, og hva som ikke gav noe serlig langvarig metthetsfølelse.
Jeg har brukt mat på data en del nå, og legger inn mer av det som er bra og mindre av det som jeg ikke syns er så bra.
Det funker fint jeg. Jeg elsker maten, og blir nå mett og god.
Men flere tips for å kunne variere enda mer er bare bra. :-)

Lollypop! sa for siden:

Tusta: Ja jeg håper det hjelper. Jeg tar 200 situps hver dag nå. Gjerne mens jeg leker med snuppa. Hun kan sitte på magen min lent bak mot lårene mine, og så leker vi borte-bø ved at jeg tar sit-ups opp og ned.
Hun elsker det. :-)
Og nå som vekta går ned så blir det nok bedre etterhvert.

Tusta85 sa for siden:

200situps? Da bruker du ikke musklene riktig, og da hjelper det heller ingenting.

Dersom man tar situps riktig så klarer man ikke mer enn kanskje 30 etter hverandre. Det lærte jeg av treneren min i den tiden jeg trente, og sannelig hadde hun rett.

Lollypop! sa for siden:

Hehe. Nei nå missforstår du. Ikke 200 sit-ups etter hverandre, men iløpet av et døgn. Tar noen tunge med beina hevet lett, og noen lette.

Tusta85 sa for siden:

Ok, men synes fortsatt at det hørtes ut som at du ikke tar de helt riktig.

Korsryggen skal til enhvertid være i gulvet, og man skal ikke løfte ryggen for mye. Muskelen skal konstant være spent.

Så har du hvertfall noen sjekkpunkter.
Disse kan kanskje også hjelpe?

Lollypop! sa for siden:

Tusen takk! Skal se på de. Men til info klarer jeg bare ti av de tunge. Så må jeg ha lang pause. Hehe. Magemusklene er ikke hve de en gang var. Svangerskapet tok knekken på dem. :-)
Når de er sagt så betyr ikke det heller at jeg gjør dem riktig. Jeg har bare dårlige magemuskler. Hehe. Skal sjekke linken din. :-)

Av frykt for å såre, skuffe eller fornærme noen her inne med min ærlige, brutale og hensynsløse adferd her inne så velger jeg herved å ikke svare mere på denne tråden..;)

Nille sa for siden:

Hvordan i alle verden kan du vite det uten å se dem ? :wacko:
Når jeg trener tar jeg en god del situps, men på forskjellige måter som belaster forskjellige muskler.... Det blir mer enn 30

tullann sa for siden:

Lillypop: Vet akkurat hvordan du har det. kanskje jeg også skal fjerne BMI i tickeren.

Ser du er fra Trondheim... Da bare mååååå du være med over en salat på cafe endag. jeg har også en liten en.

hadde vært koselig ja...

Lollypop! sa for siden:

Ja siden BMI er viktigere enn anntall kilo overvekt så er det kanskje dumt å vise BMIen sin i enkelte tilfeller. Jeg har ikke så innmari mange kilo igjen nå (har gått ned fire på Ketolyse, og seks totalt), men hvorfor eksprimentere med noe annet de siste kiloene når jeg bare kan fortsette her til jeg er fornøyd og går over på vedlikehold. :-)

Det hadde vært kjempekoselig å treffes en gang ja. Jeg sender deg PM så vi ikke trenger å vise detaljer offentlig. :-)

JenJen sa for siden:

Jeg tar BMI-greierne litt med en klype salt, men jeg gleder meg til jeg er innenfor overvekt-grensen :D Har tidligere vært på grensen til sykelig fedme, noe jeg fikk totalt sjokk av! Og at jeg skal kunne veie 53 kg(20ognoe i BMI) og fortsatt være et sunt menneske, det har jeg liten tro på.

Har du prøvd mct-olja? Den hjelper også på metthetsfølelsen. Men ost funker bedre for meg, rett og slett fordi det er godt!

Bulldog sa for siden:

Bemerk at situps/crunches ikke er spesielt bra mageøvelser. Jobben til magemusklene er hovedsaklig å stabilisere korsryggen ved å holde buktrykket oppe under belastning, og det er det man bør fokusere på. Pilates skal visstnok være bra (har aldri prøvd), ellers kan øvelser som å stå på alle fire å skyte rygg, eller bare holde inn magen så hardt man kan i 30-60 sekunder være veldig effektive. Enhånds hantelpress gjorde meg så støl at jeg ikke klarte å gå normalt på flere dager, så den er garantert effektiv :D

Lollypop! sa for siden:

Uh! Det skal jeg forsøke!

Tusta85 sa for siden:

Om de gjøres riktig så er de veldig bra, man vil da bygge opp muskler til å stabilisere korsryggen. Men er enig i at det finnes mange andre øvelser som er bedre.

Nille sa for siden:

Jeg har trent Pilates noen år nå. Og der er det jo fokusert spesielt på øvelser som styrker rygg/skjelett på hele overkroppen. Spesielt området under brystet og ned til beina. I de programmene jeg trener er det gjennomgående sit-up lignende øvelser som virkelig styrker "korsettmusklene". Bl.a en hvor en ligger på ryggen med armene bakover og ender opp med å bøye helt forover å ta i tærne. For så å gå sakte bakover igjen til en ligger i utgangsstilling. 10 av dem kjennes godt i magemusklene. Stort mer sit-up enn det er det vel ikke mulig å få ? Jeg merker ENORM forskjell når jeg ikke har trent på en stund. Da siger det skikkelig. Nå har jeg startet opp igjen etter å ha "hvilt" siden i vår. 3 ganger i uka.

Bulldog sa for siden:

Situps er bra for å bli sterk i akkurat den bevegelsen :)

Tenk logisk på det; når hovedjobben til muskulaturen er å holde trykket, altså å klemme innover, så er det ikke spes effektivt å trene dem ved å bøye overkroppen 20-30 grader forover... Og det er all aktivisering magemusklene får ved situps, for etter at skuldrene slipper underlaget så er det hoftebøyerne som tar over.

Bulldog sa for siden:

Jeg har som sagt aldri prøvd pilates, men jeg har drevet med styrkeløft - en sport hvor stabilisering av korsryggen betyr alt. Å "kjenne" en øvelse i magemusklene vil ikke si mer enn at man har aktivisert dem. Om det har hatt noen nytte er en helt annen sak ;)

Nille sa for siden:

De har vel hatt såpass nytte at mine prolapser ikke lenger skaper smerter, at jeg kan gå oppreist og gå/sitte uten smerter om jeg trener - men om jeg slutter så kommer smertene tilbake

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.