5 egg
20 ml flytende Natren
150 g smeltet smør
50g kokosmel
1 ts fiberhusk
1 toppet ts bakepulver
30 g kakaopulver
vaniljedråper etter smak
1 boks valnøttkjerner
3 dl kremfløte
......................................................
Sett oven på 180*
Smelt smøret.
Pisk eggedosis av egg og natren...
Bland fløte og smeltet smør
Grovhakk valnøttene...bland alt det tørre
Tøm det i eggedosien sammen med smør/fløte
Bland godt sammen...skal bli en kremaktig deig..
Ha i en bakepapir kledt liten langpanne
Stek midt i ovenen ca 20-30 min...skal ikke bli for tørr
Del i firkanter og sever m splendadryss og evnt. kremklatt
Nyyyyyyt :P
Oj, denne må jeg bare prøve til helgen! Hørtes seig og god ut! Slurrrrppppp ...:sikle: Brukte du nøytral soyaprotein eller m smak? siden det bare står soyaprotein, regner jeg m at det er uten smak.... Takk for at du delte denne :snill: [color=#8b0000][/color]
Takk Nannah:)
Denne fikk jeg virkelig lyst til å prøve på den sjokoladekake-elskende kjæresten min:D
Han er ikke lavkarbo, men denne kan vi faktisk spise sammen.
Jeg bruker Multipower formel 80+10 ...det er nøytralt og smaker ingen ting...det er litt dyrere men verdt pengene syns jeg.
Glutenmel fåes i helsekost og er den delen av melet som får deigen til å bli seig i bakverk...jeg vet ikke om det kan erstattes med Johanes,men prøv! Men bruk mye mindre!
Jeg synes kaka ble inmari god! Tror ikke kjæresten din vill merke at den er lavkarbo,Sirimor:D
Oppbevar den i kjøleskapet..den smaker best da og blir lettest og skjære i pene biter:)
Ja, du kan bruke strønatren men det har mere karber og du må ha 3dl minst da. Tror ikke JBK har noe og si fra lr til..men du kan jo bytte glutenmelet m det om du vill...ta 1,5 ts iså fall:)
Nå har jeg laget denne. Brukte flytende natreen som angitt i oppskriften, og det ga en skikkelig bismak. Aner ikke hvor mye sukrin jeg skal bruke, hvis jeg skal bytte ut natreen. Noen som vet?
Nam. Så utrolig godt.
Jeg har regna litt på karber, men har brukt 3dl natreenpulver i stedet for flytende så det blir en del karber der. Og så har jeg brukt ketolyse baksemiks i stedet for kokosmel. I tillegg har jeg ikke brukt valnøtter. Så mine brownies kommer på 47karbohydrater. Får 12 stykker. Så det blir nesten 4 karbohydrater pr stykke. (Denne gangen delte jeg faktisk brownies i 22 små stykker. Da blir det litt over 2kh pr stykke)
Blir jo mer om du bruker valnøtter i tillegg.
Vet ikke hvor mye karbohydrater man sparer på å bruke flytende natreen i stedet. 3dl natreenpulver = 27 karbohydrater.
Kjenner jeg blir forvirret med dette ang soyaprotein, glutenmel og jb, er jo ikke noe av det i oppskriften :) men kan man bruke sukrin istede for natreen??
Ja nå har jeg lest oppskriften flere ganger og skjønner heller ikke hvorfor det blir spurt om soyaprotein og diverse som jeg ikke kan se står i oppskriften :confused:
Hei!:)
Fin oppskrift du har laget!!:) Gleder meg til å prøve!
Jeg ser at det er en annen som også har spurt om det, det står i oppskriften 1 boks valnøtter, og det var en som var usikker på om du mente en boks på 200g, eller om du snakker om en mindre boks? 100g? 150g? 125g?
Hadde vært utrolig kjekt med svar så snart som mulig, for jeg hadde vell egentlig tenkt å bake den nå... skal være til i morgen, skal i besøk og da hadde det vært godt med et kake alternativ for meg og mamma, som går på lchf/skaldeman:)
Sårart at det bare skulle bære 100gr. da ble det så slushete at jeg tok resten i, ble fin-fin syntes jeg?
For meg ble den litt for våt ut av ovnen, stekte den i 35-40 minutter og selv da var den veldig fuktig inni, men kanskje jeg tenker på vanlig sjokoladekake-konsistens og at kaken skal være enda våtere enn jeg tror?
Røren er forresten GOD, så alle ville ha slikkepotten etter miksing :D
Det er jo smak og behag da...bare å eksprimentere til en finner en konsistens som en sjøl liker.:)
Godt er det også med litt hakka sjokolade i...du kan og bytte ut fløten med creme fraishe...og halvparten av kokosmelet med mandelmel:)
Kan jeg bruke Splenda eller Sukrin i stede for flytene natren? Hvor mange dl. eller gram i så fall. Setter pris på raskt svar, da jeg tenker å bake denne i morgen.
Noen som vet om det går an å erstatte kokosmel med mandelmel? Eller blir det bismak? Skal nemlig bake denne enten i morgen eller på lørdag formiddag - skal ha den med i selskap på lørdag kveld - men jeg vil helst ikke satse på at de har kokosmel på Life-butikken når de ikke hadde det sist gang. :p
Og forresten, noen som vet om de pleier å ha kokosmel på Meny? :)
Har aldri prøvd med mandelmel, aldri prøvd mandelmel i det hele tatt faktisk. Helsekosten her i gården hadde visst nettopp fått inn kokosmel, kan hende det er noe som sprer seg rundt om i landet =) Du får evt. bare prøve med mandelmel, si i fra hvordan det går...
Tror at det skulle gå helt fint å erstatte kokosmel med mandelmel. Har gjort det uten problemer i en del oppskrifter. Har ikke prøvd denne enda da :rolleyes:
Orginaloppskriften har blitt forbedret..jeg har byttet ut soya og gluten med kokosmel. Bruker ikke lenger soya og gluten i mitt kosthold da jeg synes dette er unødvendig å tilføre kroppen:)
Helt enig. Eg tåler ikkje gluten, så dette passer perfekt for meg. Men skulle gjerne brukt sukrin melis og steviadråper istedet for natren. Hvis eg bruker dette, så antar eg at oppskrifta blir noe for tørr? Littegrann ekstra smør, kanskje?
Jeg hadde ikke kokosmel, og tåler mandler dårlig, så jeg lagde en med soyamel og et par ss kokosmasse. Eier ikke sånne fancy vaniljedråper, så hadde i litt ekstra kakao, litt sukrin i tillegg til natreenen, og moste pittelitt vaniljestangfrø. Etter en times tid i kjøleskapet, ble denne helt fantastisk god! Velig nær enkelte typer brownies jeg har smakt tidligere. :D Nå vet jeg jaggu hva jeg kommer til å ha med meg i bursdager og denslags fremover!
Du skuffer aldri, Nannah! :D:klem:
Så flott. Da vet vi at fiberhusk ikke alltid er nødvendig :D
Ble litt misunnelig på den kakespisingen nå jeg...... godt at vi får langweekendbesøk på torsdag. Skal bake noe høykarbo, og nå blir det nok en liten lavkarbokake også ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.