[color=navy][/color]
Kom over en morsom artikkel på flere sider i KK (nr 12 2004). Det var et sammensatt smakspanel (flest kokker) som skulle teste ulike olivenoljer man får kjøpt på butikken. Alle oljene er xtra virgin! Pris, flaske, holdbarhet, lukt og smak ble vurdert.
[color=navy][/color] Best i test:
L'ulviveto di Dauvina gusto delicato (75 kr for 250 ml).
(Det kan jeg underskrive på, for dette er MIN olje...:D Kjøper den på Meny.)
[color=navy][/color] Nummer to i test:
Fraticello fra Pietro Coricello (64 kr for 750 ml)
[color=navy][/color]
Orker ikke skrive opp alle de som lå i middelskiktet.
[color=navy][/color] Tapere i testen, som alle fikk terningkast 1:
Ybarra, jomfruolje
Mills kaldpresset olivenolje
Eldorado olivenolje
Rimi olive oil
Landlord olivenolje
[color=navy][/color]
Karakteristikker om disse taperne var: "harskt, surt, helt forferdelig vondt, kjemisk, rustikk taverna og båtolje, minner om dårlig urinprøve, bitter og ekkel, maling, lukter som det grå limet vi brukte i forminga"
[color=navy][/color]
Såååååå, konklusjonen er: Hvis du ikke liker olivenolje - prøv igjen! Prøv vinneren i denne testen, den ER god! Xtra virgin er altså ikke nok - man må finne de gode og litt dyre merkene.
[color=#000080][/color]
Hadde en uheldig opplevelse med en uåpnet flaske Fraticello fra Pietro Coricello i dag. Husker ikke hvor lenge den har stått, men den var harsk :mad: og ødela hele Smoothien min !!
I morgen er det rett i butikken for å kjøpe L'ulviveto di Dauvina gusto delicato !!
Takk til Guto som minnet meg på denne tråden og ga meg linken !!
Da regner jeg med at denne tråden var svar nok på det du spurte om Nille...? Jeg hadde glemt at jeg hadde skrevet dette (takk Guro), så jeg har benket meg på kontoret nå med oljeflaska foran meg. Navnet på oljen er ikke akkurat noe man husker så lett (ihvertfall ikke hvis man ikke kan italiensk).
Tilleggsopplysning: Produsert av Donnalisa s.r.l., Italia, for Oluf Lorentzen A7S, tlf: 23 14 25 00.
[color=navy][/color]
Jeg bruker bare denne oljen nå. Jeg er glad i avokadoolje også, men den er ikke så lett å få tak i. Det går mange flasker med slik olje i uka hos oss. Tidligere likte jeg ikke olivenolje, men det var før jeg hadde smakt L'uliveto osv........
:rolleyes: og da blir konklusjonen.................:confused:
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
mener ikke å være trangfatta, bare litt vrien;)
Ok. Det blir sikkert til at jeg fortsetter med Udos i smoothien, kanskje jeg skal lage en skikkelig urk-urk-smoothie med hele dagsdosen i på en gang, så kan jeg ha minst en hver dag som bare er god:D
(har som oftest hatt to hver dag, med 15 ml i hver)
Og av denne grunn bør man ikke BARE bruke Udos, for man skal ha en god del mer enumettet (olivenolje) enn omega-3. Dessuten innholder ikke Udos fiske-omega-3, så det MÅ man få i seg i tillegg. Jeg tar Pikasol og mye olivenolje. Derfor gidder jeg ikke ta Udos... :cool:
Nalana - hvis du har Cocosa også oppi smoothien din, så kamuflerer du kanskje smaken av Udo's (har ikke smakt Udo's ennå, så jeg VET ikke - men jeg har faktisk hatt tran oppi smoothien sammen med Cocosa, og det var ikke antydning til transmak! :D ).
Cocosa er ikke så godt å spise rett fra skjea synes jeg, men er kjempegod i smoothie.
Jeg kjenner ikke smaken av olje i smoothien jeg... og seriøst: Jeg har vel vært oppe i 6 ss udos til tre egg.... :cool:
Jeg tror kansje det bare er en vanesak? Kanhende det smakte mer i begynnelsen, mne det husker jeg ikke... Men da tok jeg jo Udos på skje også da, så overgangen var vel ganske grei...;)
Da skal du få et til:
Olio Extra Vergine di Oliva fra Francesco Giuntini A. fra SElvapiana (i Toscana).
Når du åpner flaska kjenner du lukten av mandel og oliven - frisk, deilig, ULTIMAT.
Og dyr :nedfor:
Men, som min beste buddy sier: En god olivenolje skal ha minst dobbelt så høy literpris som den vinen du drikker. Så da så ;)
The Grove Avocado oil er kjempegod: www.avocado-oil.co.nz/De hadde den ikke sist jeg handlet, så nå bruker jeg Olivado sin: www.olivado.com/ den er like god !!
Mener Lise har skrevet et sted at hun bruker 6 ss i sine smoothies..
Hm.. nå begynte jeg å tenke litt.. I forhold til hvor mye man skal ha oppi? Altså i forhold til disse prosentgreiene til Atkins, fett, proteiner og karber... hmmm...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.