< Tilbake til oversikten

Fitday ...?

tullann sa for siden:

Prøver å legge inn mine egne matvarer der, men når jeg feks har lagt inn blomkål: 1,9 protein, 2,9 karb, og 0,2 fett, så kommer dette opp---->

The number of Calories in the food does not match with the amount of fat, carbs, and protein.

There should be about 12 Calories. Cals = fat X 9 + (carb - fiber) X 4 + protein X 4 + alcohol X 7
[color=#ff0000][/color]
hva gjør jeg da!!!???

Viclin sa for siden:

Derfor bruker jeg Sparkspeople. Da får jeg ikke opp sånne ting.

LilleRosin sa for siden:

Da legger du inn 12 under kalorier.

tullann sa for siden:

ja jeg la inn 12 kcal istede. var feil på mye , men dette regne stykket har jeg sett før, så jeg regner med at det er riktig.

Kcal har jo uansett ikke noe å si.

LilleRosin sa for siden:

Det er det jeg tenker også. Og uansett så får vi en sånn ca. kcal pr. dag.

Nille sa for siden:

Men da vet du heller ikke om det du har lagt inn er korrekt ? ;)
Du får opp om du legger inn noe feil på Fitday, og formelen er den korrekte formelen for forholdet mellom næringsstoffene/kalorier/karber uansett hvilket program du bruker ...............

nalana sa for siden:

Nemlig!:p

tullann sa for siden:

Vi viser visst mye mere kcal i norges matvaretabell, enn det som er riktig. Opptil det dobbelte på grønnsaker faktisk. Som Nille sa, formelen er jo den som er riktig uansett, så hvis antall karber er rett i matvaretabellen, går jeg ut fra det jeg.

kcal bryr jeg meg ikke stort om.

Har forresten klart den 70/25/5 fordelinga i de siste dagene NIlle. Stolt!!!

Ullabulla sa for siden:

Nå har jeg testet dette på Fitday - ingen feil i programmet.
Blomkål inneholder pr. 100 gr
21 kcal
Fett: 0.2 (husk punktum ikke komma)
Karbo: 2.9 (legg inn netto karbo)
Protein: 1.9

Hos meg var det ingen problemer

tullann sa for siden:

ahaa ja.. punktum heretter!

LilleRosin sa for siden:

Det var bra du sa. :)

Nille sa for siden:

Og HUSK at dere må legge til fiber da ! (Totale) karber i Fitday er netto karber som i matvare tabellen + fiber, - dette trekker du fra sjøl på totalregnskapet i Fitday.

F.eks. Fiberrik:

Total: 342
Fat:14 126 37%
Sat:0 0 0%
Poly:0 0 0%
Mono:0 0 0%
Carbs:67 148 43%
Fiber:30 0 0%
Protein:17 68 20%
Alcohol:0 0 0%

Netto karber er altså: 37 karber pr 100 gram

LilleRosin sa for siden:

Nei, nå ble jeg bare forvirret igjen. Jeg som trodde jeg hadde skjønt det nå. :rolleyes:

Nille sa for siden:

Snodig, men den amerikanske blomkålen (cauliflower) inneholder

Total:10
Fat:0 1 9%
Sat:0 0 1%
Poly:0 0 4%
Mono:0 0 1%
Carbs:2 4 52%
Fiber:1 0 0%
Protein:1 3 38%
Alcohol:0 0 0%

Det er jo ikke desimaler i Fitday, men allikevel...... 1 karb pr 100gram (3.5 oz)

Den norske inneholder 5.2 brutto karber og 2.9 netto (2,9 karber + 2,3 fiber = 5.2)

Om dere legger det inn slik stemmer det vel heller ikke ? Noe er feil der, men jeg skjønner ikke hva/hvor

Nille sa for siden:

Og brokkolien:

Total:29
Fat:0 3 12%
Sat:0 0 2%
Poly:0 1 6%
Mono:0 0 1%
Carbs:5 9 38%
Fiber:3 0 0%
Protein:3 12 50%Alcohol:0 0 0%
[color=#800080][/color]

Matvaretabellen:

28 kalorier, 3 fett, 6.1 karber, 3 fiber og 3.2 prot i sammenligning

så der er de jo nesten enige.....

Nille sa for siden:

Må tilføye at hele resten av lavkarboverdenen på alle de forum jeg har vært, bruker Fitday. Så jeg tror ikke et gram fra eller til spiller så stor rolle :)
[color=#800080][/color]
kan vi fortsette under Fitday FAQ - der er det allrede samlet en del under Fitday. Senere i kveld flytter jeg denne tråden inn dit !

tullann sa for siden:

Det virker som at hvis jeg legger inn 2,9 karber, så kommer det bare 2 i fitday. Er det lurt å skrive 3 istede da eller??

netto karber?? What? forvirra.....

I matvaretabellen på startsida her står det karber og til høyre fiber. Jeg legger inn karber slik det står i tabellen og fiber på den rubrikken under. Er ikke det riktig??

tullann sa for siden:

dietary fiber... hva er det da??

LilleRosin sa for siden:

Om du skriver 2.9 (med punktum), så kommer det riktig.

tullann sa for siden:

Fy fader så bra det programmet er når man først har skjønt alt. Hekta på grafer og goals jeg nå. Artig!

Nille sa for siden:

Det er fiber. Det skal alltid opplyses, men programmet trekker det ikke fra !
[color=purple][/color]

Nille sa for siden:

NEI, et er IKKE riktig. Matvaretabellen er norsk, hos oss er fiber trukket ut av karbene på forhånd. Karbetallet som står der er netto. Fiber er spesifisert for seg selv selv om det allerede er trukket fra.
[color=purple][/color]
Fitday er amerikansk og de opererer med annet oppsett. Du skal føre brutto karber, dvs. fra matvaretabellen karber + fiber under karber, og spesifisere fiber under fiber. Når du da er ferdig med dagens regnskap tar du antall karber minus antall fiber og resultatet er netto karber.
[color=#800080][/color]
Vet ikke hvordan jeg kan forklare det mer nøye :o
[color=purple][/color]

Ullabulla sa for siden:

Du har også den mulighet å bruke Fitday slik jeg gør det.
Jeg bruker kun de matvarer jeg selv har lagt inn i tabellen, disse er lagt inn med netto karbo. Ettersom jeg allerede har trukket ut fibre trenger jeg ikke tenke mer på det og dagens totale karbo er da netto.
Noe annet blir hvis du bruker den amerikanske listen over allerede reg. matvarer, da blir det fort mix i systemet.

Sugarpill sa for siden:

Slik gjør jeg det også, og har aldri hatt problemer med Fitday.

LilleRosin sa for siden:

Jeg legger også inn min egen. Hvis ikke så blir jeg forvirra tror jeg. :confused:

tullann sa for siden:

For å si det enklere: Man kan heller legge inn netto karber slik det står i vår tabell, og glemme fiber, som ikke har noe med saken å gjøre.

Nille sa for siden:

Nettopp !
Det sparer iallefall meg for en god del med tid å bruke det som er ferdig i programmet i tillegg til egne varer. Og jeg syns det er litt greitt å se at jeg får i meg fiber også.

Om man bruker gratisutgaven på nett og BARE legger inn egne matvarer funker det greitt så lenge man har plass. Men vær OBS på at det er begrenset mengde med egne varer som kan legges inn. (Nri, jeg vet ikke hvor mange). De som har brukt det slik før fant ut at matvarer plutselig "forsvant" og måtte legges inn på nytt, - og på nytt og på nytt. Lærer en seg å bruke en del av det som allerede ligger inne slipper en dette (jeg har aldri opplevd det i løpet a av de årene jeg har brukt det.

Hvis man skal ha en tråd om hvordan man bruker Fitday syns jeg også at det er greitt at man gir råd ut fra å bruke det riktig og ikke lære hverandre feil/uvaner. Det blir det som man ser her bare forvirring av. Det tar et tiendels sekund å legge sammen fiber og karber fra matvare tabellen og så spesifisere.

...så skal jeg ikke legge meg mer opp i hva dere gjør med Fitdayen deres :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.