< Tilbake til oversikten

Forvirret om ketostix, proteiner og søtstoff etter å ha lest boka

Lollypop! sa for siden:

Boka kommer jo med instrukser for hvordan man kan komme seg på lille utslag på stixen dersom den bare er lyserosa hele tiden. Hvis fargen ikke har noe som helst å si, hvorfor står det det da????

Og boka annbefaler jo at man bruker den og den typen søtstoff.
Her inne virker det som om all søtstoff er bannlyst nesten uansett hva det er.
Og hvor står det at man skal ha 1-1,5 g protein per kilo kropssvekt?

Det er så mye som er uklart her.

tullann sa for siden:

Det med stixen la jeg merke til også

nalana sa for siden:

Vet ikke helt hvor mye jeg har tid til akkurat nå, men vil i hvert fall svare når det gjelder søtstoffene. Det er klart at det er aller best å holde seg helt borte fra søtstoffer, men allikevel er det stor forskjell på hvor skadelige/sunne de forskjellige er. Derfor har noen av lavkarbo-guruene hvis vi kan kalle dem det listet opp de som vil forstyrre minst som lovlige, men jeg tror ikke de sier at det er noen fordel å innta dem akkurat.:rolleyes:

Som regel når det snakkes om å kutte heeelt ut søtstoffer her inne, så er det fordi mange har gjort seg erfaringer om at det er det aller beste, eller det er fordi det er noen som er fortvilte fordi de står fast, og da er det jo lurt å prøve å kutte ut slike ting som kan være bremsende på nedgangen.

En ting til som er lurt å ha i bakhodet når man leser råd her inne er at noen tenker mer langsiktig på helse mens andre tenker mest i nuet og på vektnedgang. Derfor vil rådene variere litt også.

tullann sa for siden:

Men hva med dette stix greia som står i boka??

slankesmurfen sa for siden:

Jeg har også lagt merke til det med stixene, det er litt doble beskjeder ute å går. Synes vel at det gjelder for en del andre områder på ketolysekuren også. Blir nesten mer forvirret jo mer jeg leser boken og på forumet :o .

Lollypop! sa for siden:

Jeg leste først boka, men hadde ikke kjøpt den selv så jeg husket det jeg husket liksom. Så spurte jeg meg frem til det jeg lurte på her inne. Det funket bra. Jeg har forstått hva jeg har gjordt feil og nå rettet det.

MEN, så kom boka i postkassen i dag, og jeg leste en del i den.
Nå stemmer jo ingen ting lenger. Veeeldig mye er forvirrende.

Nille sa for siden:

Når det gjelder dette med stix lønner deg seg også å lese det som står på www.ketolyse.no. Der står alt det som står under Alt du har ønsket å vite om ketose . På forsiden av www.ketolyse.no står det under FAQ også:

Ketose/ketogent kosthold er ingen eksakt vitenskap. Det er INGEN tvil om at du godt kan være i ketose uten å ha utslag på stix og at du ER i ketose uansett om den er rosa eller lilla. Fargen betyr svært lite da det er mange feilindikasjoner. Bl.a. på fett i maten og på alkohol som er dehydrerende og stort utslag. Det er fysisk bevist at nesten alle som spiser under 30-40 karber til dagen ER i ketose. Men at noen få må ned i 15 for å komme i ketose. Dette har Torkil bekreftet og klargjort gang på gang her inne. Nok om ketose.

Om dere ønsker å gjøre 100% som i boka og spise 100% etter den, er det selvføgelig helt OK. Det er jo det som er Ketolysekuren. Og går vekta nedover og alt er bra er det ingen grunn til å gjøre noe annet.

MEN

det er når vekta stanser opp og det som står i boka ikke funker en må se på andre løsninger. Rådene som blir gitt her (OG på www.ketolyse.no) blir gitt ut fra erfaring om hva som nytter å gjøre om vekttapet stanser opp. De blir gitt fra folk som har erfaring fra lavkarbo og ketogent kosthold fra lenge før Ketolysekuren ble til.

De tingene som stadig går igjen som partystoppere, der hvor folk kan rapportere bedring etter å ha sluttet med dem, - endrer seg ikke om kuren heter Ketolyse, Atkins eller noe annet.

Dette gjelder spesielt aspartame (og andre typer kunstig søtstoff, men helst aspartame),for mye fløte, ost, mandler alkohol. For lite vann, fett og bevegelse.

Når det gjelder ketolysekuren er det litt slik at veien blir til når en går. Det er en ny kur i forhold til Atkins som har vært på markedet i over 30 år. Og selv Dr. Atkins skrev om og oppdaterte boka si 3-4 ganger frodi brukererfaringer og nyere forskning viste at det var nødvendig.

Det er ved å dele våre erfaringer med Torkil vi kan gjøre Ketolysekuren optimal for de fleste. Man MÅ gjøre personlige justeringer fordi alle ikke ER like. Noen tåler godt ting andre absolutt ikke tåler. Det krever tid og tålmodighet å finne ut av slikt. Dessverre er det akkurat tid og tålmodighet folk som regel ikke har.

Jeg skjønner at en kan bli forvirra av forskjellige meldinger, men det er som sagt ikke alt som er likt i teori og praksis.

PS Beklager skrifttypene her, men det er noe galt jeg ikke får endret på :o

Lollypop! sa for siden:

Takk for det Nille.
For å oppdatere deg så endret jeg proteinnivået og de andre tingene du nevnte sist. Ikke mer søtstoff, og mindre proteiner. Og vet du hva?
Jeg har gått NED 0,5 kg siden da (en liten uke)!!!!! :-D :-D

torun sa for siden:

Jeg har no vært med på en "nille" uke og i tillegg kuttet ut meieriprod og nøtter. Gikk ned 1 kg på 5 dager..:D Hadde stått i ro i 3 uker da.
Tydelig at en må prøve seg fram, og at det kan være lurt å ta en "nille" uke av og til for å sette fart på sakene. For meg iallefall:)
Har aldri hatt stix men merker når jeg jeg i ketose, spesielt dårlig ånde og veldig tørst.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.