Om det meste kommer fra grønnsaker er det sikkert greitt, men det er ikke det samme hvor karbene kommer fra. Kommer det karber fra sukker, stivelse (ris, poteter og mel/pasta) etc. skaper det ubalanse blodsukkeret og det er IKKE bra. Av grønnsaker er det også flere som ligger høyere både i karber og GI (glykemisk belastning) som bl.a. gulrot og kålrot. I det hele tatt er rotgrønnsaker noe en bør unngå på lavkarbo i slankeperioden. Derfor bør karbene komme fra grønnsaker som vokser over bakken.
Men om du fremdeles går ned om du drikker fløte og mumser ost så er det bare å gjøre det. Det er i de tilfellene hvor vekttapet stopper man må se på hva som kan hindre nedgang.
Fordi noen rett og slett ikke tåler slikt like bra som andre. Nille kan sikkert si mer detaljert hvorfor, men jeg kan for eksempel ikke bruke noe særlig fløte.. Vekta står bom stille og kan til og med finne på å gå feil vei. Har forsøkt mange ganger og det samme skjer hver gang.
Jeg har holdt på i fire uker nå, og har stått stille de to siste etter å ha gått ned 5 de to første. Jeg har holdt meg på tillatte antall karber, men har brukt fløte og rømme. Det er jo ikke sikkert at det er derfor platået kom nå, men jeg må vel prøve meg uten. :sukk:
Det er helt vanlig å stoppe opp etter en sånn pangstart. Kroppen trenger å venne seg til hva som skjer og trenger å stabilisere seg. Ti syvende og sist er det kroppen som bestemmer tempoet uansett hva vi ønsker, håper og vil... :)
Se det positive i det. Kroppen gjør det som er riktig for den... Og da trivs den best.
"Belønningen" kommer ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.