SusieBlues sa for siden:
Jeg har en utfordring hjemme. Jeg er stemor til 3 barn (6,13,17) som er hos oss halvparten av tiden. De er slanke nå, men har mye overvekt på begge sider av familien, så jeg tror at ved feil kosthold kan det litt bli for mange kilo. Problemet mitt er at moren deres har veldig tro på lavfett-kosthold. Hun er på grensen til undervektig og røyker mye og mener at det at hun ikke er overvektig er et slags bevis på at lavfett virker..
De får alle tre tran (jenta får omega3 kapsler) hver dag hos oss.
De to yngste (gutter) spiser det de får beskjed om stort sett. Det er heller ikke noe problem å servere hamburger (uten brød), bacon og egg til frokost i helgene. Men jenta som er 17, er veldig i tvil om hun skal legge seg på vår linje eller morens linje. Og det blir jo vanskelig for henne å legge seg på lavkarbo når det ikke blir kjøpt inn mat som passer inn i dette. Hun tviler sterkt på våre argumenter om at mye fett er bra, og hun er ikke interessert i å lese bøker/artikler om det (typisk tenåring?!). Så det blir til at hun tviholder på "fett gjør deg feit"-tanken.. Ikke så rart, slik tenkte jeg frem til i mai i fjor også..
Min løsning er foreløpig følgende:
*fortelle barna at sukker er USUNT! Alle er enige om dette, moren deres også! Dette aksepterer de greit.
*når vi setter oss ned for å spise, forteller jeg hva de MÅ spise, hva de kan spise, og hva de bør begrense.
*godteri kun på lørdag ettermiddag/kveld. Her er det begrenset hvor mye de får, men de kan spise absolutt hva de vil.
Til og med han på snart 6 år begynner å plukke opp hovedtrekkene av hva vi mener. Hvis han ikke orker all maten sin, spør han hva han er nødt til å spise opp. Jeg har konsekvent sagt at ris/pommes frittes/poteter trenger han ikke spise opp. (I tillegg har jeg sagt klart i fra til spesielt han minste at når vi er i bursdager og slikt, så trenger han IKKE å spise opp kaken han har fått!)
Jeg synes det er viktig å ikke gi barna inntrykk av at det er en slankekur, for de trenger ikke å slankes. Problemet her er at tiden/maten deles opp i to leirer. Jeg kan jo ikke la de leve halvparten på lavfett og halvparten på høyfett.. Så da blir det til at jeg reduserer karbo noe når de er hos oss..
Noen som har noen tanker rundt dette?