nettie sa for siden:
dette er en sukkeralkohol å jeg lurer på om vi kan spise ting som inneholder dette...noen som vet???
nettie sa for siden:
dette er en sukkeralkohol å jeg lurer på om vi kan spise ting som inneholder dette...noen som vet???
Smula sa for siden:
Maltitol? Ja - hvis du vil ta den sjansen.
Selv blir jeg kjempedårlig av maltitol og styrer så langt unna som jeg bare kan!
nettie sa for siden:
spurte for ei venninne av me...hvordan dårlig da??
Nille sa for siden:
Luft i magen, magesmerter/kramper og/eller diarre.
Det kommer av at når maltitol/sukkeralkoholer kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med dem og nedbryter dem. Litt opptas, det er det vi kaller netto karber. Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass ( magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske ( diarre).
Noen tåler dem godt, - andre tåler dem mindre....:o
nettan sa for siden:
det var det jeg sa det..at det var no på m som ikke var bra..:D
Husket bare ikke hva det var
Smula sa for siden:
Ja - hva Nille sa. Selv blir jeg mega-banan-kvalm av bare littebitt maltitol og det er absolutt ikke vært det.
Søtstoffer som aspartam og sucralose tåler jeg mye bedre. Du får nesten bare prøve deg forsiktig fram, men grunnreglen er nå at jo mer kunstig søtt du klarer å styre unna, jo bedre er det.
...jeg klarer det nå ikke, for jeg har blitt godvenner med Splendaboksen min, men hursomhelst - det er nå grunnreglen...
JenJen sa for siden:
Jeg syns egentlig det er en stooor fordel at jeg blir dårlig i magen av sånt, da blir jeg nemlig nødt til å tenke på om det faktisk er verdt det :D
Med vanlig sjokolade o.l. kunne jeg liksom bare trene det bort,(som om jeg kom til å gjøre det..) men det går ikke nå.
nettan sa for siden:
Jeg fikk lufft i magen, men jeg tåler det
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.