Jeg syns artikkelen virker som den bygger på ordentlig research og bra vitenskapelig bakgrunn. Jeg kjenner igjen noe av stoffet som presenteres, og jeg kjenner i alle fall de "mytene" han kritiserer. Jeg har heller ikke sett noen kritisere tankegangen han promoterer her, mulig fordi det er såpass nyskapende.
Som den nysjerrigperen jeg er stiller jeg gledelig opp som forsøkskanin. :) Etter litt research har jeg funnet en metode for å klare å innta det forholdet mellom linolsyre og alfalinolensyre som anbefales. Løsningen blir like deler Clearsprings økologisk kaldpresset valnøttolje (600,- kr/liter) og Udo's Choice (500,- kr/liter), som skal gi et forhold på cirka 1,3:1 mellom omega-6 og omega-3. Hvis dette har så store helsemessige gevinster som påstås så håper jeg å kunne merke det på kroppen etter et par uker. Da kommer jeg i så fall tilbake med feedback. :)
Det kunne jeg også tenkt meg å prøve. Orket desverre ikke å lese hele artikkelen, den var ganske tung. Virket allikevel veldig interessant og jeg skal følge med om du merker noe forskjell Themonk.
Noen andre som har kommet igjennom artikkelen og har synspunkter?
2 x 15 ml tenkte jeg, siden det er dette som står anbefalt på Udo's-glasset. Det er mulig at det er litt i overkant av hva som er nødvendig. Det utgjør jo noe sånt som 11 gram omega-6 og 8 gram omega-3 (!!). Jeg får se om jeg går litt ned på dosen, eller i alle fall fordeler det litt utover dagen. Artikkelen anbefalte et minimum på 4 gram. Da ligger jeg i alle fall godt over. :)
Vel, resultatene så langt er ikke spesielt lovende. Innen en uke etter at jeg sluttet med selolje har jeg fått tilbake senebetennelse i høyrearmen, sover dårligere og har fått tilbake problemer med fordøyelsen. Nå skal jeg ikke avfeie hele greia sånn umiddelbart, men for min del avbryter jeg prosjektet og kommer til å ta selolje parallelt med Udos og valnøttolje.
Sorry, etter litt mer research har jeg skjønt at jeg ikke er noen god forsøkskanin for akkurat dette.
Jeg har tidligere slitt med virusinfeksjon og påfølgende ME, som medfører blokkering av et enzym som trengs for å syntetisere EPA ut ifra ALA. Altså er ikke kroppen min i stand til å produsere derivater av omega-3 på ut ifra "ren" omega-3. Derfor er jeg nødt til å ta fiskeolje for å få i meg EPA. Sånn kan det gå. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.