< Tilbake til oversikten

Hvilke produkter er feil i programmet "Mat på data"?

Lollypop! sa for siden:

Egg og rømme?
Hvordan vet dere at egg er feil, det står jo ikke på pakka.
Og rømme er jo feil begge veier. I følge pakken så er seterrømme 2,8 og lettrømme 2,9... Nesten det samme jo!

Hva annet er feil?
Hva står det, og hva skal det være?

Lemen sa for siden:

Sæterrømme har:
Protein: 2,2
Karbohydrat 2,9
Fett: 35

Lettrømme har:
Protein: 2,7
Karbohydrat: 3,6
Fett: 20

Dette står på Tine sine produktsider. Så det er mindre karbohydrater og mer fett i sæterrømmen. (Tine har endret varedeklarasjonen på begge produktene - og om du har en lettrømme der det står 2,8 på, så har de sikkert ikke fått brukt opp alle de gamle boksene enda)

Ellers mener jeg å huske at Creme Fraish også er feil i Mat på Data. Men, det er bare å bruke Reorg. funksjonen, og legge inn de matvarene som er feil på nytt selv.

Valeriana sa for siden:

Jeg er også en flittig bruker av Reorg-funksjonen. Creme Fraiche har nøyaktig det samme næringsinnholdet som seterrømme, dette gjelder også etter de nye oppdateringene av næringsinnholdet. (Lurer egentig på hva som er forskjellen for det smaker jo også tilnærmet likt, men det er en annen diskusjon).

En annen feil i Mat på Data er karboinnholdet i kremost. Det står at naturell kremost inneholder 3 g karbo pr. 100 g vare, mens kremost med urter har 0 g. Dette er feil, begge ostene har ca. 3 g.

Mat på data bygger på opplysningene som står i Den store matvaretabellen, så når det er feil i dataprogrammet, er det også feil i matvaretabellen. Trist at vi ikke kan stole på den offisielle norske matvaretabellen!

En helt annen sak er det at det vil alltid være variasjoner i næringsinnholdet til matvarer. For eksempel vil næringsinholdet i frukt og grønnsaker være avhengig av jordsmonn, voksested og klima. Verdiene som står i tabellene er bare gjennomsnittlige verdier for næringsinnholdet. Men jeg synes likevel at det er ille når næringsmiddeltabellen oppgir andre verdier enn det som står på innholdsfortegnelsen for vanlige norske matvarer som kremosten.

tbear sa for siden:

Crème Fraiche og rømme inneholder det samme. Forskjellen er at Crème Fraiche er pasturiesert ved høyere temperatur enn rømme, noe som gjør at Crème Fraiche er mer anvendelig til mat som skal kokes fordi den tåler høyere temperatur uten å skille seg.

Nille sa for siden:

Flott at du starter en slik tråd, da kan vi samle alle feilene her etterhvert som de blir oppdaget !
[color=purple][/color]
Kjempelurt :)
[color=purple][/color]

Lollypop! sa for siden:

Her tar dere nok litt feil damer. Rømme er ikke feil. Og det er nok sikkert tilfellet med flere av tingene. Blandt annet smøreosten.
Hvis dere prøver å se på Q-lettrømme f eks så er det 2,9 g karbo i den.
Tine sin har mer.
Det betyr at det ikke nødvendigvis er feil i matvaretabellen, men individuelle forskjeller på merkene.
Mataretabellen spesifiserer ikke alltid merker.

Ketolyseboka har foresten feil på en god del ting. I følge prior har matvaretabellen feil på egg og matvaretabellen riktig...

Tror jeg velger å stole på matvaretabellen og dermed mat på data. Jeg bruker jo Q sin rømme. Og uansett er det jo ikke snakk om store kritiske forskjeller heller...

Lollypop! sa for siden:

Og nå skrev jeg feil. Q-lettrømme har 2,8 g karber per 100 gram.

Gerd sa for siden:

Tine sin sæterrømme har 2,9 gram karbohydrater pr 100 gram. Det finnes en rømme, Rørosrømmen som kun har 1,5 gram karber.
[color=darkgreen][/color]
Limer inn svaret jeg fikk fra Rørosmeieriet i dag etter forespørsel:

Hei, og takk for observant forespørsel.

Innhold av karbohydrater er avhengig av hvor høgt fettinnhold produktet har. Karbohydratmengden minsker når fettinnholdet stiger. Karbohydrater følger "væske-delen" og blir tatt ut av produktet etter som fettkonsentrasjonen øker.
Illustrerer dette med å sammenligne følgende produkter:

Produkt Fettinnhold Karbohydrater

Tine Lettrømme 20% 3,6g /100 gram

Tine Seterrømme 35% 2,9g/100 gram

Rørosrømme 38% 1,5g/100 gram

Håper dette er svar på ditt spørsmål.

Mvh
Rørosmeieriet as
Reidar Sommer

Lollypop! sa for siden:

Det er jo det samme som jeg sa.
Altså: TINE seterrømme har 2,9 g karber.
Q-lettrømme har 2,8 g karber.

Kanutten sa for siden:

Hvordan er det med fettet i lettsakene da??

Lollypop! sa for siden:

De har jo mindre fett. Seterrømme er jo derfor bedre enn lettrømme av de årsaker. Dersom man sliter med å få i seg fett da. Jeg har ikke problemer med det, så jeg vurderer nå å gå over til lettrømme som faktisk har mindre karbohydrater.

tullann sa for siden:

Men da får du jo midre fett!!!! Bedre med mere fett

tullann sa for siden:

Røros rømmen er den beste ser det ut til. Men har alle butikker den da?

Lollypop! sa for siden:

Ja det lurer jeg også på. Jeg har ikke sett den en eneste plass. Hvor finner dere den?

Kanutten sa for siden:

Kjøpte min på Mega :D

tullann sa for siden:

Og Gerd er på plass... Tuuuuuuuuuuuuuuuusen takk søte deg

Gerd sa for siden:

;) :)

Lollypop! sa for siden:

Aha! Sort pakke ja. Det forklarer at jeg ikke har funnet den. Jeg har jo gått ut fra at pakken var hvit...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.