< Tilbake til oversikten

Hvorfor er Splenda bedre enn Natreen?

Sugarpill sa for siden:

Mener å ha lest det et sted, men hvorfor?

themonk sa for siden:

Ja, det skulle jeg også likt å få et godt svar på. :p

Valeriana sa for siden:

Den eneste grunnen til at jeg vil foretrekke Splenda framfor Natreen er smaken. Jeg liker ikke Natreen for jeg synes den smaker kunstig og litt bittert, mens Splenda har en mer ren søtsmak.

Når det gjelder hva som er sunnest er det vel liten forskjell, begge deler er kunstig søtstoff. Men forskjellen ligger muligens i at sukralose, som er søtstoffet i Splenda, er ekstremt mange ganger søtere enn sukker så kroppen får i seg små mengder av stoffet.

Nille sa for siden:

Det er vel egentlig smak og behag det. Eller velge det minste av to onder.
De inneholder forskjellige stoff som folk reagerer forskjellig på. Noen mener Splenda er sunnere fordi det er utvunnet av sukker. Som nevnt er smaken forksjellig, - så noen liker Splenda best, andre Natreen.

Jeg kan kun uttale meg om strø-versjonene.

Personlig liker jeg bedre smaken på Splenda, som er sukralose. Sukker som er behandlet gjennom en kloringsprosess som gjør at en sitter igjen med søtstoffet.

Natreen syns jeg gir en emmen bismak. Det er laget av sakkarin og cyclamat (som gir søtsmaken) og Maltodextrin som er "fyllstoff"/pulver for at det skal bli "strø". Det er fyllstoffet som gir de meste av karbene.

Natreen flytende er uten fyllstoff og lavere i karber, men det syns jeg er enda verre på smak.

Du må nesten prøve deg frem hva du liker best. Det beste er uansett å klare seg uten.

Får du tak i Stevia ville jeg heller ha brukt det.....

auroraborealis sa for siden:

Stevia kan skaffes her: dwp.bigplanet.com/ynnor
Tok en uke fra jeg bestillte til den lå i postkassen..

wander sa for siden:

Jeg kjøpte akkurat en pakke der nå, og valgte å betale med VISA. Gjorde du det auroraborealis? Jeg ble litt usikker ettersom det ikke var en sikker side (https i adressefeltet)... er det likevel trygt?

wander sa for siden:

Det ender opp i samme nettbutikk som linken fra auroraborealis ser jeg... hvis du skal ha selve produktet og ikke frøene, i hvert fall...

Jeg brukte visa, tenkte forsåvidt ikke over at det ikke var https, men mamut som har nettbutikken deres er jo kjent og brukes av mange norske nettbutikker...

Veggpryd sa for siden:

Huff, Stevia ble kjempedyrt. Kr. 354,- med porto og frakt for en 20 grams krydderdåse. Bestilte likevel.

Helse er dyrt. :(

wander sa for siden:

Betalte 295, jeg... Hvorfor betalte du så mye? Valgte du postoppkrav?

Stevia er jo 2-300 ganger søtere enn sukker, så de 20 grammene holder sikkert en stund

Trolljenta sa for siden:

Bestillingsskjemaet er https, men de har en usynlig frame rundt.
Det er egentlig denne siden du bestiller fra:
www.mamut.com/controls/shop/shared/checkout/order1.asp

Veggpryd sa for siden:

Ja, det var litt dumt... :o

wander sa for siden:

Takk for svar Trolljenta :)

Gjort er gjort, Rubens... det er sikkert verdt penga uansett... Nå gleder jeg meg til jeg skal prøve det...

Har fått sukrin tilsendt i dag, det skal jeg prøve ut i kaker til bursdag i helgen... Det var ikke så godt med kokosboller med Druesukker i dag...

Sugarpill sa for siden:

Hvordan er Sukrin i forhold til Splenda og Stevia?

wander sa for siden:

I følge sukrin.no er sukrin karbohydrater, men oppfører seg ikke som det, så det er netto 0 karber i sukrin.

Sukrin har samme konsistens som vanlig sukker.

Jeg har brukt litt mindre sukrin enn sukker i oppskrifter. Det smaker ikke like søtt som sukker, men søtt nok.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.