Meg og mannen har prøvd å finne ut om det er uheldig å få for lite karber i seg. I boken anbefales det at menn skal ha max 20gr. og kvinner max 15 gr. Videre står det at dersom man går ut av ketose, kan man minske inntak av karber og øke mosjon. Vi kan også lese at kroppen er i stand til å omdanne fett til karbohydrater siden hjernen trenger karber.
Jeg kan ikke finne i boken noe om hva man minimum bør innta.
Mitt spørsmål er kort og godt:
Er det skadelig eller uheldig å ikke innta karbohydrater i det hele tatt?
Hvis ja, hva er minimumsgrensen man bør ligge på?
Om man leser boken nøye står det iallefall et sted at om man går ut av ketose og vekttapet stanser opp - kan man kutte ned litt på karbene. (Praksis viser at det faktisk er bedre å plusse på - at det er få som får utbytte av å kutte ned... men det er en annen diskusjon). Det er to utgaver av boka. vet ikke om dere har den gamle eller den reviderte (det står i tilfelle "revidert" oppe i hjørnet foran).
[color=purple][/color]
Og du kan heller ikke basere det å "gå ut av ketose" på hva stix sier en dag. Dvs. man skal aldri være for raske til å kutte ned på karbene. Og OM man kutter ned på karbene så skal en være ganske så sikker på at man har regnet riktig og fått i seg det en skal spise og ikke andre ting. Har man f.eks. spist et kakestykke en dag og går ut av ketose har det i praksis ingen hensikt å kutte karbene ned til under 15 for å komme i ketose igjen. Da er det bare å ta opp tråden der var man var og starte igjen.
[color=purple][/color]
Man bør aldri gå særlig lavere enn 15 karber pr dag fordi kroppen da ikke får i seg den næringen den trenger for nettopp å være i ketose. Ketose krever en del av kroppen - det er en kostbar forbrenning. Du er avhengig av en rekke enzymer (millioner faktisk), vitaminer og minraler man får i seg gjennom bl.a. grønnsaksinntaket. (mesteparten av karbene du inntar skal være i form av grønnsaker). Spiser du for lite tror kroppen også at den sulter og så sparer den. Det kan ha mange utslag, - enten at vekttapet stanser opp/forbrenningen settes ned, at kroppen samler vann eller i verste fall at en rett og slett legger på seg. I de årene jeg har holdt på har jeg kun truffet på et par tre stykker som har hat nytte av å spise mindre enn 15-20 karber pr dag. Og det var her inne !
[color=purple][/color]
Min personlige erfaring etter 25 år på lavkarbo kosthold (og lavlarbo forum over hele verden) er at en absolutt ikke bør ligge under 15-20 karber pr dag.
[color=purple][/color]
Denne erfaringen deles også av Dr. Atkins, som startet sin diett på 5-8 karber pr dag. Etter som årene gikk og han fikk mer erfaring med dietten og sine pasienter, oppdaget han at det egentlig ikke var noen fordel å ligge under 20. Han skrev om sine bøker og kom med nye utgaver etterhvert som nyere forskning og erfaring (med 60-70.000 pasienter) viste hva som funket best.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.