Er det noen som kan gi med oppskriften (eller link) til et ketolysevennlig brød uten soyaprotein?
Og hvor kjøper man det foresten?
Og uten johannesbrødmel også.
Har vært på 2 store helsekostforetninger, men ingen av de hadde.
Spurte ikke etter soyaprotein siden jeg glemte det...
Ny variant :
Jeg har laget en ny variant av soyaproteinbrødet, men denne gangen er det uten soyaproteinet :)
4 egg
2 dl creme fraiche (el seterrømme)
ca 1/2 dl rapsolje (prøv deg fram)
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
50 gram sesamfrø
60 gram hvetekli
45 gram solsikkekjerner
Drysset med blå valmuefrø på toppen
Stekinga er som før: 180 grader - 50min!
Jeg har kuttet litt ned på eggmengden og heller hatt i litt mer kruskakli og solsikkekjerner enn soyaprotein...
HUSK: bakepapir i brødforma slik at det er lett å få ut
Klipte den fra en annen tråd :) Syns sjøl dette er ett bra brød, blitt en velbrukt oppskrift. Baker det til folk på jobben som ikke lever lavkarbo til og med:D
Flott! Har prøvd meg på det nå. Det står i ovnen.
MEN, er det slik at det skal være litt ryent før det er stekt?
Den henger jo ikke sammen liksom.
Hever det?
Ryent ja. Det ble ikke som en deig jeg kunne kna liksom.
Jeg måtte legge det i formene med sleiva og pakke det litt liksom.
Skal man kunne kna det, på en måte? Deigkonsistens?
Skal det gjøres noe med det eller bare røres sammen og legges i forma?
Nå er brødet ferdig, og det var veeeeeldig godt, men henger ikke skikkelig sammen. Hva har jeg gjordt feil?
Henger ikke skikkelig sammen når det er varmt. Avkjøl det og legg det i kjøleskapet så blir det nok bedre i morgen:)
Men som sagt HELT kompakt blir det ikke.
Jeg har også brukt dette brødet. Laget det èn gang. Men mitt smaker litt bittert på en måte. Er det riktig? Og det blir en ca cm nederst som er lysere enn resten og ganske svampete.
Men når jeg overlesser det med pålegg merker jeg ikke den bitre smaken så godt.
Nei, mitt smaker ikke bittert i det hele tatt. Har heller ikke erfaring med at det er så lyst i bunnen. Kan høres ut som noe har sunket til bunnen?... eller?
Kan noe av frøene ha vært bitre kanskje?
Fargen er grønn, by the way. Eller, brødet er mørkt, men noe inni er grønt. Er vel noen av frøene. Sambo syns det ser muggent og ekkelt ut. Kjære vene, kanskje det har vært noe helt galt med noen av ingrediensene, og jeg har snart trykket i meg hele brødet. :o Kanskje det ER muggent?
Jeg liker bedre brød som ikke skal knas, synes de er saftigere. Feks. så skal jo ikke Ingers rugbrød eller Maria Thommesens grovbrød heller knas, de skal helles rett i formene, men henger godt sammen fordet. :)
Mitt prinsessebrød henger iallfall godt sammen, men Isetbrødet henger enda bedre sammen (men det er det jo soyaprotein i).
Når jeg har brukt møllerens kruskakli har det vært en merkelig smak på "brødene" mine. Bitter kan man si ja. Bytta til Regal sitt og da forsvant smaken. ;)
Jeg bearbeidet denne oppskrifta med en annen og fjernet noe og ertsattet noe. Kom frem til et VELDIG godt brød som ikke inneholder alle de "rare" ingrediensene. Trenger ikke johannesbrødkjernemel, soyaprotein eller bakemiks. Og det BESTE er, det er bare 2,25 g karbo per 100 gram i det. Jeg tuller ikke. Det ser ut som og smaker som og føles som vanlig grovbrød. Og det henger godt sammen.
Det er PERFEKT (syns jeg) Prøv det gjerne damer.
Jeg legger inn oppskriften i egen tråd.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.