Jeg har lagt merke til at enkelte her inne skriver på dialekt. Jeg har ingenting i mot dialektene deres, men minner om at det er god (n)etikette å skrive på bokmål eller nynorsk på forum som dette. Innlegg på dialekt kan være forstyrrende, og ikke like lette å forstå som innlegg på et av de to skriftspråkene våre.
Jeg har ikke noe imot dialekter, syns det er deilig å høre forskjellige dialekter når de snakkes. Men det er fryktelig slitsomt å lese. Og da blir det dessverre slik at jeg hopper over de innleggene. Det samme gjelder SMS språket. Jeg er vel for gammal for sånt kanskje ?
[color=purple][/color]
Det er litt dumt, for jeg går sikkert glipp av nyttige og morsomme ting..... Det er jo "my loss" for å si det sånn :o
[color=purple][/color]
Greit å si fra at men ikke leser det som er skrevet på dialekt, så kan de som gjør det velge om de vil nå flest mulig eller ikke. Noen REGEL ser jeg ikke behov for, men en oppmuntring til å la være å skrive på dialekt kan være en ide:)
:ja: Det er ikke det at jeg ikke VIL altså, men som sagt er det for slitsomt og selv om jeg prøver å lese så tar jeg meg selv i å hoppe over innlegg isteden. Vil understreke at jeg ikke mener å provosere eller mener noe vondt med det... :o
[color=#800080][/color]
Jeg har selv fått beskjed om (på et annt forum riktignok) at skrifttypen og fargen jeg bruker er vanskelig å lese. Ble litt lei meg jeg, for det er jo en del av "forumpersonligheten" min. Det ble faktisk til at jeg sluttet å poste noe i det forumet. Jeg vil ikke at slikt skal skje her.......
;) Jeg har det på akkurat samme måte, men syns REGEL virker litt strengt. Derfor kan jeg med dette si: Jeg oppfordrer alle som ønsker å nå flest mulig (inkludert Nille og Distrea) til å droppe å skrive på dialekt :p
Støtter deg fullt ut jeg, Zen. Tror at de som skriver på dialekt (utenfor journalene iallefall) vil få mindre respons enn om de hadde skrevet på bokmål/nynorsk.
Det er utrolig mye info her inne, og man har rett og slett ikke tid eller ork til å lese det som står på dialekt. Jeg for min del hopper som regel rett over slike innlegg, orker ikke å lese dem.
Jeg vil ikke ha noen regel jeg heller, jeg bare minner om at det (n)etikkete å ikke skrive dialekt. Og når de som skriver på dialekt forstår at vi ikke får med oss det de skriver, så kanskje det blir en vekker for dem også? De vil jo nå ut til flest mulig.
Jeg vil ikke kjefte på noen, eller eksludere noen. Men om vi alle kunne fungere sammen og gjøre oss forstått ville forumet være et ENDA herligere sted å være.
Så, det jeg vil ha er nødvendigivis ikke en regel (selv om finnes en uskreven en allerede), men bevisstgjøring.
Syns ikke det burde komme noen regel på det, men det er kanskje greit at de som skriver på dialekt blir klar over at deres innlegg faktisk blir hoppet over av ganske så mange. For det må jo være trist.
Jeg er gift med en nordlending og av en eller annen grunn skriver mange av hans bekjente fra nord på dialekt.
Det er sikkert greit så lenge alle faktisk snakker den samme dialekta, men her inne kommer vi fra et landstrakt land hvor dialektene er mange. Og for meg som snakker kav 'østlandsk' så blir det rett og slett for komplisert. Klart jeg forstår om jeg bruker litt tid, men den tiden er jeg ikke villig til å bruke. Jeg bruker nok tid på nett som det er. :o
Jeg skriver dialekt kun i sms til venner med samme dialekt (men aldri sms-språk, det takler jeg ikke), til andre skriver jeg bokmål. Jeg kunne godt skrevet innlegg her inne på nordlandsk, men jeg foretrekker å nå flest mulig.
Kanskje vi kunne fått laget en sticker ang. dialektbruk?
FY F..... jeg blir skikkelig lei meg når jeg leser dette......hva med å si ifra på en PM istedet for å legge det ut på en tråd???!!!!Hadde hørt at dette var plassen med trivelige folk, men er ganske skeptisk nå.BEKLAGER så mye til de som føler seg støtt av "dialekta" til andre og meg. Håper dere forstår og gidder å lese dette innlegget, siden det er på bokmål. Og at en 24åring snakker om etikette???halloo???
Tusen takk til alle som har svart meg iallefall. Dere er skikelig snille:) :) :) :)
og til dere andre som ikke forstår dialekter, dere har gjort iallefall 1person kjempe-lei seg idag!!!!
Dette er ikke kritikk av deg, men en generell tråd om å skrive på dialekt på forum og andre steder. Det har ingenting med å bli støtt av dialekter å gjøre.
Og hvor gammel trådstarter er, er vel totalt uvesentlig i denne sammenhengen.
synd at du føler det slikt Elle... Jeg har egentlig ikke algt merke til at det er mange som skriver på dialekt heller jeg da, så jeg har ikke opplevd det som noe problem egentlig... og jeg har i allefall ikke opplevd det som useriøst i de få tilfellene jeg har sett det...
tusen takk:)
jeg er sikkert en hissig nordlænning!!hehe!Tok sikkert litt på vei....meeeen:det er jo trasig at noen sier at de ikke tar ting seriøst av det som blir skrevet på dialekter....
Jeg er forresten kjempe-god veninne med Daizy, som du skrev mye med før:)
Ha en fin dag:klem:
Jeg har ikke noen oversikt over akkruat hvem det er som bruker dialekt her inne, så jeg sendte ingen pm. Og ville for den saks skyld finne ut om det var flere som var enige i meg. Denne tråden er ikke ment som et angrep, jeg går ut ifra at dere som skriver på dialekt heller vil at vi skal lese innleggene enn å overse dem p.g.a dialekt?
Og at en 24-åring snakker om etikette ser jeg ingenting galt meg. Jeg er et voksent menneske.
Og at vi som har problemet med å forstå enkelte dialekter- hvorfor blir forbannet på oss? Blir dere forbannet når dere i anre sammenhenger må skrive bokmål eller nyorsk?
Jeg forstår overhodet ikke at dette er noe å hisse seg opp over, vi forsøkert fortvilt å føre en seriøs debatt her inne. Elle.
:confused: Er det sårende at noen ikke liker å lese på dialekt? Det er i så fall noe av det merkeligste jeg har hørt. Ble du lei deg da du måtte skrive bokmål på skolen også?
DETTE klarer jeg ikke ta seriøst :D Huff... hvis en liten diskusjon om at folk velger å ikke lese tråder på dialekt gjør at man blir skeptisk... da skal det ikke mye til :confused:
Men,,,,, hvis jeg skal ta det seriøst. Jeg hadde hvertfall ikke til hensikt å gjøre noen sååååååå lei seg :)
Jeg er enig med hovedinnlegger, og synes det var et saklig greit opplysende innlegg. Om noen som skriver på dialekt og ønsker å bli lest, så må de jo ta konsekvensene av dette og endre skriftspråket sitt. Så enkelt er det vel.
(Dette minner meg forresten om sånne kjæresteforholdting også. Jeg synes det er så morsomt med den typen kjæresteforhold der man ikke kan si sannheten fordi den andre kan bli såret. Jeg synes det er mer fair ovenfor den andre å si; nei, jeg liker ikke den typen genser som jeg fikk til bursdagen, jeg bytter den i denne genseren i stedet, for det er mer min stil.
Så kan den andre lære mer om en, og finne gave som passer mer og gleder mer neste gang. Istedet for å bli "kjempeglad" for genseren en ikke liker, og få samme typen gave i 20 år fremover liksom. )
Sånn på tampen må jeg si at jeg virkelig ikke ser vitsen med å skrive på dialekt på forum som dette. Det er vel få av oss som har så store problememer med norskkunnskapene sine (jeg tar høyde for at noen har det), at vi ikke kan skrive på skriftstpråket vi alle har lært på skolen. '
Hvorfor lage problemer?
Hilsen Zen -som bruker dialekt som bare det, men ikke på forum.
hmmm...kom litt feil ut....men mener at det er veldi synd at noen sier at de ikke tar de som skriver dialekt seriøst....
og nå har jeg gitt meg...så nå skriver jeg bokmål:) :) :)
Ok??:)
no hard feelings?
hilsen kanskje "lit vel" overhissig norlands-jente tidligere idag:)
Jeg er veldig enig og som mange andre så hopper jeg over mange innlegg på dialekt.
Nynorsk som skriftspråk derimot synes jeg er vakkert å lese og jeg lærte nå i sin tid på skolen (for bortimot 100 år siden) av vi har to skriftspråk i Norge.
Hei, jeg slenger meg på her! Jeg jobber som korrekturleser og er kan hende litt miljøskada, men øynene mine hopper i kryss når noen skriver dialekt, annet enn som et fargerikt innslag i sin egen journal.
Det er bare snakk om å gjøre det enklere for alle! For deg som vil ha svar på ting som du lurer på, og for oss som gjerne vil hjelpe;)
Ja, det er godt vi har et offisielt skriftspråk. Jeg er veldig veldig takknemlig for at folk skriver skriftspråkene vi har, og bruker stor bokstav og punktum i setninger og sånn. :)
Vi kan jo forsåvidt starte en tråd om språk så kan dem som er interessert lese? Jeg vet fra tidligere slike tråder at det kommer frem mye interessant, og at mange har noe å lære. :)
Som nordlending så må jeg nå si at jeg synes det er enklere å lese enkelte dialekter enn det er å lese nynorsk.
Jeg for min del hopper heller over innlegg som er skrevet på nynorsk..
Jeg leser heller ikke innlegg som er skrevet på dialekt. Det er en uting å skrive på dialekt synes jeg. T.o.m trøndersk vil jeg ikke lese, selv om jeg snakker det selv! Før så sendte jeg sms på både trøndersk og bokmål men nå sender jeg bare sms på bokmål fordi jeg vil ha svar på bokmål fordi det er enklest å lese. Nynorsk er vel også en dialekt, så den hopper jeg også over. (men nynorsk er litt bedre enn å lese annen dialekt da skal jeg innrømme inkl. trøndersk). Så bokmål er tingen for meg når jeg leser noe ihvertfall. Men når det gjelder å snakke, er trøndersk best. :)
Jeg skjønner at mange har motvilje mot nynorsk. Vi ble jo påtvunget dette på skolen. Ennå blir vi tvunget til å besvare nynorske brev på nynorsk, og det er ikke alltid like lett. Det er en viss andel av offentlige dokumenter som visstnok skal produseres på nynorsk, selv om hele målgruppen bruker bokmål.
Jeg er for at nynorsk skal bli valgfritt på skolen. Sønnen min falt helt av lasset da han ble tvunget til å lære nynorsk, så da gikk det helt i ball med både norsk og engelsk.
Selv har jeg ingenting imot å lese verken nynorsk eller dialektinnlegg, det er bare koselig.
Jeg er helt enig med trådstarter, at innlegg på dialekt er slitsomt å lese, og at en bør skrive sine innlegg på et av våre to offisielle skriftspråk.
Men denne tråden handler om dialekter, og jeg synes det er en stor avsporing her å komme med språkpolitiske innlegg mot nynorsk, et skriftspråk som mange har som sitt førstespråk.
Nynorsk er ihvertfall langt fra bokmål og når alle som ikke snakker bokmål kaller det de snakker for dialekt så er vel å snakke nynorsk også dialekt. Mange snakker nynorsk så det er ikke bare ett skriftspråk. Jeg holder meg uansett til trøndersk, men bokmål som skrivemåte :) Ok hvis man skal snakke om skriftspråk så er det ihvertfall helt tullete å bli påtvunget å lære seg 2 språk på skolen. Det er jo som å lære seg bokmål + å lære seg en xtra dialekt i tillegg. Ingen vits i det. Ikke rart mange misliker nynorsk-faget på skolen. Nynorsk er og blir "grautmål" som vi kaller det her oppe. :)
Trøndersk e bæst! hehe Trøndersk skulle vært påtvunget i skolen heller enn nynorsk. Da hadde flere blitt mere glad i norsk faget.
Dette blir bare for dumt, det er ingen som snakker nynorsk, like lite som det er noen som snakker bokmål. Vi har dialekter som ligner, men nynorsk er en symbiose av veldig mange dialekter. Riksmål er den nærmeste "dialekten" du kommer bokmål.
Jeg er veldig enig i det både Dilly og Manina skriver. Mange har nynorsk som hovedmål, og jeg synes selv det er et skriftmål det er viktig å bevare, selv om undervisningen legger for stor vekt på at vi skal lære de alternative skriftspråkene. I mange land har de opptil flere ofisielle språk, vi har ett, men forskjellige dialekter og da to skriftmål.
Det var uansett ikke det tråden skulle handle om. Og særlig ikke hvilken dialekt som er best. Jeg setter ikke dialekten først, men hvem som snakker den. Utenom det så er det meg revnende likegyldig hvilken måte folk snakker på.
Hmm kan ikke noe for det men dette iriterer meg at andre skal komentere hvordan man skriver..Har aldri hatt problemer med og skjønne hva de som skriver på dialekt mener jeg..
Er dette forumet så fordømt høgtidlig?
Man tar vel alle seriøs her inne?
Om noen hadde skrevet på nynorsk hadde det for min del vært mye vanskeligere og forstå .
Mener dere at dere hadde forstått det bedre??
Snart får jeg vel innleggene mine rettet tilbake med rødt under hvært ord jeg har skrevet feil.. off dette syns jeg er himmla provoserende.
Syns det er søtt jeg for da ser man hvor folk kommer fra:D
Nå er det en gang sånn at noen synes det er slitsomt å lese når folk skriver på dialelt. Jeg er en av dem. Det er en grunn til at vi har skriftspråk.
Det er ikke det at vi skal være så himla høytidelige, men det er snakk om at dersom noen ønske å få svar på spørsmålene sine, så vil det for mange være slitsomt å lese et innlegg på dialekt. Jeg synes det, og har en tendens til å dermed ikke orke å svare. Sorry, det er bare sånn det er.
Det er ikke ment som noen provokasjon, skriv gjerne på dialkt om du vil, men dersom du får færre svar på det du lurer på enn forventet, så vet du hvorfor.
Det er bare ment som en velmenende oppfordring.
Nynorsk er et skriftspråk som mange i Norge bruker, jeg synes det er litt provoserende overfor dem å disse måten de har lært seg å skrive på siden de begynte på skolen.
og si at nynorsk er en dialekt er no og spore helt av her...
Selv slapp jeg unna nynorsk på skolen siden jeg hadde nok med et skrifftspråk..(dyslektiker).
Jeg synes det er vanskelig og lese nynorsk og jeg er ikke no fan av nynorsk i det hele tatt..Men Det er ingen dialekt..
ja men da er det bare for dere og la være og lese da...
Selv skriver jeg på bokmål (kan vel av og til glemme meg:p )
Dere får no bare mene hva dere mener men jeg får vertfall litt "krupp"
Når enkelte komentere hvordan andre skriver..
Hvor skal egentlig grensen gå da:confused:
De som har problemer med dalekter får bare la være og lese de innleggene da..Og at dere liker andres dialekter har jeg veldig vanskelig og tro:p
Jeg hadde jo trodd at en dyslektiker ville synes det var veldig greit om man holdt seg til de skriftmålene vi faktisk har. :confused:
Det er ingen som har sagt at det ikke er lov å skrive på dialekt, alle må få gjøre som de vil.
Men som nevnt kan konsekvensen være at mange hopper over innlegget, og det er jo kjedelig for den som skriver.
At denne tråden skal være provoserende kan jeg overhode ikke forstå. Det er nevnt gang på gang at dette er en oppfordring, ingen kommer for å bestemme.
Jeg vil tippe at mange som skriver på dialekt faktisk ikke har tenkt over at mange faller litt av lasset når de skriver.
Personlig ville jeg satt pris på å få vite grunnen til at jeg da fikk litt dårlig respons, at det gikk på språket og ikke meg personlig.
Kommer no ann på hvor hardt man er rammet av dysleksi, er jo en skala fra 1 til 10 der 10 er høgst rammet, jeg er da 3 på denne skalaen. Har apsolutt ingen problemer med og lese men skrivefeil har jeg da masse av...
Det jeg tenker på angående denne debatten, hvor skal grensen gå???
Hva er da neste steg på veien? det er det jeg mener.
Så det var noen som skrev no om stor bokstav punktum hva blir det neste? det er det jeg mener.
Da blir forumet ikke for alle ?
Det er stor forskjell på å ha lese- og skrivevansker, og å være litt språklig lat. Det er mange som ikke har noen sånne problemer, men likevel slurver på det. Det er ofte lett å se forskjellen.
Men jeg tror de fleste skiller litt på hvor man skriver hvordan. Det er vel i første hand snakk om de forumene hvor folk spør om ting, eller hvor man legger ut fakta/oppskrifter o.l.
Hvordan du skriver i din og andres journal er din sak:)
Det med tegnsetting gjør jo selvfølgelig ting litt mer lettlest, stor bokstav bryr ikke jeg meg overvettes med.
Du skal ikke behøve å føle at det skal være noen selektivitet og diskriminering. Og med tanke på denne tråden tror jeg ikke vi snakker om noen steg, men vil bare oppfordre folk til å skrive på sitt skriftspråk for å gjøre det lettere for andre!
Selv om nynorsk er et av våre to skriftspråk så vil jo ikke det si at det gjør det noe lettere å lese. Å påstå det er etter min mening helt feil.
Jeg, og sikkert mange andre med meg leser og forstår mange dialekter mye bedre enn nynorsk
Jeg er nordlending men skriver bokmål her inne, selv om det kanskje kan snike seg inn et og annet dialekt ord.
Når jeg skriver sms med mine venner så går det mest på dialekt.
Jeg synes folk skal skrive slik de vil, så får folk heller lese det de vil...
Dette med dialekter, språk og kommunikasjon er interresant. Jeg er trønder. Og Trøndersk eller trøndsk som det også heter, ligger veldig nært nynorsk. I et land som Norge der dialekter er en naturlig del av kommunikasjonsgrunnlaget finner jeg det det merkelig å påstå at f.eks nynorsk skulle bli tatt ut av undervisningen. Det er ikke uten grunn at poeter bruker nynorsk, fordi det ligger ei kraft i det. Uttrykksmåter som "dansken" ikke har. Og dialekter er norske, det er ikke bokmål. Bokmål er en folkeliggjøring av riksmål, som igjen er en avledning av dansk.
Det å kommunisere handler ikke om senderens bruk av ord, mn om mottakerens oppfattelse av ordene. Vi er opplært til å lese, skrive, forstå bokmål, ikke minst gjennom NRK og mer eller mindre alt av undervisningsmateriell. Vi er ensrettet i språkuniverset, og har lært at det finnes fint og dårlig språk.
Det å skrive til mennesker med samme status, bakgrunn etc. fungerer godt. Man kan og forstår kodene. Man oppfatter budskapet, og kan respondere riktig.
Skulle jeg skrevet på trøndersk ville mye av informasjonen komme bort på veien fordi mottakeren ikke nødvendigvis har samme forståelsesgrunnlag, og faren for misforståelser opsstår.
Man kan jo selvsagt si at man skriver som man vil, og hvis mottakeren ikke leser eller forstår, er den han/hun sitt problem. Det mener jeg er en dårlig variant. Hele poenget med språk er å bli forstått.
Og vi kan si at det blir et snevrere språk gjennom å skulle modifisere tanker og meninger til en fornorsket utgave av Dansk, men tross alt er bokmål språkets felles plattform. Eller nynorsk for den del. De som sier at de ikke kan lese eller forstå nynorsk må ha svært minimale språklige evner etter min mening. I dag er nynorsk så modifisert at det ikke skulle være til hinder.
Og så er det da. At mange studier viser at jo mer språk man behersker, jo bedre bruker man sitt nærmeste språk eller mål. Det å ta ut nynorsk fra skolen, er etter min menig å gjøre folk en enorm bjørnetjeneste. Dialekter er opphavet vårt, og fordanskingen av språket skjedde etter at Norge var en utpost som Danmark utarmet i mange, mange år. Norges rikdom ble skipet til København, og språket ble påtvunget oss som var lakeier under danskens (van)styre.
Identiteten ligger i språket. Vi kan velge å bruke dialekt eller bokmål/nynorsk. Men for de fleste er det lettest å oppfatte et budskap på det språket vi er tillært. Dessverre er det bokmål. Og mange fler skulle kanskje brukt nynorsk som minste felles multiplum for språk.
Det som imidlertid er viktig å huske er vårt store spenn i språk, uttale, form og historikk når det gjelder språk. Språk er en rikdom. Et fundament å bygge forståelse på.
Konklusjonen min blir vel noe slikt som at språk i enhver form er gangbart, men at man må forstå noens manglende forståelse/oppfatning av språk.
Og skal man formidle noe er det ofte lurt å bruke "minste felles multiplum" som (dessverre) er bokmål.
Og etterkvart kan ein kanskje gå over til noko ala nynorsk?
Ja! Jeg føler nesten det er gått litt inflasjon i diagnosen dysleksi. Mange sliter desverre med det, men det blir litt for lett å trekke det frem i alle diskusjoner om grammatikk og dialekt-skriving. Jeg tror nok det finnes mange flere "språk-late" personer enn dyskektikere. Dessuten tror jeg dyslektikere gjør seg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å bare skrive på dialekt og ikke lære seg skikkelig grammatikk. Jeg kjenner flere med EKSTREMT store lese- og skrivevansker som faktisk har trent seg opp til å skrive tilnærmet perfekt! Alt har med vilje og innsats og gjøre.
SMS-språk skal jeg nesten ikke uttale meg om engang, jeg får frysninger over hele meg bare jeg tenker på det. Jeg klarer ikke engang å skrive det på mobilen. Jeg skjønner jo at folk vil spare penger, men hva er egentlig vitsen med å skrive sms-språk på forum, i mailer og lignende? Jeg får flass av å se "d", "oxo" osv.
Jeg skriver på dialekt på sms, litt på Facebook, på msn og i mailer, men da KUN til de som snakker og samme dialekt som meg og som skriver på dialekt tilbake.
Jeg er nok litt grammatikk-nazi, selv om jeg kan blingse litt av og til selv. Men som sagt så er det forskjell på slurv og lathet. Mange spør om hvorfor vi skal ta det så høytidelig, det er jo bare et forum? Men det synes jeg blir helt feil, for hva er vitsen med å skrive korrekt ETT sted og samtidig gi faen andre steder? Er det ikke bedre å faktisk venne seg til et godt skriftsspråk hele tiden slik at det til slutt blir en vane? Man fremstår faktisk som mer seriøs når man viser at man kan litt grammatikk.
Iset: Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.
Jeg har dyskalkuli (tallblind), men jobbet som en hest for å få en ok karakter på skolen. Det var ikke mange fomildende omstendigheter bortsett fra litt ekstraundervisning, men jeg lot det ikke hindre meg, og klarte meg ganske greit.
Samme med flere jeg kjenner som har dysleksi. Man behøver ikke å gi seg over med en diagnose som sovepute.
Men det er ikke dermed sagt at jeg diskriminerer innlegg med skrivefeil, jeg slurver jo i blant selv!
Dette er ikke ment som mobbing av de mindre språksterke, det er jo ikke nødvendigvis noe lettere å skrive på dialekt enn på bokmål/nynorsk om man har dysleksi.
Min dialekt har også en del likheter med nynorsk, og det ville faktisk vært mer naturlig om det var det skriftspråket jeg skulle ha brukt. Potensialet for nynorsk er større enn sånn det blir brukt nå.
Der sier Goggen det på en absolutt fantastisk måte!
Jeg vet ikke hva mer jeg skal si for at folk ikke skal føle at de er mobbet eller satt utenfor, for det er jammen meg ikke lett å komme med vennlige oppfordringer, selv med de godeste intensjoner...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.