< Tilbake til oversikten

Proteiner og svangerskap

#1

Maz sa for siden:

I VG i dag er det en artikkel om hvor farlig det er å slanke seg i svangerskapet. Men leser du artikkelen så oppfatter du fort at det er ikke det som er det egentlige budskapet.

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=212269
Musefoster som fikk for lite protein fikk livet sitt forkortet med 30%. For et menneske så tilsvarte det å dø ved 50 og ikke 75. Henger jo godt på greip med norsk forskning om faren av sukker i et svangerskap.

En amerikansk lege ved navn Brewer har lenge argumentert at å spise etter hans diett (rik i protein fattig i raske karbohydrater) garanterer et svangerskap uten preeklampsi. Dette er kanskje litt drøyt men jeg tror det har noe for seg. Jeg hadde selv massiv risk for preeklampsi og HELLP (alvorlig type svangerskapsforgiftning) og med Fedons hjelp holdt jeg meg frisk.


#2

Iset sa for siden:

ja det er skremmende. jeg fikk svangerskapsforgiftning og måtte settes i gang da jeg var 7 1/2 mnd på vei. hadde da levd på karbo i hele svangerskapet. jeg spurte legene om det kunne ha noe med kosten å gjøre, men da sa de tvert nei! det er skremmende hvor lite de vet....
neste svangerskap er det fedon på meg!


#3

Maz sa for siden:

Legene er klar over dette, mer så i Norge enn i andre land. For et års tid siden stod det en artikkel i Gravid om faren ved sukker og svangerskapsforgiftning.

Her er en link til en norsk avhandling om emnet. www.adm.uit.no/doktorgrad/1999/DrMed/Folgeroe.html

Men når det er sagt Iset, så vil det ikke bety at du ikke ville ha fått det om du spiste anderledes. Legene vet så lite om disse sykdommene og årsaker. De vil aldri si til noen at det skyldes kostholdet de har ikke belegg for å si det, det de kan si er at mye sukker (på legespråk er det alle raske karbohydrater) øker sjansene for preeklampsi). Nå er ikke gjentagelsesrisikoen din så veldig høy i og med at du ble syk såpass sent men det gjør iallefall ingen skade å være forsiktig.

I følge rådene jeg fikk fra Fedon når Mazungen var i magen så skulle jeg spise vesentlig mer proteiner enn hans normale opplegg. Mitt behov ligger på rundt 100 gram når jeg ikke er gravid og som gravid bør jeg spise mere enn det også. Mitt lille mysterium er om det er årsaken til at hun var mye tyngere enn hun så ut og var mye sterkere enn babyer flest. Vekstmålingene var også feil. Jeg tror mitt proteininntak ga henne høyere muskelmasse og jeg er overbevist om at dette er årsak til at hun var tidlig ute motorisk.


#4

Summer sa for siden:

Jeg lå på sykehuset to ganger,(stoppe fødsel) og samtlige jeg lå på rom med hadde preeklampsi. -og alle var hektet på cola og sjokolade... -big time, fulle nattbordskuffer.
Jeg hadde minegen teori om at dette kunne være årsaken, noe senere kunskap har bekreftet..

Enig med Maz sin teori om muskelmasse hos barnet. :)

Det den første artikkelen handlet om var jo kvinner som sulteforet seg ... Så jeg skjønner ikke helt at forfatteren av artikkelen trekker inn forsøket med mus i forhold til den artikkelen og overskriften... Koblingen mellom museforsøket og faren ved sukker i svangerskap... Var det en antagelse om at siden en spiser mindre protein, så øker karbointaket forholdsmessig eller? (bare lurer litt siden artikkelen var om sulteforing.. )


#5

Maz sa for siden:

Min kobling det det med sukke her. Når jeg la inn den første artikkelen så tenkte jeg på tradisjonell slanking og proteinfattig kost. Og hvordan det skader barnet. Men sikkert fordi det relaterte seg til meg koblet jeg litt og Iset litt og så tok jeg helt av med den sukkerartiklen. Ikke alltid like logisk
Sulteforing er beviselig farlig, hva med feilernæring og karbohydrater som hovedernæringskilde. I Norge sier man lite om at gravide har øket proteinbehov. Det er jo helt logisk at vi trenger mere byggesteiner når et helt liv skal bygges.

Det er jo fremdeles leger som advarer preeklamptiske kvinner mot proteiner. Fordi de tror det gjør kvinnen sykere (ett av symptomene er protein i utinen) litt manglende kunnskap om sykdommen her.


#6

Mocca sa for siden:

Kanskje litt sent med respons nå, men bedre sent enn aldri!

Venninna mi fulgte faktisk Fedon's anbefalinger men fikk beskjed av legen hun gikk til svangerskapskontroller om å slutte med det "tullet" der med en gang. Da ble hun såklart redd og gjorde som legen sa og gikk over på karbohydrater. Jenta gikk opp 35 kg og måtte gjennom keisersnitt fordi barnet var estimert til over 5 kg allerede 3 uker før fødselen. Barnets vekt var 4600....
HUn er fast bestemt på at neste svangerskap skal Fedon følges uansett hva legene sier, hun var også helst på grensen til diabetes 2....


#7

MHM sa for siden:

Jeg kjenner MAAAANGE gravide som følger og har fulgt Fedons kostråd, og som opplever meget god helse både hos seg selv og babyen. Hva man har forebygget er ikke så godt å vite (man får liksom aldri undersøkt to ting på en gang ;) ). Men dersom man er overvektig og gravid, er man i risikosonen. Det er også en sterk link mellom sukker/høy-GI og svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og for store barn som gir komplikasjoner ved fødsel. Dette gjelder uansett vekt hos den gravide kvinnen! For ikke å snakke om at lav-GI kost med grønnsaker, frukt, bær, belgfrukter, nøtter, kjøtt, fisk, egg, skalldyr, oljer m.m. er mye mer næringsrik, og når man er gravid har man jo økte behov for alt.


#8

Summer sa for siden:

Mocca: Så utrolig frustrerende når leger som sitter med en så stor autoritet, ikke tar seg tid til å sette seg inn i nyere forskning....
Eller er mer ydmyke for at det ikke bare er en måte å tenke og handle på som er riktig, eller tenker litt over at gamle "fakta" blir utdaterte,- at verden går fremover...
Hvis det hadde vært så farlig som de vil ha det til; Hvorfor får Fedon da lov til å praktisere og åpne og drive klinikker?? Virkelig noe å tenke på.....


#9

Maz sa for siden:

Jeg er bare takknemlig for at jeg hadde så flott oppfølging på SOHO og ble oppmuntret av min lege på kk der. Når jeg beskrev mitt kosthold fikk jeg vite at dette lignet det de satte de med svangerskapdiabetes på. Menge blir for enkelhets skyld anbefalt å lese kost i balanse. (de rekker ikke kostholdskurs mm).

Mazungen ville ikke ha vært her uten Fedon, det er jeg sikker på. Mine odds var serdeles dårlige og selv om det var andre tiltak denne gangen så er jeg sikker på at kosten var det viktigste.


#10

Skorpia sa for siden:

Jeg forstår faktisk ikke helt dette her,for 12 år siden lå jeg på sykehus,med ei med svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning,hun ble fora med en haug med egg kjøttpålegg,kylling osv.Dette var andre svangerskap ,med samme resultat.De gikk galt denne gangen også,så det ble keisersnitt.

Det jeg ikke forstår er at de ikke allerede tidligere burde anbefale gravide å spise mer proteiner for å unngå nettopp dette. Det eneste jeg har hørt i media er at de anbefales å spise mer omega 3?????
Ikke mye proteiner i det da.


#11

Mocca sa for siden:

JEg vet hvertfall helt klart hva mitt valg vil være i neste svangerskap, fortsette med karbohydratredusert kosthold


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.