Babalotta sa for siden:
Leser at noen "niller", hva vil det si? Hva kan man spise da? Er dette veldig effektivt?
Babalotta sa for siden:
Leser at noen "niller", hva vil det si? Hva kan man spise da? Er dette veldig effektivt?
Summer sa for siden:
Det er det mest effektive man kan gjøre. ;) Atkins by the book. (Nille her inne er forkjemper for dette.)
tullann sa for siden:
Fortell...
Aline sa for siden:
Det betyr å følge alle reglene for induksjonen som står i atkinsboken :)
Nille sa for siden:
Vil bare presisere at min "Nilling" er etter Atkins 2002 og ikke den gamle, utdaterte, dårlige norske oversettelsen som baserer seg på 1992-1999 utgaven av Atkins.
Dessverre finnes den "riktige" boka kun på engelsk, men vi har oversatt en del viktige punkter her:
Fase 1: Induksjon
Ingen lettbrus eller andre produkter som inneholder Aspartame og så lite kunstig søtstoff som mulig. Ingen koffein.
Hvis det ikke står på lista, ikke spis / drikk det !
Det er bare et eneste unntak - og det er Fiber rik eller GG Helseklibrød. 1 skive til dagen fikk jeg godkjenning på fra Atkins Support (den gangen de fantes).
Det hele er strengere enn Ketolyse, men med mer karber.
Ute i verden kalles det "ABTB" Akins By The Book. Vi hadde til og med eget forum en stund, helt til han som dreiv det ble sur for ettellerannet og la det ned :p
Babalotta sa for siden:
Hehe, godt du kan oppdatere oss nysgjerrigper'er da!
Som jeg har skrevet i en annen tråd tar jeg meg en pause fra ketolyse nå, trenger både å bli frisk, og finne en ny innfallsvinkel. Og jeg heller nok mot å starte på ny med såkallt nilling om ca 14 dager etter ferie. Så får jeg se om jeg kommer i gang med vekttap etter en slik kick-start.
Men lurer litt, det er vel 14 dager man skal være på induksjon slik jeg har forstått det? Kan man utvide perioden dersom man ser gode resultater?
Det jeg tenkte var å ta (minst) èn uke med kunn kjøtt, fisk og grønt, pluss fett og oljer. Så vil jeg introdusere en og en ting av annet, feks fløte, rømme, ost, splenda osv for å se om en av de tingene kan være min årsak til dårlig vekttap. Er dette noe som kan fungere, eller fins det andre, og bedre, måter å finne ut av dette på?
Jeg som aldri har slanket meg er faktisk blitt ubekvem med egen kropp nå når jeg ikke har oppnådd forventa resultater. Syns det er frustrerende å ikke komme noen vei, og vil så gjerne finne løsningen som passer for meg. Ble litt langt dette, men kanskje den snille Nille vil hjelpe enda litt til?
Nille sa for siden:
Ja, det kan du. Jeg har ekstrem treig forbrenning og gikk leeeeenge på Induksjon. Kjenner flere som har gått langt over et år... (faktisk flere år).
Men det anbefales ikke å gå så lenge.
[color=purple][/color]
:ja: nikker energisk Det er en veldig fin og klok måte å gjøre det på. Det er jo i praksis induksjon det - bare litt strengere. Det kan veldig godt fungere - og det er en smart måte å finne ut av hva du tåler/ikke tåler på !
[color=purple][/color]
Skal følge med deg !!
[color=#800080][/color]
:heia: :heia: :heia:
LilleRosin sa for siden:
Leser energisk nå. Dette kan være noe for meg også.
tullann sa for siden:
Meg også. laga meg en plan igår. Fortsetter som før til over helga og deretter tar jeg ei knall hard uke.
Tittentei sa for siden:
Nå har jeg lest gjennom hva "nilleuke" er og føler det er sånn jeg spiser så da er det jo ikke så rart at vekten går nedover.....:) Jeg skeier aldri ut med noe og jeg drikker ikke noe utenom vann. Spiser kun det som står på den tillatte listen så sant jeg ikke har oversett noe. :) Lykke til dere andre som skal prøve dette.
Babalotta sa for siden:
Takk nille, godt å ha en guru her. :)
Jeg smatt ut av ketose i går og merker det på magen, rumler og er litt...ehh...luftig. Kommer jo til å begrense inntak av hvitt mel, potet osv. Men tror (egen filosofi) at jeg kan trenger å innta litt fy-mat for å booste kroppen. I tillegg trenger jeg kanskje å fylle på med ett eller annet pga denne evigvarende dårlige formen jeg har fått, spesiellt forkjølelsen som ikke slipper taket. Regner med jeg kommer til å ligge på omlag 100-150 karber fremover, med litt appelsinjuice, biola, knekkebrød osv.
Så blir det beintøff start den 20 september med nilling. Kommer til å holde dere oppdatert! Og kommer sikkert til å se om jeg finner noen her inne å nille med, lettere når man er to :)
MorStine sa for siden:
Vurderer å komme igang igjen, etter en høykarbo juleuke, med Nilling. Holder det med en slik renseuke eller bør man ha fler?
Megvel sa for siden:
Hei morstine, må man ikke gå igjennom "lysveggen" (10-14 dager) før man kan begynne å gå opp igjen litt?
Nicpins sa for siden:
Hmm...ser på matvarelista og kostplanene på Atkins Induksjon, ser ut som om det er det samme som Ketolyse. Hmm, mulig det er jeg som tuller litt. Har ikke peil på Atkins, jeg. Men jeg har ihvertfall spist sånn i ti måneder nå. OJ!!! Jeg har nillet i nesten et år... (hi-hi-hi)
Nille sa for siden:
Nei - det har du nok ikke. Iallefall ikke lest matvarelista skikkelig. Nilling betyr Atkins Induksjon spesifikt etter boka, strengt ! Ingen nøtter, ingen bær, ingen lavkarboprodukter, ingen vin, veldig begrensede mengder fløte/ost/meieriprodukter/søtstoff, ikke kaffe (koffein) eller lettbrus med bl.a. aspartame eller koffein. Inge barer, ingen ketolysebrød. For veldig mange betyr akkurat disse matvarene en stor forskjell ! ;)
Forskjellen på ketolyse og atkins
Se post #1.
Her er hovedpunktene:
Atkins er strengere enn Ketolyse, - untatt på karbene ! Men på begge må du veie og måle i begynnelsen, - ellers er det umulig å vite hvor mange karber du har fått i deg ...
Megvel sa for siden:
Sier de ikke i ketolyseboka at man skal ha pause i 3mnd etter 6mnd?
Kanskje på tide med en aldri så liten bredspektret blodprøve og et par fedon-mnd?
Eller?
Forresten Nille, jeg gir meg ende over over innleggene dine :D:D:D
Er personlig en stor beundrer av folk som kan ting orntli :p
Tittentei sa for siden:
Skal vi ta en nilleuke fra tirsdag 1 januar av? Lage en egen tråd og se om flere vil være mer? Vet du om det da er lurt å ta et par ss cocosa så vi får i oss nok fett eller er ikke det nødvendig?
MorStine sa for siden:
Så jo ikke denne før nå jeg da... Jeg har begynt på en streng mnd med ketolyse jeg da. Se om jeg får av meg det som skal av på det, om ikke så er vel nilling neste utvei... Jeg synes nilling er litt i strengeste laget etter en slik sprekk, litt for brå overgang og større sjans for å mislykkes...
Nicpins sa for siden:
Neinei, jeg mente nå mest for min egen del jeg.
Jeg spiser ikke noe av dette. ;)
Trinelise sa for siden:
Hei Nille!
Jeg skal satse på "nilling" noen uker og så lurte jeg på om du kunne svare meg på en ting.
Der det står at det finnes karbohydrater så teller jeg det, men skal en telle 1 karbohydrat pr 100 gr når det gjelder rene kjøttvarer, fisk og den slags ting?
Hilsen Trinelise
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.