< Tilbake til oversikten

Er dette en grei sammensetting på et måltid?

Tittentei sa for siden:

Litt lei blomkål og brokkoli som jeg forstår er lurt å spise når jeg er i ketose, men idag prøvde jeg noe annet til middag. Kan noen se om dette er helt ok å spise når jeg er i ketose:

1 pk kjøttdeig
100 gr. løk
100 gr. rød paprika
200 gr. creme fraiche
litt purreløk
blandet alt
og gratinerte i steikeovnen med ost på. Jeg og mannen delte denne retten og det var knallgodt. Men litt usikker på om det er greit å spise så mye løk/paprika i et måltid. Blir jo bare 50 gr. av hver, men likevel. Samme med creme fraiche er det ok med 100 gr. i et måltid? Lett måte å få opp litt karbo på ihvertfall siden vi også spiste kinakål til og totalt med dette nesten 10 karbo pr. person. Tusen takk for svar:)

Nille sa for siden:

Er du på ketolysekuren var det kanskje litt drøyt med 50 gram løk, 50 gram rød paprika og 100 gram Creme Fraiche i et måltid. 10 karber i et måltid er også i overkant på Ketolysekuren.Men om dere ikke spiser det hver da er det helt OK. 10 karber i et måltid er også i overkant på Ketolysekuren.

Pirk: Det er litt dårlig "balanse" i måltidet. For mye protein. Kroppen klarer ikke ta opp mer enn 30 gram pr time, og da blir det litt "bortkasta" å spise nesten dobbelt så mye på en gang. Bruk mindre kjøttdegi og mer grønnsaker neste gang. Da blir det mye bedre. (Men siden jeg ikke hadde mangden kinakål er det kanskje ikke så ikke allikevel).

Uten kinakålen beregner jeg "fort & gale" på Fitday at det er for hele retten, inkl. 100 gram ost:

1484 kalorier
108 gram fett (66%)
12 netto karber (3%)
112 gram protein (31%)

Dvs. 6 karber, 56 gram protein og 54 gram fett pr porsjon...... uten kinakål

Tittentei sa for siden:

Tusen takk for svar igjen Nille:) Hadde 50 gr. kinakål. Var veldig god rett så vi kan jo bruke den som lørdagskos:) Klarte liksom ikke å finne på andre grønnsaker jeg kunne ha oppi......

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.