< Tilbake til oversikten

Hva er best til salaten?

Tittentei sa for siden:

Skal lage meg en salat til lunsj med forskjellig oppi, men så lurer jeg på hva jeg skal ha ved siden av: picnic skinke eller røkelaks (sånn påleggslaks) hva er best så måltidet blir best mulig i forhold til proteiner, fett og karbo?

Gerd sa for siden:

Dette kan du variere. Jeg bruker flere typer salatblader, fetaost, kylling, ev. litt løk,vårløk, purre, grønn paprika.
Fet ost, skinke, skalldyr, røkelaks, kjøtt fra kotelettmiddagen, egg... Olje som dressing :)

Robyn sa for siden:

Røkelaksen har jo det gunstige fiskefettet, men røkelaksen vi har her hjemme (Einerrøkt fra Lofoten) inneholder 5,8 g karber så den holder jeg meg langt unna foreløpig. :(

Picnic skinken husker jeg ikke i hodet hvor mye karber inneholder, men jeg har brukt den på Iset-pizza så det burde ikke være så ille.

Tittentei sa for siden:

Tusen takk for svar. Da prøver jeg laks idag, godt og fett:) Så da blir salaten: 50 gr. kinakål, 50 gr. vestfold salat, 15 gr. rød paprika, vårløk/purreløk og fetaost. Det er vel en grei sammensatt salat? mangler jeg noe da? har spist cherry tomater til frokost så tror ikke det er så bra da.

Gerd sa for siden:

Husk at du skal spise deg mett, i vertfall. Jeg fyller på med kjøtt/ost for å være sikker på at jeg blir mett :)

lokkebiff sa for siden:

Jupp, også egg! Det fyller òg godt!

Nille sa for siden:

Så lenge du har 100-150 gram kylling eller skinke, biff, laks , reker, krepsehaler.... ved siden av grønnsakene er det greitt. Bare ost blir litt snaut syns jeg. Iallefall om man skal være mett en stund. Da må det ofte for MYE ost til dessverre.
[color=#800080][/color]
Som mellom mål eller frokost lager jeg av og til salat av 1 tomat, 1 fersk mozzarella ost (126 gram) og hakket fersk basilikum, salt og pepper + olje over.
Det er knallgodt, men jeg blir mye fortere sulten etter en slik !
[color=purple][/color]

Tittentei sa for siden:

Takk for svar:) dere er så snille og svarer så fort. Nå klarte jeg bare 50 gr. laks, men skal ha middag om tre timer så da skulle det holde, ble sein lunsj idag.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.