< Tilbake til oversikten

Net carb?

Sniff sa for siden:

Kan noen forklare meg forskjellen på net carb og karbohydrater. På de super gode atkinsbarene som jeg har så lyst på så står det fremsiden 2 net carbs, men i innholdsfortegnelsen bak står det 18 g karb pr bar. Hva gjelder?

Bee sa for siden:

Net carbs er karbomengden etter at sukkeralkoholene er trukket fra. Altså det du skal regne som karbohydrater om du teller.

Sniff sa for siden:

Å så bra, da er det bare til å kose seg altså! En av og til må vel gå bra, så lenge det ikke ertatter et måltid!?

Lollypop! sa for siden:

Hvordan vet dere hvor mye net-carbs det er i de da?
På min Fedon-bar (sjokoladesmak) står det 21,4 g karbo, hvorav sukkerarter 10,3.
Det står ikke noe om hverken net-carbs eller sukkeralkoholer.
Hvor mye er tellende i den da?

Dadda sa for siden:

Jeg fikk dette fra Nille en gang - kanskje det kan hjelpe deg også.
[font=Comic Sans MS][/font]
"Alle matvarer produsert innen EU skal følge EU standard, og det er med netto karbohydrater, dvs. fiber er allerede trukket fra. Slik er også matvaretabellen bygget opp. Karbohydrattallene er eks. fiber.

MEN

Kjøper du varer som er produsert andre steder hvor de ikke følger EU - standard, f.eks. USA, vil IKKE fiberet være trukket fra. Det gjelder å lese næringsinnholdet nøye og lære seg å tolke !"
[color=#800080][/color]
sukker alkoholer tror jeg alltid skal trekkes ifra uansett opphavsland...
[font=Comic Sans MS][/font]
Fedon-bar ville jeg tro inneholder 21,4 slik det står på.

Lollypop! sa for siden:

OI! Shit, da kan jeg ikke spise den da. :-(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.