< Tilbake til oversikten

Nå skjønner jeg ingenting, mannen min som ikke spiser ketogen kost får utslag på stix

Lollypop! sa for siden:

I går fikk jeg mannen min (som absolutt ikke slanker seg. Han spiser masse av alt. Fett, karbo, proteiner. Snaks og søtsaker hver dag...) til å ta en ketostix bare for skøys skyld. Og tror du jammen ikke det var utslag på han også? Hmm. Hva skal det bety nå?
Er han liksom i ketose han også?
Målte to ganger på forskjellige tidspunkt...

wander sa for siden:

Kommer litt an på hva han har spist et par timer før han testet seg, kanskje. Eller det kan være noe feil med stixen?

Flere forslag har ikke jeg.

Lollypop! sa for siden:

Den dagen hadde han spist 5 skiver brøt til frokost, fin baguette med eggesalat til lunch, trøndersodd med poteter til middag, multer og bringebær med seterrømme, sukker og vaniljekrem til dessert, rundtykker med kjøttpålegg til kvelds. Og noe potetgull med dipp, smågodt og sjokkis. Ikke akkurat ketolysekost. Stixene er nesten helt nyåpnet, og de gir meg forskjellig farge utslag så de skal jo i teorien funke.
Fatter ingen ting jeg.

Viclin sa for siden:

Har han spist mye fett like før han testet, så er det sikkert det som har slått ut.

Lollypop! sa for siden:

Vel, hverken brød eller rundstykker (frokost og kvelds) er serlig fettfullt...

Siss1 sa for siden:

Hei! Skjønner godt at du ikke skjønner noenting!!! Det gjør ikke jeg heller! Det MÅ være noe galt med stixene, tror du ikke? Når jeg bruker stix, så går jeg ut av ketose MED EN gang jeg spiser over 20 gram karbo, uavhengig av hvilke matvarer de kommer fra! Dette har jeg teste mange, mange ganger! Så det høres helt merkelig ut. Jeg kjøper mine stix på apoteket, de heter Keto Diabur Stix 2000. Vet ikke om noen er bedre enn andre, men............I hvert fall veldig merkelig!

wander sa for siden:

Potetgull og sjokolade da... kan det være synderen som har gjort at det slår ut?

KarlR sa for siden:

Hei. Jeg ville tatt en tur til legen.
Dette er tegn på insulinmangel.:(

Klippet fra lommelegen:
Dette med ketose som du tar opp, heter egentlig Benign kostholdsindusert ketose.
Dette til forskjell fra farlige former for ketose som f.eks. ved en diabetes som er ute av kontroll.

Og link til hele artikkelen: www.lommelegen.no/php/art.php?id=375619

hilsen karl

Lollypop! sa for siden:

Oi da. Mora hans har kostholdsdiabetes.
Og han er ganske tynn. Bare muskler og bein på han.
Han trente ganske mye før, men nå etter baby har det blitt rimelig lite.
Nesten samme kosthold, men ikke et eneste gram fett på kroppen enda.
Teste flere ganger kanskje?
Kan det være bare pga ekstrem forbrenning?

Lemen sa for siden:

Dere må ikke blande kostholdsindusert ketose (slik som Atkins og Ketolyse) med Ketoacidose.

Ketoacidose er en farlig tilstand som plutselig inntreffer hos Diabetes type 1 pasienter ofte med kvalme, oppkast, magesmerter og at en føler seg syk.
(se f.eks her og her)

Kostholdsdiabetes er forresten Diabetes type 2.

Men, er ikke særlig sunt det kostholdet hans da, samme hvor tynn han er. ;) Hva med å teste med en stix i dag også for å se.

Lollypop! sa for siden:

Ja jeg skal få han til å teste i dag også.
Kommer med oppdatering når han har vært på do. Hehe.

Iset sa for siden:

Jeg ville tatt ham med til legen uansett. Mange tror det kun er overvektige folk som får diabetes, men man trenger ikke å se to ganger på det kostholdet hans for å bekrefte at han virkelig er i faresonen!

Lollypop! sa for siden:

Vel, det var jo lørdag. Ikke hver dag det er så ille nei.
F eks i dag, som er en helt typisk dag:
Brødskiver til frokost, stekt torst med potet og grønnsaker til lunch (på jobbmøte), middagspølser og fiskekaker med grønnsaker og potet, multer med sukker og fløte til dessert, noen tygger snaks på kvelden.

Iset sa for siden:

Okei, jeg trodde han spiste sånn til hverdags, det er jo direkte farlig på sikt. Men da blir det jo noe annet. :)

Nille sa for siden:

Ketostix viser hva som skjer i urinen , ikke i kroppen. Så om han har spist mye fett den dagen (og det vil jeg jo påstå at han hadde) er det dette fettet som komme frem som positivt på stix. Han spiste jo ikke bare et måltid med fett - det var jo stort sett jevnt over hele dagen.

Det er slett ikke farlig så lenge han ikke har diabetes I. Det bør dere kanskje få sjekket da. Men hadde han hatt det og fått utslag på stix tor jeg nok han ville vært i koma allerede,,,,,

Kanutten sa for siden:

Nille?? hvis vi snur på det du sier, at han har utslag på sticksen fordi han har spist mye fett den dagen, er det da mulig at vi på den måten kanskje lurer oss selv når sticksen slår ut?? For han spiste jo mye karbiser også?

At vi kanskje egentlig ikke er i ketose mener jeg, men har utslag på sticksen som en direkte konsekvens av mye fett?? Til tross for høyt karbinntak også??

Skjønte du?? :confused: Er ei kløne på å formulere meg jeg :p

Lollypop! sa for siden:

Kanutten: Godt spørsmål. Det lurer jeg også på. :-)
Nille: Skal teste flere ganger og se det ann derifra.

Nille sa for siden:

:ja: jeg skjønner akkurat hva du mener. Og JA - akkurat det har jeg sagt flere ganger her inne ! (Innil det kjedsommelige mener noen !)
Det er derfor jeg mener stix gir undøvendig stress og i tillegg falsk trygghet.

[font=Trebuchet MS][/font]

Bulldog sa for siden:

Ja... Men om du spiser 15-20g karbohydrat om dagen så er du i ketose, uansett hva denne stick'en viser.

Skjønner ikke helt hva dere stresser med, jeg...

safran sa for siden:

Jeg har ikke giddet å kjøpe sticksene. Jeg kjenner på smaken i munnen at jeg er i ketose. Og på bena på toppen av trappen.

Viclin sa for siden:

Det samme her. Derfor har jeg ikke giddet å teste på en stund.

Georgine sa for siden:

I grunn veldig lurt.

Smula sa for siden:

Jeg brukte opp den første boksen med stix og kjøpte ikke ny.
Det gjør egentlig ikke noe forskjell på resultatet ved å måle i tide og utide.

Lollypop! sa for siden:

Mulig det, men slikt vet ikke vi nybegynnere... :-)

Tilbake til trådtema. Gubben testet i går kveld, og det ble negativt utslag...

Bell sa for siden:

Dette vil vel gjelde motsatt også da, at om man drikker masse vann fra middag til "måletid" før man legger seg, så vil ikke stixen gi utslag?
Har hatt et par kvelder nå som stixen ikke er lys rosa en gang, men har da drukket masse vann rett før, og urinen er nærmest blank.
(Henger meg egentlig ikke så mye opp i stixen, ser heller på vekta på veiedagen, men greit å vite :rolleyes: )

Lava sa for siden:

Hmm.. kanskje en tråd å få opp i dagen igjen, mye bra info her,
både for nye og gamle medlemmer :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.