< Tilbake til oversikten

Stevia

Summer sa for siden:

Uff, jeg blir så cofused....:(
Det jeg har lest om Stevia er at det er en urt og ikke et kunstig tilsetningsstoff... og at det har flere helsemessige gode effekter..
Jeg har også lest at det er lovlig som kosttilskudd, me ikke i bruk i mat for der har større firmaer skvist dem ut, og fått dem gjort ulovlig slik at de skal ha monopol.. (aspartam ol.)

Jeg er liksom ikke sikker på hva som er propaganda og politikk, og hva som er sannhet?:confused:

Kristian sa for siden:

Nei det er ikke enkelt å vite hva en skal tro når en hører motstridende ting.:veitikke: Men en ting har vi lært og det er at vi ikke skal stole blindt på myndighetene for det virker som om myndighetene er påvirket av de som har penger og makt.
Men når de går ut og hevder at stevia er farlig så burde de si hva som er farlig med det og vise til resultat av undersøkelse.

Summer sa for siden:

Ja ikke sant. Jeg har sendt mail til artikkelforfatteren og spurt etter kilder. :)

Kristian sa for siden:

Det er bra, kanskje du greier å få de til å snu i denne saken:goodluck:

MHM sa for siden:

Enig i at det er forvirrende. Men det er nå en gang slik at alt som er NATURLIG ikke nødvendigvis er gunstig. Og motsatt; det som er kunstig, kan godt være helt greit å bruke. Så det er vanskelig for oss å konkludere selv, på bakgrunn av sunn fornuft. Problemet til helsekostbutikkene er at de må framlegge dokumentasjon på at det IKKE er skadelig å bruke Stevia. Og hvem gidder sponse slik forskning?

HP sa for siden:

Og like viktig, de må passe på at der ikke finnes noen tung dokumentasjon for gode virkninger på menneskekroppen... For da skal produktet på Apoteket! :mad:

Det var det som skjedde med blant annet johannesurt, nå må du ha resept for å kjøpe... Hvorfor? Jo dette naturlige produktet hadde jo helbredende virkninger! :p

MHM sa for siden:

Her er en nyttig lenke med masse stoff om Stevia, og med mange litteraturhenvisninger under. Står mange positive helseeffekter av Stevia. Land som Japan bruker Stevia til ALT som skal søtes. Japan har som kjent en meget god helse hos sin befolkning. Kan virke som dette er økonomi og politikk, ikke helsediskusjon....

www.rain-tree.com/stevia.htm

HP sa for siden:

Når det gjelder økonomi, så selges nå Stevia som søtstoff i kapitalismens hjemland, USA! Mens i sosialkapitalistiske EU er der totalforbud mot omsetning av Stevia...

Kristian sa for siden:

Mulig nedsatt fertillitet, og det var alt de hadde å komme med. Det går da ikke an å forby noe med så lite å fare med.

HP sa for siden:

Her er svaret:

HP sa for siden:

Også har jeg da skrevet svar tilbake... :)

Kristian sa for siden:

Kjempebra skrevet Hans Petter. Håper han tar deg på alvor og gjør som du skriver.

ani-dalh sa for siden:

Grunnen til at Stevia ikke er godtkjent - har vist seg i forsøk på rotter - kan fære til nedsatt "svømmere" hos menn (dvs fruktbarhet)

Sanney sa for siden:

nåja, noen jeg snakket med påsto at stevia kunne gi en "rus" ala narkotika for noen, og trigge depresjon.. jeg vet ikke helt jeg. alt er jo farlig for tiden.

nellie sa for siden:

Ikke noe Stevia til kjærsten min:nei:

Klara sa for siden:

Ikke til min heller!

Sanney sa for siden:

min kan få masse, vi vil ikke ha barn allikevel :p

nellie sa for siden:

Da er det bare til å pøse på da!

Imp sa for siden:

What? Ani-dalh, link, dokumentasjon?

Jeg har jo bestilt stevia, men ikke faen om jeg gir dette til barna mine hvis det er sant....vi skal jo ikke ha flere barn, men barnebarn vil jeg gjerne ha!

Sanney sa for siden:

nåja, usa og japan bruker jo dette. har ikke hørt om at det blir færre folk der. og om det kanskje virker sånn på rotter er det kanskje ekstreme mengder som må til, og kanskje virker det annerledes på mennesker og. aspartam kan kanskje være kreftfremkallende, men det var ganske så store mengder det var snakk om. 8-10 liter brus om dagen over lang tid overført til mennesker ifølge ærneringsfysiologen på evjeklinikken.

Imp sa for siden:

Ok..ja kanskje en gang innimellom er greit. Er jo ikke akkurat mengder med søtstoff jeg fôrer ungene med.

Kitsu sa for siden:

Sitat Wikipedia. Ikke akkurat verdens mest pålielige kilde, men det står da i alle fall litt om stevia der.

Batillip sa for siden:

Vi er ferdig med disse ungegreiene, og har byttet sukkeret ut med Stevia. Vi holder ungene unna, sånn for sikkerhets skyld.

manebane sa for siden:

Ååå den som visste hva som var det smarteste å gjøre :(

Men...det virker som det meste har sine fordeler og ulemper. For eksempel sukker, fordelen er jo at det er søtt og godt. Var det flere fordeler? Kan hvertfall komme på flere negative bivirkninger av sukker....

Cherry sa for siden:

Vel vel, om man skal la være å spise alt som etter diverse forskjellige forskninger kan gi nedsatt fruktbarhet må vi slutte å spise kjøtt, ost, smør og andre greier. Ikke noe paracet heller. Eller appelsiner.

Who cares, min satt pling i bollen med vanlig sex uten stress.

Imp sa for siden:

Det var jo flott at din gjorde det, men det er mange av oss som har slitt i flere år fordi vi har utviklet diverse ting som forårsaker ufruktbarhet. Som regel som følge av et høykarbokosthold. Og jeg vil gjerne at mine barn skal slippe å slite som meg, derfor bryr jeg meg om hva jeg putter i dem...men man kan vel tenke at alt med måte, egentlig...

lucifine sa for siden:

øh megadumt spørsmål.... Er steivia det samme som sukrin?

TigerTove sa for siden:

Nei :) Sukrin er et sukkeralkohol, stevia er opprinnelig en plante.

Jeg tenker som så: Sukker er skadelig. Hvis stevia også viser seg å være skadelig vil jeg heller ha i meg en liten mengde stevia enn en masse sukker. Hvis begge deler livel er skadelig..

alexsandra sa for siden:

stevia
100% urtebasert. Innholder ingen konserveringsmidler. 35 ganger søtere enn sukker. Produkte er beregnet til dyrefor da et EU direktiv stoppet salget salg av steviapulver til menneskeføde.
Steviapulveret er tilsatt inulin fra sikkorirot, som påvirker positivt de sunne tarmbakteriene for dyr og mennesker.
Stevia blir brukt av milioner av mennesker som naturlig søtningsmiddel daglig. Mange mener det er overgrep mot folks helse at stevia ikke er allment tilgjennglig,og at det er sterke markedsintresser og ikke fornuft som er resultert i denne situasjonen.
Påvirker ikke blodsukker,innholder ikke kalorier. Tåler oppvarming
0 i glykemisk indeks
gir ikke blodsukker hopp
Sikkorirot
gunsdig for den sunne bakteriefloran i tarmen,prebiotika.
Oppfyller kravene til GMP standard.

søtt og sundt.
naturlig kvalitetsprodukt.

Dette står på min boks med stevia:)
kan ikke skjønne at det kan være farlig naturlig fra en urte,og bruke det til naturlig søtning i maten

Lillemy71 sa for siden:

Det finnes en studie - en (studie og ikke vitenskaplig forskning) som antydet nedsatt feritlitet og den blir avfeid i de vitenskaplige miljøer.

Kilde: her

Jeg har også en artikkel fra 2010 fra "International Journal of Food Sciences and Nutrition" som oppsummerer mye av den forskningen/studier som er gjort på Stevia gjennom flere tiår. Det finnes ingenting som tyder på at Stevia (stevioside/rebaudioside) har bivirkninger, men de sier også at det er litt for lite materiell til å konkludere med noe. I Japan brukes Stevia nesten som det eneste alternativet til sukker og der har de ikke problemer med fertiliteten. Husker også for noen år tilbake der de intervjuet en mann om bruk av stevia. han hadde brukt det i alle år og hadde elleve -11- barn!!!!:eek:

Har også hørt at en (Donald Rumsfeld) med sterke interesser i både sukkerindustri og aspartamindustrien drev lobbyvirksomhet for å bli kvitt Stevia, men aspartam kom på markedet nesten uten testing. Aspartam og sukkerindustrien er multimilliard industrier og nesten alt kan kjøpes for nok penger. Også "forskning" som sier at Stevia er farlig.

alexsandra sa for siden:

skulle gjerne ha sett en mann som hadde klart og spise 34kg:lol::lol:

Cherry sa for siden:

Vel. Hasjen kommer jo også naturlig fra en plante, så den er nok litt tynn som argumentasjon.

Lillemy71 sa for siden:

Ja og det daglig!!! Kan bli infertil bare av tanken :D

Imp sa for siden:

Takk for info LilleMy!

alexsandra sa for siden:

har ikke tenkt til og prøve den som søtning av maten:D

kjerstiva sa for siden:

Hmm...Er stevia å få kjøpt som levende urt? Til å plante ute eller inne i potte , tenker jeg?

kjerstiva sa for siden:

på vanlige blomsterforretninger?

TigerTove sa for siden:

Tror nok du må på et hagesenter, men vet mamma fikk tak i en her tidligere :)

kjerstiva sa for siden:

Spurte etter Stevia på den lokale blomsterforretningen, og de ga meg et blikk som om jeg hadde spurt etter Cannabis :o

Tror jeg spør på Plantasjen neste gang :)

Klara sa for siden:

:lol:

Topp om du poster her dersom du får tak i en. Hadde vært morsomt å ha en steviaplante!

BenteR sa for siden:

Jeg har dyrket dem frem fra frø flere ganger.

Brimstone sa for siden:

Mmmm, special cookies :p

alexsandra sa for siden:

Må bare komme med et litt teit spørsmål
Hvordan skal man bruke planten.:o

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har grønt steviapulver, det er bare blader som er tørket og knust. Dette er søtt men ikke på langt nær så søt som den hvite (som bare er det søte i planten utvunnet). Grønn stevia skal være bra mot så mangt og jeg bruker litt i teen, nå bruker jeg den også i rabarbrasuppen for da får man i seg alt. Noen sverger til friske blader i teen pga av helsebringende effekt. Har aldri smakt frisk stevia men den kan jo sikkert brukes som pynt slik som f.eks mynte?? Ta og google litt så finner du sikkert flere ideer.

Kom forresten på noe sabla smart, hva med steviablader i tillegg til mynten i mojito da slipper man jo å tenke på hvor søtsmaken skal komme fra :D

BenteR sa for siden:

Jeg har prøvd å bruke friske blader som søting både i te og i desserter. I te er det ganske lett å smake seg frem til lengden trekketid for passe søting, men i desserter har jeg hatt endel bomskudd.
Jeg har gitt vekk steviaplantene jeg har dyrket frem, siden jeg må tilstå at jeg er ikke så flink til å tørke og male og HUSKE å bruke det etterpå:rolleyes:

gvm82 sa for siden:

Kjøpte min steviaplante på Plantasjen i vår. Stod samen med alle dei andre urtene, timian løpstikke osv. :)

marjusen sa for siden:

Rart man kan kjøpe stevia plante, stevia frø, men ikke stevia på flaske:p hehe

BenteR sa for siden:

Jeg kjøper stevia her i Norge, men på flasken står det at det er bereknet til dyr. Da er det lovlig omsettelig i Norge.
Nå spørs det om bikkjene eller katten ønsker å få søtet maten sin, da :rolleyes: lol

TigerTove sa for siden:

Hunder og katter kjenner ikke søtsmak, så jeg tror ikke de hadde brydd seg :p

Eltaak sa for siden:

På Maxbo Tjøme har vi Stevia i Hagesenteret om sommeren. Kommer fra et økologisk dansk gartneri som heter Stendemose: stendemose.dk/ Hvis du kjøper dem på sen vår/tidlig sommer, og setter dem ut, blir de nesten til busk i løpet av sommeren!

Ellers ble jeg positivt overrasket da jeg fant Stevia i pulver i Helsekosten på Farmandstredet i Tønsberg. Står det er beregnet som dyrefor, men med forklaring på hvor sundt det er for mennesker ;)

Så idag har jeg laget brød med Stevia i stedet for Splenda! Har ikke testet det enda!

Lavkarbonoob sa for siden:

Jeg kjøper Stevia fra iHerb. De har flytende og i pulver. Stevia er handelsvare, så er ikke noe problem å kjøpe fra utlandet. Jeg kjøper denne som er en eske med 100 små porsjonposer som er veldig praktisk. Koster 5,99$ og 4$ i frakt.

Aspartam holder jeg meg LANGT unna etter at jeg fikk vite at det omdannes til gift i kroppen (metanol).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.