< Tilbake til oversikten

Hjelp meg, ang graviditet, kosthold og sånnt

Dolly sa for siden:

Jeg er nå gravid.. har ødelagt alt jeg gikk ned, etter jeg slutta på ketolyse og skulle forsøke fedon sklei alt ut..:(

har nå lagt på meg 5-6 kg av de jeg tok av.. det var selv før jeg ble gravid..

Kostholdet mitt den siste mnd har vert altfor preget av min kvalme og jeg har spist det jeg har klart..

Men nå er det nok..

Finnes det noe optimalt kosthold for meg som er gravid men alikevel vil gå ned noen kg evt. unngå å legge på meg sånn at kroppen tar av de kg jeg har for mye..

Ketolyse fungerte utmerket for meg men det fungerer ikke nå..

Fedon er for komplisert og innviklet

noen andre filosofier som er lette å følge.. når man ikke bare vil holde vekten men gå ned litt også

Iset sa for siden:

Gratulerer. :D

Jeg er jo også gravid, og tenker mest på å unngå sukker og raske karbohydrater og få i meg nok fett og proteiner. Jeg spiser grove knekkebrød, frukt (har dilla på appelsiner, feks), alle grønnsakene jeg vil, kjøtt (takler ikke kjøtt for tiden, egentlig, så det blir lite av det), fisk, kylling, egg, nøtter, melkeprodukter og bær. Spiser helst ikke poteter, pasta, ris og vanlig brød men kan godt spise litt av det en sjelden gang (velger da alltid de groveste produktene). Spiser feks. kikerter, grønnsaker eller linser/linsepure til middagene. Fedon-aktig, altså. Det er ikke verre enn man gjør det til. :)

Summer sa for siden:

Gratulerer med graviditeten. :klem:

Det viktigste du trenger å tenke på er å holde deg helt unna sukker og rafinert mat, ha ca 3 måltider med proteiner ... Når jeg tenker meg om, så kan du spise som du gjorde på ketolysekuren, bare legg til litt frukt, litt ekstra grønnsaker, kanskje litt grovt brød og naturris (som ekstra i tillegg til alle proteinene, ikke istedet for.)

Dolly sa for siden:

Takk for det:klem:

Men jeg kan vel ikke spise like mye fett som ketolyse?

det er det jeg syntes er så vanskelig.. og syntes var enkelt med ketolyse trengte ikke å tenke.. hvis jeg legger til litt karber må jeg vel kutte på fettet.. kanskje jeg bare kutter fettet.. sånn til steking og i maten og sånn?

Iset sa for siden:

Jeg er ikke redd for fett iallfall, men så spiser jeg ikke mye heller. Er du redd for å legge på deg? Prøv å ikke tenke så mye på det nå under svangerskapet. Dersom du spiser sunt, vil de eventuelle ekstra kiloene sannsynligvis ikke sitte for hardt i etter fødselen. Jeg burde være livredd for å legge på meg, men jeg har et overraskende avslappet forhold til det nå. Barnet i magen trenger all den næringen det kan få, og så lenge vi har et sunt kosthold med nok fett og proteiner, samt karbohydrater av den tregeste typen, vil vi holde både oss selv og barnet sunne og friske, og vi går sannsynligvis ikke mer opp i vekt enn kroppen absolutt må. Dersom du stresser altfor mye nå, med telling og redsel for å legge på deg, vil du krepere til slutt. Slapp av og nyyyyt svangerskapet og tiden som ligger foran deg. Det gjør jeg. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.